Vandaag ben ik met mijn vrouw opstap geweest en toen deed er bij haar d7000 een voor mij raar probleem voor.
In de zoeker ging het scherpstel punt automatisch en continu verspringen van rechts naar links. Nadat ik de schakelaar van "." naar "L" had verschoven bleef dit scherpset punt wel staan en ging hij niet meer lopen als ik hem terug zet op "." .Echter kon ik tijdens dit probleem het menu niet meer gebruiken. In de "A" stand reageerde camera echter wel normaal. Deze actie gebeurde bij gebruik van verschillende lenzen. Bij langere tijd uitgeschakeld te zijn bleek het probleem (tijdelijk) opgelost te zijn. De batterij was vol en er was nog genoeg ruimte op de geheugen kaarten.
Wie kent dit probleem of weet dit probleem op te lossen?
Bij voorbaat dank.
Bart Hardorff
"lopend" scherpstel punt D7000
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: "lopend" scherpstel punt D7000
Afhankelijk van de instellingen van de autofocus volgt het scherpstelpunt je onderwerp, of andersom, als je zelf beweegt (en het onderwerp schiet van links naar rechts door het beeld), loopt het scherpstelpunt mee.
Wellicht per ongeluk ingesteld. Sla de gebruikshandleiding er eens op na, daar kom je die instellingen beslist tegen.
Om snel en makkelijk door de handleiding te zoeken, kun je bij Nikon Support een handleiding in PDF-formaat downloaden.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list" onclick="window.open(this.href);return false;
Wellicht per ongeluk ingesteld. Sla de gebruikshandleiding er eens op na, daar kom je die instellingen beslist tegen.
Om snel en makkelijk door de handleiding te zoeken, kun je bij Nikon Support een handleiding in PDF-formaat downloaden.
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt Leon, maar dit is het probleem niet. Al richtte ik de camera naar de lucht of ik had de lens dop op de lens, dan bleef hij "lopen".
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hier kan ik me iets bij voorstellen. Waar zou de camera dan op moeten scherpstellen?Bart Hardorff schreef:Bedankt Leon, maar dit is het probleem niet. Al richtte ik de camera naar de lucht of ik had de lens dop op de lens, dan bleef hij "lopen".
Beschrijf eens in welke stand je de camera had staan. Er zijn zoveel mogelijkheden voor wat betreft de instellingen. Nu is het alleen maar gissen.
AF-C, AF-S en AF-A en dan kun je nog kiezen uit de vier AF-veldstanden t.w. enkelpunt, dynamisch veld, automatisch veld, 3D-tracking. Daarnaast kun je kiezen bij dynamischveld 9, 21 of 39 punten. Kortom veel variabelen. Daarnaast zijn contrastverschillen belangrijk om een scherpstelpunt te kunnen bepalen.
Dus Leon, zijn reactie is helemaal niet gek. Het laat zich niet eenvoudig uitleggen. Vandaar zijn verwijzing naar het handboek om eerst de verschillen van het scherpstelprincipe te doorgronden. Bladzijde 91-98 van het D7000 handboek. Wellicht kun je na een paar keer lezen zelf al wel de oorzaak van je "probleem" herkennen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- Jasper
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Blijft er wellicht een cursor-knop "plakken" ?
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb het ook wel eens en dan is de oorzaak meestal mijn neus ... Met een beetje rare houding achter de camera wil mijn neus nog wel eens tegen de multiselectorschijf aandrukken waardoor ik ineens mijn scherpstelpunt door het beeld zie wandelen. Had het vanmiddag nog tijdens een portretsessie in de studio.
Klinkt te simpel om waar te zijn maar misschien dat het dat is.
Stel dat ie nou een heeeel heeel klein neusje heeft dan ios het het nietweimaraner schreef:Heb het ook wel eens en dan is de oorzaak meestal mijn neus ... Met een beetje rare houding achter de camera wil mijn neus nog wel eens tegen de multiselectorschijf aandrukken waardoor ik ineens mijn scherpstelpunt door het beeld zie wandelen. Had het vanmiddag nog tijdens een portretsessie in de studio.

gr Marcel
Nikon D7000, nikon lens 17-55 2,8 ,Tamron lens 70-200 2,8 en de Nikon 50mm 1,8 en de Sigma 18-200 2,8-6,3 een grip en de Flitser Sb- 910 www.texelphoto.nl