Hoe ver ga je met bewerken van een foto ?

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Hoe ver ga je met bewerken van een foto ?

Bericht door Nicole » di aug 07 2007 11:29 pm

Is het bewerken van een foto vrij na smaak ?
Ik heb vandaag een paar foto,s gemaakt vandaag en bewerkt.
Vraag me af wat jullie ervan vinden. Ik vind de randen ook moeilijk om passend te maken. De treinconducteur kijkt niet echt vrolijk maar het gaat ook om de kleur...en heb bewerken. Ze zijn allemaal bewerkt !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nicole op di aug 07 2007 11:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
NAS Buikpijn

Maerlant

Bericht door Maerlant » di aug 07 2007 11:41 pm

Ha Nicole,

Ten eerste moet je zover gaan als waar je je zelf goed bij voelt. En als ik zo kijk dan is dat zeker het geval. Je mag dan wel begin bediener van een camera zijn, je hebt in ieder geval een goed oog voor eindresultaat.

En het was echt bijzonder geweest als je een jolige conducteur had weten vast te leggen.

Groet

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » di aug 07 2007 11:43 pm

Bewerken doe je inderdaad naar je eigen smaak.
Wat je als rand doet, moet je ook zelf weten.
Als ik een foto groot afdruk dan hang ik hem graag in een echt passe partout, dus ik doe niet veel met kaders. Als passe partout gebruik ik het liefst een zwarte (schuin afgesneden, zodat je aan de binnenkant een wit randje hebt) Als je de foto's toch in een kader zet dan zou ik ze iets bredere maken (de kaders)

Hoewel ik al gezegd heb dat bewerken puur persoonlijk is, vind ik nr 1 de leukste. Nr 2 is te ver doorgeschoten vind ik, hoewel ik denk dat dat in het begin de leukste foto was, maar nu is ie in het centrum veel te soft.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » di aug 07 2007 11:51 pm

Roelof daar ben ik het zeker mee eens ik vond de foto erg mooi maar idd iets te soft. Het softe kan ik ook nog iets minder maken.
Ik laat je het orgineel ook even zien..

Afbeelding
NAS Buikpijn

Maerlant

Bericht door Maerlant » wo aug 08 2007 12:06 am

Nu ik het orgineel zie, denk ik dat je uitsnede nu te krap is. De haren ietsje vrijer van de uitsnede zou het geheel meer balans geven.
En let bij het bewerken op het feit dat je al ingeflitst hebt. Zorg bij het oplichten dat het aangezicht niet teveel detail (en karakter) verliest. Zoals de neus.

Hoop dat je er iets mee kan,

Groet

Roberto

Bericht door Roberto » wo aug 08 2007 12:13 am

Ik heb een hekel aan bewerken, deels ook omdat ik capture nog niet goed onder de knie heb! En aan de andere kant omdat ik vaak heel de week achter de computers (van anderen & vaak zwaar geconcentreerd) zit! Maar je moet het inderdaad naar eigen smaak doen en ik vind dat alles zo natuurlijk mogelijk moet overkomen, en dat er liefst een verhaal van gemaakt kan worden door de aanschouwer! OF nieuwsgierigheid opwekt o.i.d.

Groeten, Robbert

paparazzi

Re: Hoe ver ga je met bewerken van een foto ?

Bericht door paparazzi » wo aug 08 2007 6:53 am

Nicole schreef:Is het bewerken van een foto vrij na smaak ?
Yep, gewoon lekker doen wat je zelf mooi vindt!

Op foto 2 na vind ik ze allemaal geslaagd. Foto 2 vind ik het gezicht te onscherp en de lichtvlekken te veel opvallen.

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 08 2007 6:55 am

Roberto schreef:Ik heb een hekel aan bewerken, deels ook omdat ik capture nog niet goed onder de knie heb!
Misschien moet je dan toch 'ns aan de slag gaan met photoshop. Ik vroeg laatst aan Maerlant wat capture kan in vergelijk tot photoshop, maar hij zegt dat photoshop veel meer mogelijkheden heeft. Zelf gebruik ik dus ook enkel photoshop en ik ontdek nog steeds nieuwe dingen.

BUG322

Bericht door BUG322 » wo aug 08 2007 8:38 am

Ik gebruik zelf ook photoshop, is eigenlijk ook de wereld standaard.
En idd je ontdekt steeds meer.

Verder er zijn geen regels behalve die van jezelf.
het zijn leuke foto's geworden behalve die 2e die is mij te vaag.

groetjes

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » wo aug 08 2007 9:07 am

BUG322 schreef:Ik gebruik zelf ook photoshop, is eigenlijk ook de wereld standaard.
De wereldstandaard?
PS is ongetwijfeld het meest gebruikte bewerkingsprogramma onder pro's.
Als je dat een wereldstandaard noemt zou je Canon ook als wereldstandaard moeten betitelen. :shock:

PS is een prog voor degenen die véél willen veranderen aan hun opname. Achtergronden veranderen. Bomen die uit hoofden groeien "wegshoppen"etc.

Nikon NX kan ongetwijfeld minder, maar is wèl specifiek voor Nef's.
Tja als je alleen jpg's schiet heeft NX geen echte meerwaarde.

Natuurlijk kan en zal NX nog verder verbeterd worden. Ik heb de nieuwe versie in ieder geval meteen geïnstalleerd.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » wo aug 08 2007 9:23 am

Ik denk ook dat het persoonlijk is wat je gebruikt... Ik zelf was al bezig met photoshop,paintshoppro en photofilter(gratis te downloaden overigens of hij met nef,s werkt weet ik niet wel .jpg). Die Programma,s ken ik en heeft veel mogenlijkheden ook met de extra plugin,s.
Nikon Nx moet ik me nog in verdiepen. Ga ik ook zeker doen.. het ene programma kan weer wat het andere programma niet kan. Gewoon proberen. De tweede ga ik opnieuw maken !! bedankt voor de reacties !
NAS Buikpijn

BUG322

Bericht door BUG322 » wo aug 08 2007 9:30 am

Adobe is een standaard die in iedere camera voorkomt bv Ja het is compatible met veel andere software van adobe.

dat is eigenlijk wat ik ermee bedoel of dat nu echt goed is of niet, dat daargelaten.

groetjes

alfa156

Bericht door alfa156 » wo aug 08 2007 10:18 am

Mijn idee is, je moet gewoon dat doen wat je zelf het leukst vind. Zoveel mensen zoveel meningen. Voor de ander doe je het toch meestal niet goed. Zij komen direkt met een andere mening. Fotografie is deels persoonlijk. Uiteraard moet je wel overweg kunnen met dergelijke software.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » wo aug 08 2007 11:18 am

Ik heb totaal geen idee van fotografie en wat er bij komt kijken. Voor mij zijn alle reacties erg leerzaam.bedankt. Ik ga er zeker iets mee doen. Die tweede plaats ik nog een keer opnieuw.

De software heb ik mezelf aangeleerd en kon ik al heel wat mee gelukkig.
Ik vind het moeilijk om de kleuren gelijk zo mooi te fotograferen en merk dat ze zaai zijn op de foto. Hoe kun je de kleuren nu zo warm krijgen rechtstreeks op een foto zonder te bewerken ? Zoals bv de spekjes.. van de corso in westland ;) van Robin.
Dat kan zeker alleen maar handmatig ingesteld worden?
NAS Buikpijn

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » wo aug 08 2007 11:28 am

Afbeelding

Iets meer profiel en grotere omlijsting..of is hij nog te licht?
Ze wil deze graag uitprinten. Vind het wel belangrijk dat hij echt goed is.
NAS Buikpijn

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”