uitsnede CNX2 vaste resolutie

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
edrocket
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

uitsnede CNX2 vaste resolutie

Bericht door edrocket » di mei 29 2012 11:12 am

Na het maken van een uitsnede geef ik foto's de maat die ik wil hebben. Is er een manier in CNX2 om direct een uitsnedegebied te definieren van de benodigde hoeveelheid pixels?

Voorbeeld:
- foto van gemaakt van de maan op 4928x3264
- ik wil een uitsnede maken van 1920x1280

Ik deed dat altijd door een uitsnedeverhouding te maken van 6x4 en daarna te verkleinen naar de gewenste resolutie.
Kan het ook in één keer?

Groet,

Ed

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: uitsnede CNX2 vaste resolutie

Bericht door ReneG » di mei 29 2012 11:55 am

Ik vermoed van wel, maar kan het nu even niet uitproberen.

Het laatste (resize) kan ook, dat doe ik zelf regelmatig. Dan heb je zelfs 2 opties, resize (met absolute waarden) of fit photo, waarbij je maxima kunt stellen. De crop/uitsnede kun je op zich ook opslaan en opnieuw toepassen, maar m.i. moeten alle foto's waarop je het toepast dezelfde resolutie hebben en de uitsnede moet op precies dezelfde plaats staan! Capture NX2 kan namelijk niet raden welke uitsnede/crop je wilt hebben.

Je kunt het als volgt proberen, uit mijn hoofd als volgt (ik heb de engelse versie):

1. Doe je uitsnede als aparte actie.
2. Doe je resize als aparte actie.
3. Selecteer beide acties (aanklikken terwijl je ctrl ingedrukt houdt), rechtsklik 'copy adjustments'.
4. Ga naar de photo browser en selecteer alle andere foto's waarop je het wilt toepassen en klik op 'paste adjustments'.
5. Nu verschijnt het standaard batch-scherm. Kies je opties en dat was het dan.

Je kunt het eventueel ook als standaard actie opslaan, dan kun je het ten allen tijde opnieuw toepassen (zelfde, maar dan 'Save Adjustments' ipv 'Copy Adjustments). Maar dat kan m.i. alleen als je uitsnede altijd op dezelfde plek zit.
Spul waarmee je foto's maakt...

edrocket
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door edrocket » di mei 29 2012 12:21 pm

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb het meteen geprobeerd, maar het blijft een rezise. Misschien heb ik me niet goed uitgedrukt:

Ik wil een uitsnede maken die meteen de juiste grootte heeft. Dus geen verhouding ingeven, maar meteen een gebied van X bij Y pixels, zodat de originele resolutie (in dpi) behouden blijft.

Groet,

Ed

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di mei 29 2012 12:41 pm

Ah dat is inderdaad iets anders dan ik uit je eerste vraag las. Ik denk dat ik nu wel begrijp wat je wilt. Kan het wederom nu even niet uitproberen, maar volgens mij kun je bij crop een custom fixed aspect ratio de size opgeven en niets weerhoudt je ervan om de door jou gewenste waarde in te geven. (bijv. 1920x1080).

En als dat niet werkt, kun je hier nog eens even naar kijken:

http://dptnt.com/2008/11/precise-crop-i ... pture-nx2/
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mei 29 2012 12:50 pm

edrocket schreef: Ik deed dat altijd door een uitsnedeverhouding te maken van 6x4 en daarna te verkleinen naar de gewenste resolutie.
Kan het ook in één keer?
Nee, dat kan niet in één keer. In de croptool zit geen optie om meteen de resolutie of afmeting van de zijden in te stellen.
Het makkelijkste is dan ook om eerst je uitsnede te bepalen, en later als je van alle opnamen je uitsnede hebt bepaalt in één keer in batchbewerking de uitsnede tot het gewenste formaat te resizen. (Met de tool "Bewerken" ----> "Foto's passend maken").

Of je kopieert één maal die laatste tool "Foto's passend maken", en telkens als je een uitsnede hebt gemaakt, plak je met "Control V" die laatste bewerking erachteraan.
Vriendelijke groet, Léon Obers

edrocket
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door edrocket » di mei 29 2012 1:00 pm

Dank heren,

Er is weliswaar geen snap to grid, maar bij het lezen van jullie antwoorden en het doornemen van het engelstalige document heb ik het volgende gedaan: het grid op 192 px gezet en vervolgens 10 vakken uitgeteld. Natuurlijk is dat niet altijd even precies, maar mijn eerste poging was meteen raak.

Dank voor het zetten op het goede been.

Uiteraard kan het wel in andere progs, maar waarom heen en weer zappen als het ook in nx2 kan.

Groet,

Ed

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 29 2012 1:11 pm

Ik denk dat je het nu gecompliceerder maakt dan de gegeven opties je bieden.
Zoals ik het lees laat jij de uitsnede nu afhangen van een grid. Dat lijkt me de verkeerde insteek. Je zou het beter kunnen laten afhangen van de inhoud van het beeld, en eenmaal de uitsnede visueel bepaald (in een vaste verhouding ?), dat aan een vaste output afmeting koppelen.

edrocket
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door edrocket » di mei 29 2012 3:47 pm

Dat zal in de meeste gevallen de verkeerde insteek zijn. Het gaat mij meer om of de mogelijkheid bestaat in CNX.
Ik had de maan gefotografeerd en wilde eigenlijk zo min mogelijk pixels kwijtraken met het aanpassen van de grootte. Vandaar de vraag. Dat van die matrix vind ik een leuke bijkomstigheid.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 29 2012 3:57 pm

edrocket schreef: Ik had de maan gefotografeerd en wilde eigenlijk zo min mogelijk pixels kwijtraken met het aanpassen van de grootte.
Tja, dat lukt je dan toch niet, omdat de maan er kennelijk te klein opstaat. Welke methode je ook toepast, meer staat er niet op.
De beste methode "om te bewaren" en als je de overtollige lucht dan toch kwijt wilt, is enkel een uitsnede maken. Bewaren als NEF. Dan verandert er niets aan de opname zelf (de RAW data zelf zit onaangeroerd in het bestand), heb je toch een uitsnede, die bovendien weer ongedaan is te maken. Alleen voor het doel waar je de foto dan nog voor wilt afbeelden, pas je de grootte dan nog aan (web of afdruk) en schrijft dat weg naar bijv. JPG.

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » di mei 29 2012 5:35 pm

Dank aan ReneG voor de link naar de werkwijze! Ik was ook met de vraag bezig hoe ik een 10241024 crop kon maken zonder te resizen (dan zou ik nl. informatie verliezen).
Ik denk dat ik hiermee wel geholpen zal zijn, alhoewel ik nog liever een eenmaal gemaakte crop weer zou kunnen 'heropenen' om hem bijv. te verschuiven. Dat kan in CNX2 met vrijwel alle stappen maar een crop kan ik alleen maar uitschakelen of zelfs deleten en het opnieuw proberen.

Nogmaals dank,
groet,
Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”