Nikkor-Q 1:4 f=200mm

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Augustinus
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikkor-Q 1:4 f=200mm

Bericht door Augustinus » wo mei 23 2012 4:37 pm

Op mijn Nikkormat heb ik lang geleden een Nikkor 200 mm objectief gebruikt.
Het betrof een Nikkor-Q 1:4 f=200mm nr. 518489 met een vorkje. Ik heb dit objectief nog steeds bewaard.
Bij Foto Konijnenberg heb ik geinformeerd of deze lens ook nog te gebruiken is op een D800. Hun reactie : zij hadden hun twijfels of dit objectief nog wel bruikbaar was, maar ze wisten het niet zeker.

Mijn vraag op dit forum is nu tweeledig.
A : is het mogelijk om deze lens nog te gebruiken, desnoods na enige aanpassing van het vorkje?
B : Is de kwaliteit van dit teleobjectief echter wel dusdanig (bijvoorbeeld qua scheidend vermogen) dat het uberhaupt de moeite waard zou zijn om deze op een Nikoncamera uit het digitale tijdperk te zetten ?

Ben reuze benieuwd naar eventuele reacties van kenners van oude Nikkor-objectieven.

Augustinus

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Nikkor-Q 1:4 f=200mm

Bericht door Jur » wo mei 23 2012 4:55 pm

De Nikkor-Q f/4.0 200mm is niet bruikbaar op een digitale Nikon body. Om hiervoor geschikt te zijn moet het objectief minimaal een AI of AIs versie zijn. Sommige oudere objectieven zijn naderhand gemodificeerd tot AI. De AI/AIs versies zijn o.m. herkenbaar aan het opengewerkte diafragma-vorkje.
Jur

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo mei 23 2012 4:57 pm

Zie het bericht van Jur.

Jouw objectief is geproduceerd in 1971-1972.
Zie:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

A) als een objectief een "dicht vorkje" , heeft , zoals bij jouw objectief (vermoedelijk) het geval is, dan moet je hem beslist NIET op je D800 schroeven.
Dit, om schade te voorkomen.
Vreemd dat ze dat bij Konijn niet weten. (..)

B) Ik heb het objectief in bezit gehad. Ook op een Nikkormat. Ik vond de kwaliteit matig.
De tijden zijn veranderd.
Jouw D800 vraagt om TOP objectieven.

Augustinus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Augustinus » wo mei 23 2012 7:45 pm

Duidelijke taal Jur en Marten.
Mijn dank daarvoor.

Maar het is ook wel een beetje jammer van dat 200mm objectief.
Zal me nu toch maar orienteren op een modernere Nikon-versie.
Op het gebied van prime's is Nikon in dit bereik niet zo royaal voorzien voorzover ik het overzie.
De 70-300 VR of de lichtsterke maar kostbare 70-200 Vr II zijn dan denk ik de voor de hand liggende telezoom alternatieven.

Zal me voor het wat ruimere telebereik daarop nu verder concentreren.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mei 23 2012 7:57 pm

Ik heb jarenlang met veel plezier gewerkt met de Nikkor Ais f/4.0 200mm; een mooi compact en scherp objectief. Eigenlijk heb ik er nog steeds een beetje spijt van dat ik dit objectief heb weggedaan. Misschien kun er nog eentje op MP scoren voor een zacht prijsje?

Beoordeling door Björn Rørslet":
The latest versions (AI & AIS) of this slender, nicely-handling and unobtrusive telephoto are optical gems. It's impressively sharp even wide open and attains peak performance already from f/5.6 onwards. Beyond f/16 the quality gracefully declines. It works great with extension tubes and also with close-up lenses great results can be achieved. As common with true telephoto designs it is susceptible to flare, but ghosting rarely is a problem with it. The AIS version which is the slimmest of the two focuses most smoothly, whilst the AI lens has a markedly stiffer focusing action. They both share the same optical formula, though.

Afbeelding
Jur

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » wo mei 23 2012 8:13 pm

Zou je zo vriendelijk willen zijn een foto te plaatsen van de bajonet.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do mei 24 2012 8:14 am

Een Nikkor-Q die niet is omgebouwd naar AI is niet bruikbaar meer op moderne DSLR's, de diafragmaring steekt te ver naar achter uit en beschadigt de nok/ring voor de AI-lichtmeterkoppeling op de camera.
Alleen zijn er momenteel een aantal camera's in de klasse van de D40 etc. die geen AI-koppelnok meer hebben en waarop pre-AI-objectieven dan ook soms geen probleem geven.

Het is niet zo heel gek dat niet iedere verkoper, ook bij een gerenommeerde zaak, dat niet een-twee-drie kan zeggen. Het pre-AI / AI-ombouwgebeuren speelde zich af in de jaren 1978-1982 en ligt niet in de ervaringssfeer van de wat jongere verkopers...
Ze zouden het moeten weten, maar helaas.

Mijn advies is dit objectief niet eens te proberen op een D800, omdat die voor zover ik weet wel die AI-koppelnok heeft.

Een mogelijkheid is die 200mm alsnog te laten ombouwen naar AI, zoek daarvoor op google even naar "AI conversion".
Maar dat ombouwen is duurder dan de waarde van het objectief.

Over het objectief: ik heb het zelf ook, die Q-Nikkor, maar ben totaal niet onder de indruk van de prestaties.
De 2,8/180mm ED is veel en veel beter, ik zou proberen daar een exemplaar van op de kop te tikken.
Echt, ik heb ze beiden, heb ze ook vergeleken op dezelfde analoge F2 en het verschil in kwaliteit is glashelder.

Nagekomen:
Zoals Jur ook al keurig aangaf: je kunt natuurlijk ook op zoek naar de "echte" en latere AI- of AIS-versie van de 4/200mm; die is ook stukken beter dan de oude Q-Nikkor 4/200mm. De oude heeft vier elementen in vier groepen, de nieuwere heeft vijf elementen in vijf groepen. Dat is ook de versie waar Björn Rörslett het over heeft. Zie de verschillen op de site van mr. Vink; http://www.photosynthesis.co.nz;" onclick="window.open(this.href);return false; of directer: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#200" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de site van mr. Vink ook veel info over AI-conversion.

Augustinus
Forumlid
Forumlid

Bericht door Augustinus » do mei 24 2012 11:09 am

Het is mij mede dankzij de aanvullende info van Jur en EmdeKlerk heel helder.
Mooi dat jullie dit allemaal zo uit de mouw schudden. Mijn hartelijke dank.

Het ligt nu verder bij mij. Jullie toelichting plus de links bieden mij voldoende aanknopingspunten. Ik zal op grond van EmdeKlerks ervaringen geen ombouw nastreven. De twee geschetste alternatieven zoek ik verder na. Volgende week krijg ik bovendien de mogelijkheid om de 70-200 VR II van een fotovriendin wat langduriger uit te proberen. Ik schrok een beetje van het gewicht van die zoom. De twee alternatieve prime's van Jur en EmdeKlerk zijn daar wel in het voordeel.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”