Dag,
Ik wil een 180 mm/2.8 AF objectief aanschaffen, voor portretwerk, als aanvulling op de 85mm en 105 mm die ik heb. Ik kan nu op een 2de hands exemplaar bieden. Het is een niet ED en niet D objectief. Ik werk uitsluitend in combinatie met een F90X-body.
Wat mag dat objectief kosten (aannemende dat het ding er perfect uit ziet)? Ofzouden jullie liever meer geld uitgeven en voor de 180 AF/ED/D kiezen?
groet
Klaas
180 mm AF
Ik begrijp je niet helemaal. Ik heb even de "Braczko" erbij gepakt:
De enige drie versies van de 180 die geen ED-glas en zeker geen D-inrichting hadden, waren varianten van de allereerste MF-versie, gebouwd van juni 1970 tot medio 1980.
Met ingang van de Photokina 1980 werd de ED-versie geleverd, die sindsdien is gebouwd in MF- en AF-modellen. Het AF-model startte in augustus 1988, met een geheel nieuwe optische opbouw.
Met ingang van eind 1994 kwam de D-variant.
Dus als je een AF kunt kopen, is die beslist voorzien van ED-glas.
Niet iedereen zal de D-inrichting missen.
Als je het serienummer hebt, kun het objectief in de tijd plaatsen middels de sublieme website van dhr. Vink:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
Over prijzen is op dit forum al het een en ander te vinden, maar het hangt dus ook van de leeftijd en de staat van het objectief af.
Groet, E.M. de Klerk
De enige drie versies van de 180 die geen ED-glas en zeker geen D-inrichting hadden, waren varianten van de allereerste MF-versie, gebouwd van juni 1970 tot medio 1980.
Met ingang van de Photokina 1980 werd de ED-versie geleverd, die sindsdien is gebouwd in MF- en AF-modellen. Het AF-model startte in augustus 1988, met een geheel nieuwe optische opbouw.
Met ingang van eind 1994 kwam de D-variant.
Dus als je een AF kunt kopen, is die beslist voorzien van ED-glas.
Niet iedereen zal de D-inrichting missen.
Als je het serienummer hebt, kun het objectief in de tijd plaatsen middels de sublieme website van dhr. Vink:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
Over prijzen is op dit forum al het een en ander te vinden, maar het hangt dus ook van de leeftijd en de staat van het objectief af.
Groet, E.M. de Klerk