D800 en de 24-70: moeilijke combi?
D800 en de 24-70: moeilijke combi?
Gewoon lekker een D40 met kidlens kopen zou ome Ken zeggen. Opzouten met die D800 en dure 2.8 objectieven. Grapje, kon het even niet laten. Gisteren voor het eerst even met een D800 in combi met een Nikon 24-70mm wat foto's gemaakt. Geloof mij, is echt geen straf.
Een nikon dslr met twee lenzen,
Re: D800 en de 24-70: moeilijke combi?
Ik schiet zelfs nog regelmatig met een D50 icm een vers Vr lensje. Niks mis mee voor snaps...
En George: groeten terug van Evert

klijnfotografie.com
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
He Jos waar ken jij Evert van?JosK schreef:Ik schiet zelfs nog regelmatig met een D50 icm een vers Vr lensje. Niks mis mee voor snaps...
Zit jij ook in de familie?
Ik hoor het wel eventueel via PB.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
De D800 technical guiude is een Nikon-uitgave. Je mag ervan uit gaan dat daar geen flauwekul in staat. En als je er diep over nadenkt van wat er staat, komt het bijna volledig neer op de pixelgrootte.
D700, FX-camera sensor 36x23.9mm, pixels 4256x2832, pixelgrootte 0.00846mm.
D800, FX-camera,sensor 35.9x24mm, pixels 7360x4912,pixelgrootte 0.00488mm.
Ga je er vanuit dat een scherpe lijn op de sensor niet meer dan x pixels mag meten, dan moet de camerabeweging of gehalveerd worden of de sluitertijd verdubbeld. In het algemeen kun je dus stellen dat iemand die van een D700 overstapt naar een D800 meer moet letten op zijn lichaamsbeweging of een snellere sluitertijd kiezen. Voor mij is dit puur meetkunde.
Voor mij is dit dus meer een studio-camera waar je de omgeving meer in de hand hebt en het afdrukken op groot formaat belangrijk is.
D7000, sensor 23.6x15.6,pixels 4928x3264,pixelgrootte 0.00479.
De D7000 heeft een gelijke pixelgrootte als de D800. Ook hiermee was een veel gehoorde klacht dat de foto's onscherp waren. Zal wel gecoorigeerd zijn door meer te letten op de lichaamshouding en/of het kiezen van een kortere tijd.
Ik heb geen D800, geen D700 en geen D7000. Ik heb een D80 en een rekenmachine.
George
D700, FX-camera sensor 36x23.9mm, pixels 4256x2832, pixelgrootte 0.00846mm.
D800, FX-camera,sensor 35.9x24mm, pixels 7360x4912,pixelgrootte 0.00488mm.
Ga je er vanuit dat een scherpe lijn op de sensor niet meer dan x pixels mag meten, dan moet de camerabeweging of gehalveerd worden of de sluitertijd verdubbeld. In het algemeen kun je dus stellen dat iemand die van een D700 overstapt naar een D800 meer moet letten op zijn lichaamsbeweging of een snellere sluitertijd kiezen. Voor mij is dit puur meetkunde.
Voor mij is dit dus meer een studio-camera waar je de omgeving meer in de hand hebt en het afdrukken op groot formaat belangrijk is.
D7000, sensor 23.6x15.6,pixels 4928x3264,pixelgrootte 0.00479.
De D7000 heeft een gelijke pixelgrootte als de D800. Ook hiermee was een veel gehoorde klacht dat de foto's onscherp waren. Zal wel gecoorigeerd zijn door meer te letten op de lichaamshouding en/of het kiezen van een kortere tijd.
Ik heb geen D800, geen D700 en geen D7000. Ik heb een D80 en een rekenmachine.
George
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Dat kan ik beamen! En dan kun je er toch mooie en scherpe platen mee makengeorge013 schreef:De D7000 heeft een gelijke pixelgrootte als de D800. Ook hiermee was een veel gehoorde klacht dat de foto's onscherp waren. Zal wel gecoorigeerd zijn door meer te letten op de lichaamshouding en/of het kiezen van een kortere tijd.

"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Ik zal zeker niet ontkennen dat je er geen scherpe foto's mee kunt maken. Ik plaats alleen een theorie waarom zo veel mensen slechtere foto's maken met de camera's met hogere pixeldichtheid als met een kleinere pixeldichtheid.
En dan kun je ook een verklaring geven waarom deze camera's "beter glas" nodig heeft. Een foutje in de lichtkegel wat betreft scherpte of chromatische abberatie zal hier over meerdere sensorpixels worden verdeeld. De standaard beoordeling blijft op 100%, vind je dit niet nodig, dan heb je een verkeerde camera uitgezocht. Of je gaat voor andere eigeschappen van de camera.
George
En dan kun je ook een verklaring geven waarom deze camera's "beter glas" nodig heeft. Een foutje in de lichtkegel wat betreft scherpte of chromatische abberatie zal hier over meerdere sensorpixels worden verdeeld. De standaard beoordeling blijft op 100%, vind je dit niet nodig, dan heb je een verkeerde camera uitgezocht. Of je gaat voor andere eigeschappen van de camera.
George
Nee, het neemt ook absoluut niet eerder toe, het is inderdaad eerder zichtbaar door de hoge resolutie, een wezenlijk verschil.
Ik laat mijn apparatuur altijd 1 keer per jaar controleren in het land van herkomst.
Het is gelukkig niet erg, anders was ik er hier wel mee naar Nikon gegaan.
Ik laat mijn apparatuur altijd 1 keer per jaar controleren in het land van herkomst.
Het is gelukkig niet erg, anders was ik er hier wel mee naar Nikon gegaan.
MartijnM schreef:Volgens mij neemt de mate van front- of backfocus ook niet toe icm een D800, maar op lijkt deze (op 100%) bij dergelijke resolutie erger/meer op te vallen. Over het beoordelen van de D800 opnames op 100% zijn al een hoop academische discussies geweest op diverse fora...Osakajin schreef:Nee, dat heb je niet mis.
Wat ik er alleen mee wilde aangeven is dat de D800 wat 'kritischer' is .m.b.t front- en backfocusing dan bijv. de D3S of the D700.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Mensen er mankeert wel degelijk iets aan de afstelling van de D800, laat eerst je D800 door Evert van Stijn van Nikon Service Point in Beverwijk afstellen en ga er dan plaatjes mee maken en je zal zien dat heel veel van de klachten verholpen zijn!!!!
George Fennes schreef:Beste mensen dat er problemen zijn met de afstelling van de D800 is zeker een feit.
Ik heb afgelopen zaterdag op een congres met Evert van Stijn gesproken (een van de dir. Nikon Service Point Beverwijk).
Ik heb het probleem van de D800 aangekaart en Evert erkende dat dit wereldwijd een probleem is.
Maar nu komt het, Evert heeft de oplossing ontdekt en kan de D800 zodanig afstellen dat deze perfect gaat werken zoals het behoort.
Dus even een telefoontje naar Beverwijk en vragen naar Evert van Stijn en het moet goed komen.
Succes met deze mooie camera en zeg maar tegen Evert de groeten van George, dan weet hij genoeg.![]()
Groetjes George
Blijf het objectief bekijken
Je laat het nu klinken alsof alle D800's problemen hebben, dat is niet zo.
Ik heb op 1 body eigenlijk ook maar 1 klacht en geen klachten. Dat is dat die D800 op de uiterste linker focus punten in combinatie met een groothoek lens (in mijn geval de 14-24mm) niet goed werkt. Dit is trouwens niet in live view, door de andere manier van scherpstellen werken ook de uiterste linker focuspunten dan correct.
Maar zeker goed om de naam Evert van Stijn te onthouden, bedankt voro de tip.
Ik heb op 1 body eigenlijk ook maar 1 klacht en geen klachten. Dat is dat die D800 op de uiterste linker focus punten in combinatie met een groothoek lens (in mijn geval de 14-24mm) niet goed werkt. Dit is trouwens niet in live view, door de andere manier van scherpstellen werken ook de uiterste linker focuspunten dan correct.
Maar zeker goed om de naam Evert van Stijn te onthouden, bedankt voro de tip.
George Fennes schreef:Mensen er mankeert wel degelijk iets aan de afstelling van de D800, laat eerst je D800 door Evert van Stijn van Nikon Service Point in Beverwijk afstellen en ga er dan plaatjes mee maken en je zal zien dat heel veel van de klachten verholpen zijn!!!!George Fennes schreef:Beste mensen dat er problemen zijn met de afstelling van de D800 is zeker een feit.
Ik heb afgelopen zaterdag op een congres met Evert van Stijn gesproken (een van de dir. Nikon Service Point Beverwijk).
Ik heb het probleem van de D800 aangekaart en Evert erkende dat dit wereldwijd een probleem is.
Maar nu komt het, Evert heeft de oplossing ontdekt en kan de D800 zodanig afstellen dat deze perfect gaat werken zoals het behoort.
Dus even een telefoontje naar Beverwijk en vragen naar Evert van Stijn en het moet goed komen.
Succes met deze mooie camera en zeg maar tegen Evert de groeten van George, dan weet hij genoeg.![]()
Groetjes George
- woudew
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zal Evert wel blij zijn met deze aandacht?
Ik wil trouwens binnekort toch een keer naar Beverwijk. Het rubber van mijn 24-70 laat een beetje los, kan ik tegelijk mijn D800 wel meenemen.

Ik wil trouwens binnekort toch een keer naar Beverwijk. Het rubber van mijn 24-70 laat een beetje los, kan ik tegelijk mijn D800 wel meenemen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik heb Beverwijk gemaild met de vraag of ik kon langskomen om mijn D800+lenzen te justeren, wat dat zou kosten en of ik er op kon wachten. Reactie:
"Met de D800 kunt u tijdens onderstaande openingstijden bij ons langskomen, of afstellen ter plekke gedaan kan worden is aan de monteur. Hij kan dit pas bevestigen op het moment dat hij weet wat/hoeveel er precies afgesteld dient te worden, het is soms mogelijk maar het kan zijn dat het niet ter plekke te verhelpen is."
Heb maar weer teruggemaild dat mijn camera niet kapot is, maar dat ik gewoon een standaard afstelbeurtje wil. En nogmaals de vraag wat zoiets kost.
"Met de D800 kunt u tijdens onderstaande openingstijden bij ons langskomen, of afstellen ter plekke gedaan kan worden is aan de monteur. Hij kan dit pas bevestigen op het moment dat hij weet wat/hoeveel er precies afgesteld dient te worden, het is soms mogelijk maar het kan zijn dat het niet ter plekke te verhelpen is."
Heb maar weer teruggemaild dat mijn camera niet kapot is, maar dat ik gewoon een standaard afstelbeurtje wil. En nogmaals de vraag wat zoiets kost.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Daar ben ik wel benieuwd naar Ron, niet dat ik twijfel aan mijn D800 maar als dit een beetje betaalbaar is, neemt dat in ieder geval wel alle mogelijke twijfel weg.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
En alweer antwoord:
"Nee helaas het is geen standaard dienst, bij afstellen hebben we het over millimeters nauwkeurig afstellen, dit is niet zo 1,2,3 te doen. Mocht de monteur het lukken zodra u hier bent dan kunt u erop wachten. Indien u garantie heeft op uw apparatuur is afstellen kosteloos."
"Nee helaas het is geen standaard dienst, bij afstellen hebben we het over millimeters nauwkeurig afstellen, dit is niet zo 1,2,3 te doen. Mocht de monteur het lukken zodra u hier bent dan kunt u erop wachten. Indien u garantie heeft op uw apparatuur is afstellen kosteloos."
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik heb geen D800 maar vraag me wel af wat ze dan precies afstellen?
Als het puur om de AF fijn-afstelling van de D800 in combinatie met je objectieven gaat zou je dit ook elders kunnen laten doen. Zal wel tegen betaling zijn dan maar als je niet in de buurt woont van Beverwijk kunnen de brandstofkosten ook aardig oplopen.
Als het puur om de AF fijn-afstelling van de D800 in combinatie met je objectieven gaat zou je dit ook elders kunnen laten doen. Zal wel tegen betaling zijn dan maar als je niet in de buurt woont van Beverwijk kunnen de brandstofkosten ook aardig oplopen.
Het is mij (als nieuwbakken bezitter van een D800E) ook nog niet helemaal duidelijk.
Wat wordt er nou afgesteld? En is dat iets specifieks voor alleen de body of voor al je objectieven? En moet je dan al je objectieven meenemen?
Of, misschien een betere vraag, kun je op een of 't andere manier testen/checken of je D800(E) calibrering nodig heeft?

Wat wordt er nou afgesteld? En is dat iets specifieks voor alleen de body of voor al je objectieven? En moet je dan al je objectieven meenemen?
Of, misschien een betere vraag, kun je op een of 't andere manier testen/checken of je D800(E) calibrering nodig heeft?