Welke macrolens?

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Nathlie

Welke macrolens?

Bericht door Nathlie » ma mei 28 2012 8:46 pm

Hallo allemaal!

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op het forum en heb gelijk een vraag! Ik wil graag een nieuwe lens ik heb de 18-200mm 3,5-6,3 van sigma en een 50mm 1.8 AFD. Ik heb een nikon D3000 dus met de 50mm kan ik niet zo veel. Ben verkeerd ingelicht helaas en niet bij stilgestaan om hem terug te brengen :frown: :roll: Dom natuurlijk maargoed,

nu wil ik dus een nieuwe lens en ik heb in de winkel een 105mm uitgeprobeert maar daar zit geen scherpstelmotor in net als meerdere lenzen die ik wil geschikt vind. Ik wil later ook nog een lichsterke telelens maar het lijkt me het handigst om met een macro lens te beginnen aangezien ik daar nog niets van heb :D Maar ik wil uiteindelijk ook overstappen naar een nieuwe body omdat dit toch een instapmodel is en de scherpstelmotor voor mij toch wel een pluspunt is en ik dan ook tussenringen kan gebruiken.

Nu vroeg ik me dus af welke lenzen jullie aanraden met AF-S? Of zal ik eerst voor een nieuwe body gaan? Van wat ik hoor is goed glas belangrijker dan de body maar ik twijvel toch wel een beetje aangezien me keuze nu meer beperkt is. Mijn budget rijkt tot zoon 450 a 500 euro.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke macrolens?

Bericht door gijs sandberg » ma mei 28 2012 8:52 pm

Beste Nathalie,

Welkom op dit forum.

De meeste courante Micro Nikkors hebben AF-S scherpstelling.
Ik heb alleen mijn bedenkingen bij de40mm DX Micro lens, die zou je wel eens kunnen ontgroeien.
Verder is de prijs veelal evenredig met de brandpuntafstand.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma mei 28 2012 9:12 pm

Scherpstelmotor is eigenlijk niet zo belangrijk bij een macro (of zoals Nikon zelf zegt 'micro') objectief. Bij macro opnames stel je liever zelf scherp. :wink:

Dus waarom zoek je niet een goed 2de hands macro objectief, waar je nog jaaaaaaren mee vooruit kunt?
Suggestie: de Tamron 90mm macro

En als je een objectief omgekeerd wilt gaan gebruiken, wil je al helemaal geen AF-S objectief...

Nathlie

Bericht door Nathlie » ma mei 28 2012 9:24 pm

CH ik denk dat je me wat verkeerd begrijpt ik gebruik de 50mm lens omgekeerd omdat ik niet zo dichtbij kan scherpstellen als dat ik zelf wil, ik kan niet dichtbijgenoeg scherpstellen waardoor het het insect of bloem wat ik fotograveer niet dichtbijgenoeg is voor mij. Ik wil graag met scherpstel motor omdat ik ook graag kleine dieren wil fotograveren en eventueel ook voor andere doeleinde wil gebruiken :)

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » ma mei 28 2012 9:45 pm

CaptainHook schreef:Scherpstelmotor is eigenlijk niet zo belangrijk bij een macro (of zoals Nikon zelf zegt 'micro') objectief. Bij macro opnames stel je liever zelf scherp. :wink:

Dus waarom zoek je niet een goed 2de hands macro objectief, waar je nog jaaaaaaren mee vooruit kunt?
Suggestie: de Tamron 90mm macro

En als je een objectief omgekeerd wilt gaan gebruiken, wil je al helemaal geen AF-S objectief...
De 90 mm is een hele fijne betaalbare lens om alles mee te ontdekken. Tegen de tijd dat je vastloopt met deze lens ben je weer een tijdje verder,helemaal met Hook eens. Met macro krijg je mooiere resultaten als je handmatig scherpstelt vooral met 1:1 is een aparte techniek maar als je die onder de knie krijgt wil je niet meer anders.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » ma mei 28 2012 9:47 pm

Voorbeeld 50mm koppelring52mm-52mm 50mm heb je hier al aan gedacht. :D
Moet alleen op letten dat ze een diafragma ring hebben en 52mm filterdraad
Is dit iets om uit te proberen,die andere lens kan een goedkope zijn.
Kan je eens kijken of dit lukt ben je al een heel eind.
Kun je eerst eens een beetje hobbyen. :wink2:
http://www.fotoshopaalten.nl/koppelring ... p-962.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mp
http://kopen.marktplaats.nl/search.php? ... &distance=" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di mei 29 2012 7:57 am

Dat je kunt met AF kunt scherpstellen is van groot belang. Je gebruikt een macro objectief niet alleen om op 1:1 te gebruiken. Zelf gebruik ik m'n 105 macro veel meer als portretobjectief dan in het 1:1 bereik.
Ook in het 1:1 bereik heb ik AF nodig om scherp te kunnen stellen. Op een matglas kan ik de scherpte niet zien, zelfs met een leesbril op. Daarna gaat de AF wel uit.

Doordat je een D3000 hebt, zit je vast aan objectieven met een eigen scherpstel motor.

Lees eens http://home.planet.nl/~braak117/macro%20met%20Nikon.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
met daarin de voor en nadelen van de vele macro mogelijkheden.

Ralph
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Ralph » di mei 29 2012 12:58 pm

Je hebt meerdere macrolenzen met ingebouwde motor, denk dat je om te beginnen een macrolens moet kiezen rond de 100mm, die zijn redelijk veelzijdig en kun je voor meerdere dingen gaan gebruiken.
Hierbij kun je denken aan de Tamron 90mm, Sigma 70mm, Sigma 105mm, Nikkor 85mm, Nikkor 105mm. Een 2e hands Sigma 150mm is ook een leuke lens.

Nathlie

Bericht door Nathlie » vr jun 01 2012 8:28 pm

Bedankt iedereen voor de suggesties! :) Nu nog een keuze maken.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » vr jun 01 2012 8:46 pm

De sigma 150 mm 2.8 is super goed evenals de Tamron 90 mm en tamron 180 mm deze laatste heeft geen eigen motor
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”