scherpstelpunten...portret

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Mariska
Forumlid
Forumlid

scherpstelpunten...portret

Bericht door Mariska » za jun 02 2012 9:25 am

Hallo

Even een korte en snelle vraag.

Volgens mijn pa kan ik onze D7000 qua scherpstelpunten ook op meerdere punten instellen. Ik ga een gezin fotograferen en wil scherp stellen op de ogen. Nu zou ik volgens mijn pa meerdere "blokjes" moeten krijgen om op meerdere ogen scherp te stellen. Ik kan alleen die instelling niet vinden...

Snappen jullie het nog? Hahaha

Mocht t niet lukken waar kan ik dan het beste op focussen? 5 personen en bv 2 achter en 3 voor. Ongelijke hoogte. 2 volwassenen en 3 kinderen. Zodat ik ze allemaal scherp heb op de ogen scherp(schittering in de ogen)

Bedankt!!!

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: scherpstelpunten...portret

Bericht door Remco v/d Sanden » za jun 02 2012 9:34 am

Scherpstellen doe ik altijd gewoon met 1 punt op de ogen. Met een groep komen er er wel andere spelregels aan de beurt.

Hoe staat de groep
Welke afstand heb je tot de groep
Diafragmakeuze
Hoe lang is je brandspuntafstand
etc.

Dus kort gezegd, afhankelijk van de lengte van je gekozen lens, de afstand tot je onderwerpen, je gekozen diafragma en waar je personen zich bevinden heeft zeer veel invloed op het verloop in scherptediepte. Of je dit met 1 scherpstelpunt af kunt is ook daar aan onderhevig. Maar als je voldoende werkafstand hebt is dat normaal gezien geen enkel probleem.

Kijk hier eens: http://www.youtube.com/watch?v=boy0FhKL ... re=g-all-u" onclick="window.open(this.href);return false;
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door jdgraaf » za jun 02 2012 9:45 am

Doelt je vader niet op 3D tracking?
Dan krijg je idd meerdere vierkantjes, maar de camera pikt er 1 uit, waarvan de camera denk dat het het onderwerp is, om op scherp te stellen. Niet de meest ideale instelling voor portretten volgens mij.

Bij portretten geld dat je normaal gesproken op de ogen scherp stelt.
Bij groepsfoto's moet je rekening houden met de scherptediepte, dit ligt 1/3 voor scherpstelpunt, 2/3 erachter. Hier dien je dus rekening te houden als je iedereen scherp wilt hebben.

Jan
Een berg Nikon spullen....

george013

Bericht door george013 » za jun 02 2012 9:46 am

Je hebt maar 1 scherpstelvlak, ongeacht je aantal scherpstelpunten. Wil je in diepte meer scherpte hebben, moet je met je scherptediepte werken. Zie de diverse dofcalculators op het net.
George

Mariska
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mariska » za jun 02 2012 9:49 am

We dachten al dat hij het had over 3d tracking.
Bedankt voor de snelle reacties....en tips.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » za jun 02 2012 9:56 am

Dat je vader het over 3D-tracking heeft dat bestaat wel degelijk in de D7000. Kijk maar eens op bladzijde 94 & 95 van de handleiding. Daar staat deze toepassing beschreven. Maar voor een statisch portret lijkt dit een beetje overbodig.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za jun 02 2012 10:15 am

Ga je in de studio of buiten fotograferen? Je sluitertijd/diafragma is met een studio-opname meestal wel zodanig dat alles goed scherp is.
Met een groep van 5 personen zou ik scherpstellen op de achterste rij, met een prime fotograferen, bv. een 50 mm en een hoog diafragmagetal (f8)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Mariska
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mariska » za jun 02 2012 10:33 am

Nee het is buiten....
Ik heb een 18-70 & 70-300

Het is gewoon lekker proberen en mijn best doen en het gezin weet dit...I will see ;)

Nogmaals dank.

Mariska
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mariska » za jun 02 2012 10:36 am

Hij was in de war met zijn compact daar zit gezichtsveld herkenning op! Haha

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 02 2012 10:44 am

Riemke schreef: Met een groep van 5 personen zou ik scherpstellen op de achterste rij
Dat lijkt me een wat vreemde keuze in het verloop van de scherptediepte. Heb je twee rijtjes van mensen zet je de scherpstelling er tussenin (tussen de voorste en achterste rij) voor de beste verdeling van de scherptediepte. Bij drie rijtjes op de "voorkant" (gezicht) van de tweede rij.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jun 02 2012 10:53 am

Iammariska schreef:Hij was in de war met zijn compact daar zit gezichtsveld herkenning op! Haha
Iets dergelijks zit ook op de D7000; Automatisch Veld-AF (blz. 95 Handleiding D7000). Dit neemt niet weg dat een camera uiteindelijk maar op 1 punt kan scherpstellen.
Jur

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » za jun 02 2012 11:18 am

Misschien is dit nuttige info.
http://www.wilmakarels.nl/natuurfotogra ... diepte.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.icuadro-fotografie.nl/fotogr ... -foto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.heinpragt.com/fotografie/bas ... .php#Deel2" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees deze maar eens door. :wink2:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za jun 02 2012 12:38 pm

Léon Obers schreef:
Riemke schreef: Met een groep van 5 personen zou ik scherpstellen op de achterste rij
Dat lijkt me een wat vreemde keuze in het verloop van de scherptediepte. Heb je twee rijtjes van mensen zet je de scherpstelling er tussenin (tussen de voorste en achterste rij) voor de beste verdeling van de scherptediepte. Bij drie rijtjes op de "voorkant" (gezicht) van de tweede rij.
Dat is afhankelijk van de afstand tussen de voorste en de achterste rij. Uiteraard is dat zo als je voorste en je achterste rij verder uit elkaar staan. :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

george013

Bericht door george013 » za jun 02 2012 12:56 pm

Uitgaand van een nattevingerregel dat 2/3 van het scherpstelgebied achter het scherpstelpunt ligt en 1/3 voor het scherpstelpunt, zou je beter op de voorste rij kunnen richten. Maar wil je het scherpstelgebied maximaal gebruiken, zul je moeten verdelen.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jun 02 2012 1:05 pm

george013 schreef:Maar wil je het scherpstelgebied maximaal gebruiken, zul je moeten verdelen.
Precies, je moet keurig netjes verdelen om de scherptediepte effectief te gebruiken. Niet op de achterste rij, niet op de voorste rij, maar er tussenin zoals ik het heb beschreven. Anders kom je echt tekort in die scherptediepte. Het bereik wat je moet vullen is namelijk vrij groot bij groepen mensen.
Riemke schreef: Dat is afhankelijk van de afstand tussen de voorste en de achterste rij. Uiteraard is dat zo als je voorste en je achterste rij verder uit elkaar staan. :D
Nee, je moet er altijd tussenin zitten, zelfs als rijtjes van mensen dicht op elkaar staan. Stel mensen juist op met minimale afstand tot elkaar, anders kom je gegarandeerd tekort in die scherptediepte als je teveel tussenruimte neemt. Een fout die veel mensen maken bij het maken van groepsfoto's.

Is de groep klein, ga je dichterbij fotograferen en is de scherptediepte kleiner. Grote groepen ga je verder weg en neemt de scherptediepte toe. Die toenemende scherptediepte heb je ook hard nodig om de grotere diepte van meerdere rijen mensen scherp te krijgen. Voor elke opstelling moet je dus echt bewust effectief de scherptediepte gebruiken en het scherptepunt optimaal in de opstelling afstellen. Je kunt bij groepsfoto's beter de AF uitschakelen en manueel de scherpte afregelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”