Harde kleuren

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
rokro

Harde kleuren

Bericht door rokro » di mei 15 2012 10:58 am

Beste allemaal,

ik ben nieuw op dit forum. Ik zit met een uitdaging. Ik gebruik al een tijd een D700 met de 70-200 vr I 2.8 en naar tevredenheid. Sinds kort zijn de kleuren enorm hard en kan niet vinden wardoor dit komt. Gisteren heb ik getracht de fabrieksinstellingen terug te zetten, maar dit was ook geen optie, kan kennelijk maar gedeeltelijk.
Wat heb ik inmkiddels geprobeerd:
-instellingen resetten;
-verschillende standen in kleurmodus (levendig/standaard ed)
-programstand (welke ik nooit gebruik) maar ook alle andere standen;
-de verschillende instellingen op automaat gezet, zodat de camera zou gaan kiezen.

Wie heeft er meer tips dan ik kan verzinnen? :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Harde kleuren

Bericht door Léon Obers » di mei 15 2012 11:01 am

Verkeerd gebruik van kleurprofielen.
Zoek even met de zoekfunctie van het forum en je krijgt ik weet niet hoeveel reacties die daar over gaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

rokro

Bericht door rokro » di mei 15 2012 11:05 am

Ik snap je reactie, maar ik heb daar denk ik niets aan veranderd.
Wat is je advies mbt deze profielen? Kortom welke stand is een goed standaard uitgangspunt?

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di mei 15 2012 11:54 am

rokro schreef: Sinds kort zijn de kleuren enorm hard en kan niet vinden waardoor dit komt.
Tonen de kleuren hard op de monitor van de camera en/of op het beeldscherm van de computer?
Laat eens een voorbeeld zien (liefst inclusief Exif gegevens, of liever nog een NEF-bestand dat kan worden gedownload)
Jur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 15 2012 12:46 pm

rokro schreef:Ik snap je reactie, maar ik heb daar denk ik niets aan veranderd.
Als er niets zou zijn veranderd, zouden je kleuren ook niet veranderd zijn. Dus juist reden om de instellingen toch goed door te lopen.
Harde kleuren krijg je bijv. als aan een sRGB bestand een AdobeRGB profiel wordt toegewezen, en dat als zodanig verder wordt verwerkt. Maar zoals gezegd, zoek op het forum even op kleurprofielen, sRGB en AdobeRGB, kom je vanzelf berichten tegen die daar over gaan.

rokro

Bericht door rokro » di mei 15 2012 1:03 pm

Heren dank voor de reacties, ik zoek even een goed voorbeeld.
Even een blonde vraag, gezien de ractie van jullie: Als de camera opslaat in RGB wordt de foto bij bijvoorbeeld het uploaden in skydrive dan omgezet naar een ander profiel ?
Of doe gebeurd dat alleen bij gebruik van een fotoprog? Ik gebruik cs5.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mei 16 2012 7:35 pm

Even nalopen in je cameramenu welk profiel dat wordt gebruikt.
Het meest gebruikte profiel is Adobe RGB (1998) in je cameramenu, als je Camera RAW gebruikt voor voorbewerking, moet daar ook Adobe RGB (1998) staan, en vervolgens moet dan vanzelf in CS5 ook Adobe RGB (1998) komen staan.
Voor het web zet je de foto om in profiel sRGB IEC61966-2.1 en dat is het.
Meer is het niet volgens mij.
Wellicht is in de voorkeursinstellingen van diverse programma's iets verkeerd gegaan.

vrgr
Tiny

rokro

Bericht door rokro » wo mei 16 2012 11:08 pm

Beste allemaal,

bij het zoeken naar voorbeelden zag ik achteraf verschillende kleine afwijkingen in instellingen van de camera en in cs5. Ik heb in ieder geval veel gehad aan jullie opmerkingen betreffende de kleurprofielen. Ik moet dit nog verder uitzoeken, maar ben goed op weg.

Dank! :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mei 16 2012 11:43 pm

rokro schreef:Even een blonde vraag, gezien de ractie van jullie: Als de camera opslaat in RGB wordt de foto bij bijvoorbeeld het uploaden in skydrive dan omgezet naar een ander profiel ?
Gelukkig niet! Opslaan, waar dan ook, mag niets veranderen aan het bestand.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

rokro

Bericht door rokro » do mei 17 2012 6:04 pm

Een vraag nav, nieuwe test foto's:

Ik heb de camera en cs5 ingesteld op sRGB. Bij het bewerken van een NEF bestand zie ik als staan dat het een Adobe RGB bestand is. Vreemd. dit komt nogmaals terug als ik dit bestand als jpg wil bewerken. Daarna krijg ik de keuze om dit ingesloten profiel:
-adobe RGB1998 te gebruiken of
-documentkleuren om te zetten naar werkruimte of
-ingesloten profiel verwijderen (geen kleurruimte).

Wat doe ik fout? :roll:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 17 2012 7:05 pm

Gebruik je de RAW-converter van CS5 om NEF-bestanden om te zetten of CaptureNX2?
In beide stukjes software heb je de mogelijkheid om de camera-setting te overrulen en daarvoor in de plaats Adobe RGB te gebruiken.
Dat lijkt dan aan de hand te zijn.

Als het dan verder toch weer als Adobe RGB is verwerkt, en je wilt het alsnog in sRGB moet je het converteren / omzetten.
Wat is je ingestelde werkruimte?

rokro

Bericht door rokro » do mei 17 2012 7:17 pm

Dank voor je reactie!

Ik gebruik cs5 voor het omzetten. Ik had mijn werkruimte in de shop aangepast, maar zag dat dit ook onderaan het gedeelte van de rawconverter moet/kan..... Dit is nu gelukt en krijg nu geen meldingen meer! Klopt dit? Vergeet ik een instelling?

Is het een goede keuze eea om te zetten in cs5 of kan ik beter capture nx gebruiken(ook in bezit)?

grt

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do mei 17 2012 7:39 pm

Onderaan het gedeelte van de rawconverter van CS5 is de plek waar je kiest in welke kleurruimte een NEF-bestand wordt geopend.
Of je de RAW-converter kiest van CS5 of NX2 is een persoonlijke keuze. Ieder heeft zijn voor- en nadelen.
Bij hoge ISO-waarden is vooral de goede ruisreductie van de laatste versies Adobe RAW converter erg goed. Voor de rest is NX2 erg goed. Met name de kleurbehandeling en de uitgebreide mogelijkheden met stuurpunten en gebruik in combinatie met Nik Color Efex Plugin.

Mogelijkheden van Capture NX2 met Color Efex plugin zie o.a.: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=38734" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”