D800 en de 24-70: moeilijke combi?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Osakajin

Re: D800 en de 24-70: moeilijke combi?

Bericht door Osakajin » zo mei 20 2012 1:47 pm

Nee, dat heb je niet mis.
Wat ik er alleen mee wilde aangeven is dat de D800 wat 'kritischer' is .m.b.t front- en backfocusing dan bijv. de D3S of the D700.

MartijnM schreef:
Osakajin schreef:Volg de discussie met interesse.

Ik gebruk voornamelijk de 24-70 en 70-200mm op de D800, en beide lenzen werken prima. Wat ik wel zie is dat ik met vrijwel alle lenzen door de hoge resolutie de focus afwijking wat eerder in het oog springt, met de meestel lenzen heb ik wat front focus.
Dat verhelp je dan toch met de AF-fijnafstelling, anders verlies je onnodig scherpte of heb ik het mis? :?

MartijnM
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MartijnM » zo mei 20 2012 8:43 pm

Osakajin schreef:Nee, dat heb je niet mis.
Wat ik er alleen mee wilde aangeven is dat de D800 wat 'kritischer' is .m.b.t front- en backfocusing dan bijv. de D3S of the D700.
Apart, die ervaring heb ik totaal niet (tot nu toe dan)... Als het te erg is, zou ik gewoon eens met een 'probleem-combi' naar Nikon zelf gaan om de boel te laten tunen. Heb ik indertijd ook gedaan met mijn nieuwe 24-70 die i.c.m. de D700 gruwelijke frontfocus had. Even justeren en klaar!

Volgens mij neemt de mate van front- of backfocus ook niet toe icm een D800, maar op lijkt deze (op 100%) bij dergelijke resolutie erger/meer op te vallen. Over het beoordelen van de D800 opnames op 100% zijn al een hoop academische discussies geweest op diverse fora...
Buy film, not megapixels...

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » zo mei 20 2012 9:18 pm

Als je tot 1:1 inzoomt zie je bij de D800 uiteraard sneller problemen dan bij de D700. Wat wil je ook, met 3x zoveel pixels. Als je corrigeert voor resolutie kan ik me niet voorstellen dat de D800 kritischer is dan de D700.

Een andere manier van gebruik HOEFT dus niet perse, want voor de meeste plaatjes gebruik je die megapixels toch niet. Als je terugvertaalt naar een mooi afdrukformaat zie je die kleine afwijkingen al niet meer. Dan kun je hem gewoon gebruiken als een D700 of om het even welke camera. Maak je dus niet te druk.

Maar de D800 KAN het wel, en als je een keer die extra megapixels allemaal nodig hebt moet je dus even wat extra moeite doen met statief, mirror lock up, kortere sluitertijd, scherpstellen op de sensor ipv de AF module, je beste glaswerk enzovoorts. Dan haal je eruit wat erin zit qua resolutie en scherpte.

En daarom is mijns inziens de D800 zo mooi. Een dure studiocamera die OOK handzaam te gebruik is voor alledag. Of een handzame reflexcamera die OOK perfect studioplaten kan maken. Het is maar hoe je het bekijkt.

Sterker nog, om die laatste pixels eruit te KUNNEN wringen in bepaalde omstandigheden opteer ik zelf voor de D800E. Dat heb ik maar zelfden nodig, maar is me die paar honder euro meer nog net waard. Als hij tenminste een keer leverbaar wordt, want anders moet ik maar tevreden zijn met een D800 :wink2:

george013

Bericht door george013 » zo mei 20 2012 9:25 pm

Als ik afga op de aanbevelingen van de http://www.nikonusa.com/en_US/o/Y6wrkA9 ... ide_En.pdf wat betreft de Shooting techniques, static subjects kun je je ook afvragen of je met deze camer uberhaupt niet-statische onderwerpen kunt fotograferen.
George

ElRonno heeft ook gereageerd.
En daarom is mijns inziens de D800 zo mooi. Een dure studiocamera die OOK handzaam te gebruik is voor alledag. Of een handzame reflexcamera die OOK perfect studioplaten kan maken. Het is maar hoe je het bekijkt.
Dit lijkt mij de kern.
George

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo mei 20 2012 9:32 pm

george013 schreef:Als ik afga op de aanbevelingen van de http://www.nikonusa.com/en_US/o/Y6wrkA9 ... ide_En.pdf wat betreft de Shooting techniques, static subjects kun je je ook afvragen of je met deze camer uberhaupt niet-statische onderwerpen kunt fotograferen.
Heb ik anders geen problemen mee ervaren (zie deze thread) ....

Jaap

george013

Bericht door george013 » zo mei 20 2012 9:49 pm

Re: Eerste schot met D800e, wat ervaringen...

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » 10 mei 2012 00:57

Marten schreef:Jaap, met welk objectief en welke sluitertijd (diafragma en iso) heb je deze foto gemaakt?

Hoi Marten,

Hij is gemaakt op de 200-400 F/4 VR, op 1/1000 seconde met f/5.6. Hier is een half stopje onderbelicht, wat beter lijkt te werken (meer info: https://picasaweb.google.com/lh/photo/P" onclick="window.open(this.href);return false; ... -exif=true).

Ik ben nog een beetje aan het experimenteren geweest met de settings voor auto-ISO, en ik merk dat het nogl ruw geimplementeerd is: zelfs als je zegt dat je 1/brandpuntsafstand wil gebruiken zit hij soms nog op 1/250e bij 400mm. Dus ik overweeg langzaam om op 1 stop krapper te gaan zitten. Ik merk dat met de 200-400 je echt die 1/400 minimaal nodig hebt om de boel enigzins stil te krijgen dat je haarscherpte krijgt (als in: de haren van het dier visueel scherp). Tijdens callibratie van mijn lenzen merkte ik al dat de klap van de spiegel stevig was: hij veerde goed na op het statief als ik de lens niet stabiliseerde :). Dus als je echt zoekt naar loeischerpe beelden, dan moet je er voor gaan werken met deze camera.

Jaap
Hier lees ik wat anders. De opmaak gaat niet zoals gewenst.

George

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » zo mei 20 2012 10:21 pm

Amateurt schreef:
JosK schreef:..., maar volgens mij heeft de hoge resolutie van de D800 als nadeel dat je enorm precies moet schieten. Ik weet niet of ik daar in alle omstandigheden blij mee ben... Ik zal in ieder geval mijn lenzen laten afstemmen in de D800.
Deze trend zagen we met de D7000 al opkomen.
Nog even en dan hebben we dat met alle nieuwe camera-modellen ...
Wat zal dat dan niet worden met de D3200? Instapmodel met 24 Mp!

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo mei 20 2012 10:46 pm

george013 schreef:
Jaap van Ekris schreef:Ik ben nog een beetje aan het experimenteren geweest met de settings voor auto-ISO, en ik merk dat het nogl ruw geimplementeerd is: zelfs als je zegt dat je 1/brandpuntsafstand wil gebruiken zit hij soms nog op 1/250e bij 400mm. Dus ik overweeg langzaam om op 1 stop krapper te gaan zitten. Ik merk dat met de 200-400 je echt die 1/400 minimaal nodig hebt om de boel enigzins stil te krijgen dat je haarscherpte krijgt (als in: de haren van het dier visueel scherp). Tijdens callibratie van mijn lenzen merkte ik al dat de klap van de spiegel stevig was: hij veerde goed na op het statief als ik de lens niet stabiliseerde :). Dus als je echt zoekt naar loeischerpe beelden, dan moet je er voor gaan werken met deze camera.

Jaap
Hier lees ik wat anders.

George
George,

Jij hebt het over dat de D800 alleen bruikbaar is voor statische objecten. Een levende tijger is zeker geen statisch object. Wat ik meld is dat voor haarscherp beeld je echt de 1/brandpuntsafstand nodig hebt, maar eigenlijk krapper moet zitten omdat de auto-ISO nog erg ruw geimplementeerd is als het om brandpuntsafstanden gaat. Maar dat doet niets af aan het fotograferen van dingen die zelf bewegen.

Jaap

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » zo mei 20 2012 10:55 pm

Interessant documentje George! (http://www.nikonusa.com/en_US/o/Y6wrkA9 ... ide_En.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

"(...) you can use mirror-up mode to reduce blur while framing photographs in the viewfinder."

Zou het nou zo krom vertaald zijn uit het Japans zijn of.... 8) Dus.... terwijl de spiegel omhoog is heb je minder last van trilling terwijl je door de zoeker kijkt om je compositie te bepalen. En dat terwijl je helemaal niets door de zoeker kunt zien terwijl de spiegel omhoog is, :lol:

Opmerking in het document dat je diffractie al zo snel ziet (p. 5). Het verschil tussen f/8 en f/11 is significant. Op p. 13 vindt ik het minder uitgesproken.

"With the D800/D800E, you will notice that photos seem to have less depth of field than pictures shot with other cameras under the same conditions (...)"

Opmerkelijk. Ik denk dat als je corrigeert op resolutie dat niet zo is, maar dat schrijft Nikon niet.

"Resolution can be improved by disabling high ISO noise reduction (page 11), particularly at low ISO sensitivities."

Uhm, dus de high ISO noise reduction beinvloedt dus ook het beeld bij low ISO sensitivities? Opmerkelijk!

"Although stopping aperture down makes the effects of diffraction more visible, it may also help to reduce color artifacts and moiré."

Mooi voorbeeld op p.17 van het oplossen van morie met het diafragma.

Maar goed, met al deze voorbeelden begin ik nu toch weer te neigen naar de D800 ipv de D800E, hahaha!

george013

Bericht door george013 » zo mei 20 2012 11:49 pm

@Jaap,
Jij hebt het over dat de D800 alleen bruikbaar is voor statische objecten.
Dat zeg ik niet. Ik refereer aan het dokument en vraag mij af hoe je dan met niet-statische objecten moet omgaan. Niets meer en niets minder.
. Wat ik meld is dat voor haarscherp beeld je echt de 1/brandpuntsafstand nodig hebt, maar eigenlijk krapper moet zitten omdat de auto-ISO nog erg ruw geimplementeerd is als het om brandpuntsafstanden gaat. Maar dat doet niets af aan het fotograferen van dingen die zelf bewegen.
De door jou getoonde foto heeft als brandpuntsafstand 400mm en een sluitertijd van 1/1000 en ik dacht ook ergens nog gelezen te hebben vanaf een statief. Wat betreft je vuistregel 1/brandpuntsafstand zit je er 250% naast, over of onder hoe je het noemen wilt.
Daarnaast is het resultaat ook afhankelijk van de in-camera bewerking, die zou je in deze eigenlijk moeten uitsluiten.

@ElRonno,
Je zult met je kritiek tot Nikon moeten wenden. Is Trouwens een dokument dat ik van dit forum heb gehaald.

Beiden.
Mijn camera in de hand heeft een beweging, mens-eigen. Deze beweging laat een bewegend beeld op de sensor zien. Bij eenzelfdebeweging zal deze bij een sensor met een grotere pixeldichtheid meer sensorpixels omvatten. Wil je dus een gelijke scherpte hebben bij een gelijke beweging, zul je de sluitertijd moeten verhogen. Iets wat in een studio-opstelling op statief minder speelt.

Voor de rest heb ik geen behoefte aan meer pixels, ben alleen bang dat het door mijn strot wordt gedouwd.

George

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » ma mei 21 2012 12:19 am

george013 schreef:@Jaap,
Jij hebt het over dat de D800 alleen bruikbaar is voor statische objecten.
Dat zeg ik niet. Ik refereer aan het dokument en vraag mij af hoe je dan met niet-statische objecten moet omgaan. Niets meer en niets minder.
. Wat ik meld is dat voor haarscherp beeld je echt de 1/brandpuntsafstand nodig hebt, maar eigenlijk krapper moet zitten omdat de auto-ISO nog erg ruw geimplementeerd is als het om brandpuntsafstanden gaat. Maar dat doet niets af aan het fotograferen van dingen die zelf bewegen.
De door jou getoonde foto heeft als brandpuntsafstand 400mm en een sluitertijd van 1/1000 en ik dacht ook ergens nog gelezen te hebben vanaf een statief. Wat betreft je vuistregel 1/brandpuntsafstand zit je er 250% naast, over of onder hoe je het noemen wilt.
Ik heb geexperimenteerd met de camera, maar de opmerking die jij plaatst slaat de plank volledig mis. Omdat het voorbeeld op 1/1000e genomen is, betekent niet dat die op 1/400e onscherp was. Daar was alleen de compositie en de invalshoek ten opzichte van het glas beroerder (dit is door extreem slecht glas heen geschoten).

Met die 400mm moet je vanaf statief werken. Het is fysiek onmogelijk om een body-lens combi van zo'n 5 kilo lang stabiel te houden. Dat is de reden waaromer een statief onder ligt. Het helpt met stabiliseren van het beeld, maar op 1/400e maakt het ook niet zo gek veel meer uit. Ik denk dat we ons ook niet gek moeten laten maken.
george013 schreef:Daarnaast is het resultaat ook afhankelijk van de in-camera bewerking, die zou je in deze eigenlijk moeten uitsluiten.
Hij is in RAW geschoten en minimaal nabewerkt. Wat de camera dan intern nog doet, zal hij altijd wel doen....

Jaap

iBub

Bericht door iBub » ma mei 21 2012 9:39 am

Wat een geneuzel allemaal zeg...

Ik wil gewoon mijn camera pakken en een foto maken. Liefst een goede foto. En dan heb ik het niet over technisch perfect maar over een mooie plaat. Weet je wel, met een mooi standpunt, goede compositie en lekkere kleuren.

Ik zou me niet zoals een aantal van jullie willen bezig houden met zaken als megapixels, scherpte aan de randjes ed. Is je hobby nu fotograferen of het eindeloos uitzoeken van objectiefgrafiekjes? Ik val haast achterover als ik iemand zie schrijven dat hij de 24-70 niet scherp aan de randjes vind. Waar ben je in godsnaam mee bezig?

Persoonlijk denk ik dat Nikon te ver is doorgeschoten met de D800 maar ook met de D7000. Er is maar één reden voor zoveel pixels te bedenken en dat zijn hele grote prints. En dan heb je het over HEULE grote prints.

Ik begrijp wel de frustratie dat als je een boel geld uitgeeft voor een D800 en blijkt dat je met de D700 makkelijker betere prestaties haalt. Maar dan inderdaad maar terug in MP's

Na het lezen van alle bovenstaande ben ik blij dat ik het gewoon bij mijn D700 hou. Lekker met de 50mm erop terug naar de basis van fotografie :)

Gerard

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » ma mei 21 2012 10:01 am

iBub schreef: Wat een geneuzel allemaal zeg...

Ik wil gewoon mijn camera pakken en een foto maken. Liefst een goede foto. En dan heb ik het niet over technisch perfect maar over een mooie plaat. Weet je wel, met een mooi standpunt, goede compositie en lekkere kleuren.

Ik zou me niet zoals een aantal van jullie willen bezig houden met zaken als megapixels, scherpte aan de randjes ed. Is je hobby nu fotograferen of het eindeloos uitzoeken van objectiefgrafiekjes? Ik val haast achterover als ik iemand zie schrijven dat hij de 24-70 niet scherp aan de randjes vind. Waar ben je in godsnaam mee bezig?

Persoonlijk denk ik dat Nikon te ver is doorgeschoten met de D800 maar ook met de D7000. Er is maar één reden voor zoveel pixels te bedenken en dat zijn hele grote prints. En dan heb je het over HEULE grote prints.

Ik begrijp wel de frustratie dat als je een boel geld uitgeeft voor een D800 en blijkt dat je met de D700 makkelijker betere prestaties haalt. Maar dan inderdaad maar terug in MP's

Na het lezen van alle bovenstaande ben ik blij dat ik het gewoon bij mijn D700 hou. Lekker met de 50mm erop terug naar de basis van fotografie

Gerard
Dat is nu juist de hele grap, de meeste discussies over de D800 worden gevoerd door mensen die het ding niet hebben. Van degene die hem wel hebben gekocht (en geleverd hebben gekregen :wink:) zijn de meeste uitermate tevreden. En net als met ieder nieuw stuk electronica kun je wat kinderziektes hebben, maar dat is van alle merken en alle dagen...

Oh ja, voor degene die het predikaat studiocamera wil opplakken: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1108889 en http://www.youtube.com/watch?v=VayveyV9 ... r_embedded :mryellow:
Buy film, not megapixels...

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » ma mei 21 2012 10:49 am

Heh, het wordt inderdaad een discussie op pixelnivo ;-)

Ik heb met mijn eerste D800 een serie behoorlijk fijne sportfoto's gemaakt icm de 70-200. Niks mis mee. Tjah, "slechts" 5fps in 1.2 cropmode, maar verder gelijk aan de D700. Dus als topicstarter heb ik het over de combi met de 24-70 waarbij ik soms de net-niet ervaring heb. Met andere objectieven heb ik dat niet. Ik ben juist blij met de D800, gratis teleconverter en nog kunnen filmen ook ;-)
klijnfotografie.com

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » ma mei 21 2012 10:57 am

Beste mensen dat er problemen zijn met de afstelling van de D800 is zeker een feit.
Ik heb afgelopen zaterdag op een congres met Evert van Stijn gesproken (een van de dir. Nikon Service Point Beverwijk).
Ik heb het probleem van de D800 aangekaart en Evert erkende dat dit wereldwijd een probleem is.
Maar nu komt het, Evert heeft de oplossing ontdekt en kan de D800 zodanig afstellen dat deze perfect gaat werken zoals het behoort.
Dus even een telefoontje naar Beverwijk en vragen naar Evert van Stijn en het moet goed komen.
Succes met deze mooie camera en zeg maar tegen Evert de groeten van George, dan weet hij genoeg. :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”