D7000 back/frontfocus dingetje

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
dejong.r83
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

D7000 back/frontfocus dingetje

Bericht door dejong.r83 » wo mei 16 2012 9:10 pm

Hey all,

na het lezen van wat verontrustende verhalen over dit toestel ben ik ook eens aan de slag gegaan met zo'n focuskaartje, zoals omschreven op het EOSDigitaal forum.

Volgens mij valt het wel mee maar aangezien ik geen expert ben wil ik dat jullie even een blik erop werpen. Sorry als ik de zoveelste ben die hierover begin...

Dankjewel alvast!

De eerste:

VR 18-105mm
-ISO:200
-90mm
-AF-S single
-AF fijn afstelling uit
-F/5,6
-1/13 sec

Afbeelding

En de laatste:

50mm F1/8 lens
-ISO:200
-50mm vast
-AF-S single
-AF fijn afstelling uit
-F/1,8
-1/100 sec

Afbeelding

Robert
Nikon D7000, Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8D, Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G, Nikon AF-S NIKKOR 35mm f/1.8G, Sigma 70-300mm F4-5.6 APO Macro, Nikon Speedlight SB-700

flickr[/b]

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: D7000 back/frontfocus dingetje

Bericht door MauritsD » wo mei 16 2012 9:18 pm

Hoi Robert,

De 18-105 lijkt een beetje backfocus te hebben.
De 50 lijkt me prima. Misschien 1 puntje backfocus

Maar het is beter te zien als je zorgt dat het blad recht ligt.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mei 16 2012 11:11 pm

+1

Vrgr
Tiny

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo mei 16 2012 11:41 pm

De conclusie van Amateurt en Tiny kan ik niet bevestigen, met een papiertje wat een beetje golft / bol staat, wat scheef op de foto staat, of waarvan de camera zelf wat scheef is gehouden. Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ACGijsbers

Bericht door ACGijsbers » vr mei 18 2012 7:28 pm

Hoi allemaal,

Ik ben ook aan de slag gegaan met die focuschart nadat ik foto's in het veld heb genomen die telkens onscherp bleken te zijn. Ik krijg mijn camera niet scherp. Dus aan jullie de vraag hoe krijg ik het voor elkaar.

Ik heb twee lenzen.

Nikon AF-S 18-200mm VR

En

Nikon AF 50mm 1.8D

Het is echt zonde van alle foto's.

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » za mei 19 2012 7:32 am

Ik zou zeggen laat eens wat van die foto's zien. Het gaat nl. Vaak fout door verkeerde instellingen. Welke autofocus stand gebruik je? Welk diafragma en sluitertijd? Het is meestal de persoon achter de camera die iets niet goed doet en niet de camera/lens. Als ik zo naar de foto's van de toestaat kijk, die zoals Leon al aangeeft niet helemaal lekker gemaakt zijn, zou ik zeggen: gewoon lekker foto's gaan maken!
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

ACGijsbers

Bericht door ACGijsbers » za mei 19 2012 1:43 pm

Gisterenavond tot laat met de instellingen bezig geweest en veel filmpjes en internet geraadpleegd. En het resultaat is er naar. Vandaag wat test foto's geschoten en het is helemaal naar m'n zin.

MauricevdL
Forumlid
Forumlid

Bericht door MauricevdL » ma mei 21 2012 3:11 pm

ACGijsbers schreef:Gisterenavond tot laat met de instellingen bezig geweest en veel filmpjes en internet geraadpleegd. En het resultaat is er naar. Vandaag wat test foto's geschoten en het is helemaal naar m'n zin.
Maar dan ben ik benieuwd wat je gedaan hebt om het zo naar je zin te hebben ...

Overigens ben ik voor iemand anders aan het checken welke issues er bestaan. Bij een D7000 constateer ik behoorlijke backfocus in combinatie met een 50mm 1.4G. De camera met een 18-105mm vertoont nauwelijks afwijking. Dat is toch vreemd. Herkent iemand dit?

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » ma mei 21 2012 3:17 pm

ACGijsbers schreef:Gisterenavond tot laat met de instellingen bezig geweest en veel filmpjes en internet geraadpleegd. En het resultaat is er naar. Vandaag wat test foto's geschoten en het is helemaal naar m'n zin.
Dat is mooi, maar laat ook ons het verschil eens zien. Ben wel benieuwd wat je veranderd hebt en hoe je dit getest hebt.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Robert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Robert » ma mei 21 2012 3:44 pm

Mauricevdl schreef
Overigens ben ik voor iemand anders aan het checken welke issues er bestaan. Bij een D7000 constateer ik behoorlijke backfocus in combinatie met een 50mm 1.4G. De camera met een 18-105mm vertoont nauwelijks afwijking. Dat is toch vreemd. Herkent iemand dit?
Hoe heb je de zoomlens getest, op één zoomstand? Ik heb al eens geconstateerd dat een zoomlens verschillende afwijkingen kan hebben bij verschillende zoomstanden. Maar hoe dan ook als de afwijking nihil is, is het prima toch. En dat een ander objectief een andere afwijking heeft is niet erg zolang het binnen de marges valt. En valt het niet meer binnen de marges (meer dan plus of min 20 afwijking) dan moet je er mee naar Beverwijk.
Ik zou in elk geval van de standaard AF afwijking afblijven, die dus niet instellen (kan issues geven) en hoogstens per objectief calibreren.
groeten Robert

MauricevdL
Forumlid
Forumlid

Bericht door MauricevdL » ma mei 21 2012 3:53 pm

Erpeewee schreef:
Hoe heb je de zoomlens getest, op één zoomstand? Maar hoe dan ook als de afwijking nihil is, is het prima toch. En dat een ander objectief een andere afwijking heeft is niet erg zolang het binnen de marges valt. En valt het niet meer binnen de marges (meer dan plus of min 20 afwijking) dan moet je er mee naar Beverwijk.
Ik zou in elk geval van de standaard AF afwijking afblijven, die dus niet instellen (kan issues geven) en hoogstens per objectief calibreren.
De zoom is getest op diverse combi's van zoomstand vs diafragma. En uiteraard is de standaard AF correctie gewoon 0.
Maar ik vond het zelf typisch omdat op mijn eigen camera (D300s) alle Nikon lenzen geen afwijking vertonen, maar de Sigma als enige wel: frontfocus correctie.
't Blijft gedoe: je zal toch een camera hebben zonder de mogelijkheid de AF te corrigeren :?

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”