Hapering scherpstellingszonekeuzeschakelaar F100

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Marc

Hapering scherpstellingszonekeuzeschakelaar F100

Bericht door Marc » do jul 14 2005 12:10 am

Hallo,

Soms werkt de scherpstellingszonekeuzeschakelaar (wat een woord) niet op m'n F100. Zijn daar al eens meer problemen mee geweest? Wat kan de oorzaak daar van zijn en is dit eenvoudig op te lossen? Als ik hem eens uit en aan zet is het probleem meestal nog niet opgelost. Als ik de ontgrendelknop van de achterwand gebruik om de achterwand zéér minimaal te bewegen en onmiddellijk terug "sluit" dan is het opgelost. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling hé. Ik zou natuurlijk van dat probleem gewoon verlost zijn. Hij heeft het maar heel af en toe, ongeveer 4 keer het laatste jaar maar ALS hij het dan heeft is het wel vervelend natuurlijk. Is dit een bekend probleem bij de F100?

Marc

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jul 14 2005 12:22 pm

Heb je gecontroleerd of de contacten op de body en de achterwand schoon zijn?

Als je de camera in Nederland gekocht hebt (en geregistreerd) kan je deze vraag ook aan Inca stellen
-gratis for incabv/support center
-0900 1230321 de betaalde support lijn van Inca

Groeten, Gijs Sandberg

vanson

Bericht door vanson » vr jul 15 2005 12:58 pm

Het is inderdaad een beter bekend probleem van de F100, dat de scherpstellingszonekeuzeschakelaar (wat is de Duitse vertaling daarvan?) kan haperen. Dit komt vaak door stof en vuil in de contacten onder de schakelaar. Dus: gewoon even schoon laten maken, en in het ergste geval moet je er een nieuwe achterwand op laten zetten.

Marc

Bericht door Marc » vr jul 15 2005 4:08 pm

Bedadankt voor de reactie's.
De contacten blinken als een spiegel, dus daar zal het niet aan liggen.
Ik heb hem in België gekocht.
Misschien stof onder de schakelaar zoals vanson aangeeft.
Ik zal hem eens binnendoen en hopen dat het met proper maken opgelost is.

Marc

MarcoB

Bericht door MarcoB » ma aug 01 2005 2:14 pm

Ik heb hier tijdens mijn vakantie ook last van gehad. Na verse batterijen deed alles het weer goed. Ik kreeg dus de indruk dat de batterijen te zwak waren.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”