Hallo allen,
Na lang zoeken en veel tegenstrijdige info gevonden te hebben, hoop ik hier op dit forum hét antwoord op mijn vraag te vinden..
Ik ben van plan om productfoto's te gaan maken, een geheel nieuw gebied voor mij.
Omdat ik 1: niet weet of dit wat gaat worden en 2: ik niet weet of ik meer dan 1 opdracht op dit gebied ga krijgen, wil ik zoveel mogelijk starten met de apparatuur die ik reeds heb.
Nu zal ik bovenstaande samen met een vriend van me gaan doen en beiden beschikken we over "instap" apparatuur.
Dwz een D60 met SB-600 en een D3000 met SB-400
Bovenstaande was ter uitleg, nu mijn vraag:
Kan ik, met 1 van de 2 camera's, de Phottix Strato (v1 óf v2) gebruiken om de SB-600 draadloos via de receiver én de SB-400 aangesloten op transmitter aan te sturen?
De Phottix heeft (i)TTL passthrough, maar toch kom ik tegenstrijdige berichten tegen.. Sommige zeggen het werkt, anderen zeggen van niet.... In de eerste versie van de Strato kom ik de SB-400 zelfs tegen in de compatibility lijst...
Ik hoop dat iemand hier iets zonnigs op kan zeggen..
Harm
Phottix Strato , SB-400 en SB-600
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Phottix Strato , SB-400 en SB-600
Ik heb geen sb400 meer bij de hand maar volgens mij is de sb400 alleen via de pass-through op transmitter aan te sturen en niet remote via de receiver. Zie ook http://www.scout-images.com/archive/201 ... tix-strato" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste Harm I-TTL pass through gaat zeker werken met de Phottix Strato, zowel versie 1 als 2. De tegenstrijdige berichten die je leest op internet gaan vaak over het verzenden van i-TTL via radio signalen zoals de Phottix Odin of de Pixel King doen. Dit kan de Strato dus niet. Het aansturen van remote flitsers (dus als je de flitser off camera gebruikt) kan alleen manual en niet i-TTL. Je moet de flitsert als je off camera flitst op manual zetten.
Als je de Phottix Strato transmitter op je camera plaatst kun je daarboven op een Nikon speedlite plaatsen en dan kun je wel i-TTL mee flitsen. Als strobist fotograaf heb ik deze optie nooit zo goed begrepen, want wat moet ik met een i-TTL flitser on camera in combinatie met andere flitsers manual die off camera werken. De manual flitsers zullen roet in het eten gooien gezien deze geen meetflits meegeven als je met i-TTL on camera gaat gebruiken. resultaat zal een overbelichte foto zijn. Begrijp me wel goed dat ik de Phottix Strato een zeer handige en goede radio trigger vindt. Ik gebruik ze wel in combinatie met de Odin trigger voor een haarlichtje of achtergrond licht waarbij die licht niet zoveel invloed heeft op de e-TTL meting.
Als je de Phottix Strato transmitter op je camera plaatst kun je daarboven op een Nikon speedlite plaatsen en dan kun je wel i-TTL mee flitsen. Als strobist fotograaf heb ik deze optie nooit zo goed begrepen, want wat moet ik met een i-TTL flitser on camera in combinatie met andere flitsers manual die off camera werken. De manual flitsers zullen roet in het eten gooien gezien deze geen meetflits meegeven als je met i-TTL on camera gaat gebruiken. resultaat zal een overbelichte foto zijn. Begrijp me wel goed dat ik de Phottix Strato een zeer handige en goede radio trigger vindt. Ik gebruik ze wel in combinatie met de Odin trigger voor een haarlichtje of achtergrond licht waarbij die licht niet zoveel invloed heeft op de e-TTL meting.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zinvolle toevoeging van Michael hierboven. Nog een van mij dan, de sb400 heeft alleen een aan/uit-knop, heeft dus niet de mogelijkheid tot manual mode, alleen i-ttl. Vandaar m.i. niet remote aan te sturen met de Strato.
Je kan trouwens vanaf de D60 en de D3000 ook met CLS werken, dus je zou ook kunnen kijken naar een extra flitser die de SB400 vervangt. Daar kun je denken aan een tweedehands flitser van Nikon (of nieuw, maar dat zal wel buiten je budget zijn) of een ander merk zoals Metz, Nissin of Yongnuo. Die kun je dan via CLS aansturen.
Phottix Strato , SB-400 en SB-600
Hallo allen,
Dank voor jullie reactie's!
Ik heb de Strato II reeds gekocht, om er vervolgens achter te komen dat ik zoveel flits niet eens nodig had om de product foto's te maken. Al doende leert men zullen we maar denken!
Ik heb nu alle foto's gemaakt met mijn D3000, de Nikkor f/1.8 AF-S 50mm en SB-600.
Ben zelf erg tevreden over het resultaat, nu hopen dat de potentiële opdrachtgever dat ook is en ik de opdracht binnen heb....
Even ontopic: de SB-400 werkt idd. (zoals verwacht) niet remote, wel gewoon via de passthrough.
Zeer leuk om met deze vorm van belichting te "spelen" , erg leuke effecten!
Vergeleken met de SB-600 , welke (2e hands) Metz is dan aan te raden?
Harm
Dank voor jullie reactie's!
Ik heb de Strato II reeds gekocht, om er vervolgens achter te komen dat ik zoveel flits niet eens nodig had om de product foto's te maken. Al doende leert men zullen we maar denken!
Ik heb nu alle foto's gemaakt met mijn D3000, de Nikkor f/1.8 AF-S 50mm en SB-600.
Ben zelf erg tevreden over het resultaat, nu hopen dat de potentiële opdrachtgever dat ook is en ik de opdracht binnen heb....
Even ontopic: de SB-400 werkt idd. (zoals verwacht) niet remote, wel gewoon via de passthrough.
Zeer leuk om met deze vorm van belichting te "spelen" , erg leuke effecten!
Vergeleken met de SB-600 , welke (2e hands) Metz is dan aan te raden?
Harm
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De Metz 48 AF 1, is een flitser die vergelijkbaar is met de SB600.
Geen technische onderbouwing vragen
aub, heb ik te weinig kaas van gegeten.
Vrgr
Tiny
Geen technische onderbouwing vragen

Vrgr
Tiny