Vraag over teleconverter
Vraag over teleconverter
Beste forumleden,
Ik heb op dit ogenblik een D700 + nikon 70-200 f2.8 vrII.
Topcombinatie, maar ik kom vaak iets te kort op het gebied van brandpuntafstand. Om dit op te lossen zou ik eventueel een teleconverter kunnen aanschaffen.
Over de kwaliteit van de diverse merken converters is er genoeg te vinden op internet.
Maar ik zit toch nog met een vraag:
Stel dat ik kies voor een TC 2.0. In theorie wordt mijn 70-200 2.8 dan een 140-400 mm. Betekent dit dan dat ik pas vanaf 140 mm kan beginnen te schieten?
Of kan ik vanaf 70 mm beginnen te schieten? Dit laatste vind ik persoonlijk erg belangrijk, gezien ik graag het superzoomeffect wil behouden en ik die groothoek echt nodig heb.
Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.
Groetjes,
Pieter
Ik heb op dit ogenblik een D700 + nikon 70-200 f2.8 vrII.
Topcombinatie, maar ik kom vaak iets te kort op het gebied van brandpuntafstand. Om dit op te lossen zou ik eventueel een teleconverter kunnen aanschaffen.
Over de kwaliteit van de diverse merken converters is er genoeg te vinden op internet.
Maar ik zit toch nog met een vraag:
Stel dat ik kies voor een TC 2.0. In theorie wordt mijn 70-200 2.8 dan een 140-400 mm. Betekent dit dan dat ik pas vanaf 140 mm kan beginnen te schieten?
Of kan ik vanaf 70 mm beginnen te schieten? Dit laatste vind ik persoonlijk erg belangrijk, gezien ik graag het superzoomeffect wil behouden en ik die groothoek echt nodig heb.
Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.
Groetjes,
Pieter
Re: Vraag over teleconverter
Zoals ik het altijd begrepen heb krijg je idd een 140-400mm, dus die 70-140 ben je kwijt! Je moet dan telkens je converter er van tussen halen om weer een groothoek te creëren.
Mvg J
Mvg J
Laatst gewijzigd door Johnnie_D5100 op zo mei 20 2012 4:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Beste Pieter,Pieternikonman schreef: Stel dat ik kies voor een TC 2.0. In theorie wordt mijn 70-200 2.8 dan een 140-400 mm. Betekent dit dan dat ik pas vanaf 140 mm kan beginnen te schieten?
Het antwoord is simpel: "Ja."
Mvgr.,
Jur
Bedankt voor de snelle reacties!!!
Ben ik ook al uit deze droom
. Gelukkig heb ik toch nog de 28-300 ...
Groetjes,
Pieter
Ben ik ook al uit deze droom

Groetjes,
Pieter
Laatst gewijzigd door Pieternikonman op zo mei 20 2012 4:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Waarom pak je geen 1.4? Ik gebruik die ook. Het ding is zo klein dat je altijd wel een plekje weet te vinden in het handtasje van de Mrs.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het simpele antwoord is ja inderdaad.
Op 70mm wordt het met een 2x gewoon 140mm. De korte kant van de lens is daarmee eenvoudig.
De lange kant daarentegen... Die 200mm is bij de VRII niet altijd 200mm. Hoe dichterbij je scherpstelt, hoe minder sterk de lens vergroot bij dit model. Kwestie van ontwerp. Op 200m is bij onderwerpen op 1.5m afstand eigenlijk maar 135mm en met 2x dus 270mm. Focus breathing heet dat en meer lenzen hebben dat, maar de 70-200VRII wel heel erg. Zelfs op oneindig is het eigenlijk maar 192mm.
Maar... wel een retegoede lens verder.
Op 70mm wordt het met een 2x gewoon 140mm. De korte kant van de lens is daarmee eenvoudig.
De lange kant daarentegen... Die 200mm is bij de VRII niet altijd 200mm. Hoe dichterbij je scherpstelt, hoe minder sterk de lens vergroot bij dit model. Kwestie van ontwerp. Op 200m is bij onderwerpen op 1.5m afstand eigenlijk maar 135mm en met 2x dus 270mm. Focus breathing heet dat en meer lenzen hebben dat, maar de 70-200VRII wel heel erg. Zelfs op oneindig is het eigenlijk maar 192mm.
Maar... wel een retegoede lens verder.
Laatst gewijzigd door ElRonno op zo mei 20 2012 7:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
En dat wist ik weer nietElRonno schreef:De lange kant daarentegen... Die 200mm is bij de VRII niet altijd 200mm. Hoe dichterbij je scherpstelt, hoe minder sterk de lens vergroot bij dit model. Kwestie van ontwerp. Op 200m is bij onderwerpen op 1.5m afstand eigenlijk maar 135mm en met 2x dus 270mm. Focus breathing heet dat en meer lenzen hebben dat, maar de 70-200VRII wel heel erg. Zelfs op oneindig is het eigenlijk maar 192mm.

Jaap
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
2 x 70 = "gewoon" 150?ElRonno schreef: Op 70mm wordt het met een 2x gewoon 150mm.

Jur
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Tikfoutje, aangepast....Jur schreef:2 x 70 = "gewoon" 150?![]()

-
- Forumlid
En wat als ik nu een dx camera heb, bijv een d90, mag ik dit dan nog een keer maal de cropfactor doen (1,6) of zit ik me nu veel te rijk te rekenen?Jur schreef:Pieternikonman schreef: Stel dat ik kies voor een TC 2.0. In theorie wordt mijn 70-200 2.8 dan een 140-400 mm?
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
De cropfactor mag je ook gewoon toepassen, die werkt via de sensor en niet via de objectievencombinatie.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ja, al is de factor 1,5. Dus op een DX wordt het idd. equivalent aan 210-600. Maar reken je met die getallen in je hoofd inderdaad niet te rijk, je hebt niet ineens de ideale combinatie om kleine vogeltjes op 50 meter afstand te gaan schieten (al schijnt hij dat ook nog niet eens zo slecht te doen).Jokidoki schreef:En wat als ik nu een dx camera heb, bijv een d90, mag ik dit dan nog een keer maal de cropfactor doen (1,6) of zit ik me nu veel te rijk te rekenen?Jur schreef:Pieternikonman schreef: Stel dat ik kies voor een TC 2.0. In theorie wordt mijn 70-200 2.8 dan een 140-400 mm?
Spul waarmee je foto's maakt...
- Maribex
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hoezo, uit de droom? Ik neem aan dat je die converter alleen wil gebruiken om een maximaal bereik te krijgen, en niet 'standaard' er op laat zitten. Je bent dus niets kwijt, de situaties waarbij je die converter wil gebruiken zullen echt niet zo snel wisselen dat je ineens 70 mm nodig hebt. Wat dat betreft moet je de converter gewoon zien als een objectief dat je immers ook wisselt bij verschillende omstandigheden.Pieternikonman schreef:
Ben ik ook al uit deze droom![]()
Groetjes,
Pieter
Groet,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
http://www.martindebock.nl
De situatie is zo dat ik aan landbouwfotografie doe, meerbepaald de gras - en maïsoogst. Wisselen van converter in een open veld is echt niet mogelijk. Op droge dagen met veel wind zit je camera echt vol stof (niet de sensor
) en dan ben ik nog zeer voorzichtig met mijn materiaal
.
Op zonnige dagen is de 28-300 echt ideaal op de D700. Ik heb foto's kunnen maken die ik voorheen met twee objectieven niet zou gemaakt kunnen hebben. Enig nadeel is wel dat vignettering en de scherpte t.o.v. f2.8 glas. Dit is op te lossen met software.
Op donkere dagen gebruik ik dan weer de 70-200 f2.8 vr 2. Die 200 mm is voor mij dan voldoende. Die groothoek van 70mm op FX primeert dan.
Toch bedankt voor de informatie. Een converter is in mijn situatie echt niet nuttig.

Op zonnige dagen is de 28-300 echt ideaal op de D700. Ik heb foto's kunnen maken die ik voorheen met twee objectieven niet zou gemaakt kunnen hebben. Enig nadeel is wel dat vignettering en de scherpte t.o.v. f2.8 glas. Dit is op te lossen met software.
Op donkere dagen gebruik ik dan weer de 70-200 f2.8 vr 2. Die 200 mm is voor mij dan voldoende. Die groothoek van 70mm op FX primeert dan.
Toch bedankt voor de informatie. Een converter is in mijn situatie echt niet nuttig.

Laatst gewijzigd door Pieternikonman op ma jul 09 2012 10:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.