De alu-uitvoering van MP is niet zo zwaar en gemaakt voor fotografisch gebruik. Er kunnen meerdere kgs aanhangen, dus mijn D700 combi kan er ook aan. De spindels zullen absoluut speling hebben, anders zou het zwaar gaan allemaal. Bij de betaalbare sledes worden draadeinden gebruikt. Er is dan speling tussen de spindel en moer, speling op de lagers. Weinig speling en goede werking kost doorgaans veel geld. De duurdere zeer nauwkeurige types werken met een kogelomloop. Je kunt het nadeel van speling tegengaan door te zorgen dat de speling aan een kant komt te liggen. Als je de camera naar voren wilt bewegen voor de stacks, dan draai je hem eerst iets verder naar achteren als nodig. Dan naar voren. De speling zit dan aan een kant en heeft geen invloed meer op de werking van de slede. Elk streepje verdraaiing zal de afstand geven zoals aangegeven op de nonius.RVK schreef:Er zijn nog meer systemen die gebruik maken van de scherpstelmotor van camera en objectief bv,
https://support.promotesystems.com/inde ... 17&nav=0,2" onclick="window.open(this.href);return false;
Werkt heel eenvoudig, voorste punt scherpstellen, is start punt, dan achterste punt scherpstellen, is eind punt, aantal stappen instellen en starten.
Je kunt zelfs dit combineren met bracketing voor HDR opnamen.
Alhoewel het best aardig werkt is verplaatsen van de camera en dus gelijkblijvende voorwerp afstand theoretisch beter.
De instelsledes die je noemt zijn wel mooi (en zeker niet duur) maar wel erg groot en zwaar verder is mijn ervaring met dit soort sleden dat er veel speling zit op de spindel.
Ben benieuwd naar jullie ontwerp al dan niet met motore.
RVK
Aandrijving met een stappenmotor gaat op dezelfde wijze. Ik weet zo niet wat voor instelslede Fred gebruikt, maar het zou wel eens een industrieel exemplaar kunnen zijn.