Want voordat je het weet loopt dit er zo meteen op uit dat ik weer met het ontwikkeltankje en een flesje Rodinal aan het goochelen ben.

Helaas kan ik de beeldoverdracht van de 105mm 2.8 Micro Nikkor niet vergelijken met de objectieven die je noemt, omdat ik ze niet bezit.emdeklerk schreef:.....Als ik even mag inhaken op de suggestie van Marten: er zijn zo veel 105mm en een 100mm-objectief van Nikon geweest. Ik moet zeggen dat ik me afvraag of het door hem genoemde objectief - hoe goed ook! - eenzelfde beeldvoordracht heeft als de aloude 2,5/105mm....
Zou ik niet doen Bert!a vgastel schreef: Dan wil ik eens kijken wat ze doen op de d90 zonder ze te bewerken met een dremel, of enig ander stuk gereedschap.
De informatie van Nikon heeft volgens mij uitsluitend betrekking op Ai en Ais objectieven. Daar heb ik er ook nog een paar van (zie voorbeeld hierboven). Echter non-AI objectieven kunnen de moderne camera's beschadigen (zie mijn info, eveneens afkomstig van de officiële Nikon site). Ook op andere sites wordt hier ernstig tegen gewaarschuwd.a vgastel schreef:jur
Zou ik niet doen Bert!
IS mij bekent de ervaring dient wel te zeggen dat tot nu toe het wel werkt.
Heb hier zelf ook veel info over gezocht en gevonden ben al even met de materie bezig.
On danks dat er veel over geschreven is ook na vraag bij nikon support gedaan
Daar om zou ik deze lens zelf eens in handen willen hebben en het na kijken
Hier een gedeelte van hun antwoord,
Geachte meneer Van Gastel,
Hartelijk dank voor uw email.
Het is mogelijk om het Nikkor 200mm f/4 objectief op een digitale spiegelreflexcamera te gebruiken, met een aantal beperkingen. Op de D90 is het niet mogelijk om de belichtingsmeter van de camera te gebruiken en is een externe belichtingsmeter vereist. Dit objectief is alleen in de handmatige stand te gebruiken.
Leuke vergelijking. Bedankt daarvoor.Jur schreef:Even een snelle vergelijking tussen de Ais 2.5/105 en de AFS 2.8/105 VR. Beide objectieven bij F/4.0. Volledige foto's (opnameafstand helaas niet exact gelijk).
Wat een generaliserende onzin zeg.Ed Post schreef:......dat die oude EM-objectieven beter in elkaar zaten dan die moderne plastic gevallen...
Daar is al eerder over geschreven dart dat meer tegenvalt dan de verwachting bij dat soort objectieven. Eerder hebben mensen op nikongear.com hun eigen top-objectieven open geschroefd (24mm/1.4 - 35mm/1.4 - 85mm/1.4) om te kijken hoe de constructie in elkaar zit en daarover geschreven, compleet met foto's erbij. Die vonden dat zelf erg tegenvallen. De foto's met begeleidende tekst gaf verder ook weinig aanleiding om de kritiek van die gebruikers te weerleggen.Marten schreef: De moderne top Nikkors, waar kunststof in verwerkt is, zijn zonder uitzondering voortreffelijk qua bouw. Denk bijvoorbeeld eens aan de stofafdichting.