Eerste softbox

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Frankraterink

Eerste softbox

Bericht door Frankraterink » wo mei 30 2012 9:47 pm

Hoi fotografen!

Ik zou graag willen beginnen met portretten schieten met een softbox. Puur hobbymatig.
Nu vind ik op de welbekende fotowebshops genoeg softboxen en lampen. Zoveel dat ik geen keus kan maken.

Mijn vraag aan jullie, de softbox gebruikende fotografen: welke softbox en lamp raden jullie aan om mee te beginnen?

Alvast bedankt!
Frank

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Eerste softbox

Bericht door ElRonno » wo mei 30 2012 11:24 pm

Ik zou beginnen met een softbox voor je opzetflitser. Die kun je zelf ook maken, zo'n softbox. Zo kun je heel goed experimenteren en kijken wat je mist. Dan kun je makkelijker de overstap maken naar het echte werk.

Een kant en klare softbox met statief is bijvoorbeeld de Interfit Strobies XS-Bracket Kit, te krijgen bij de bekende leveranciers. Pas je opzetflitser zo in. Beetje kleine softbox voor portretten, maar het is een begin. Ik gebruik deze zelf vooral voor productfotografie, voor portretten heb ik ander spul. De bracket is ook bruikbaar voor witte paraplu's trouwens, en ook voor reflectors waarmee je de achtergrond kunt verlichten, of de flitser als haarlicht kunt gebruiken.

Om de flits aan te sturen heb je een kabel, zender of andere flitser nodig. Met sommige Nikons kun je via de ingebouwde flitser de opzetflitsers op afstand zelfs TTL aansturen.

Je noemt trouwens specifiek lamp en niet flits, is dat bewust? Voor portretten heb ik liever een flits, dan heb je geen last van bewegingsonscherpte door de korte flitsduur. Met lampen heb je ofwel langere sluitertijden nodig ofwel fellere lampen (die meer stroom verbruiken en heter worden, met alle problemen van dien).

Gouda is wat ver weg, maar je bent welkom om eens wat verschillende oplossingen te komen bekijken.

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door weimaraner » do mei 31 2012 8:58 pm

Ik sluit me aan bij ElRonno. Je hebt al een SB900 dus dat is een goede start. Daarbij kun je die met de opzetflitser van je camera aansturen d.m.v. CLS dus je kunt 'm los van de camera gebruiken.

Er zijn veel softboxen te krijgen maar ik zou beginnen met een eenvoudige, niet al te dure variant om te kijken of het bevalt. Op e-bay/marktplaats worden genoeg softboxen aangeboden en heb je al een mooie 60x60cm variant voor een euro of 60. Flitser erop, statief eronder en je hebt een aardige opzet om mee te beginnen. Voorbeeld van wat ik bedoel is bijvoorbeeld deze: http://www.ebay.nl/itm/walimex-Magic-So ... 588de1b9bc Er zijn ook Nederlandse verkopers van dit soort boxen te vinden. Overigens hoeft goedkoop geen duurkoop te zijn; ik gebruik zelf ook een soortgelijke softbox en die bevalt na een dikke 1,5 jaar en behoorlijk intensief gebruik nog steeds erg goed. Ik gebruik 'm vrijwel voor iedere shoot op locatie en ook regelmatig in de studio, altijd in combinatie met een Nikon flitser.

Als je met CLS je flitser draadloos aan wilt sturen koop dan wel een softbox waar je flitser van achteren in schijnt (zoals die van de link hierboven). Je hebt ook softboxen waar de flitser helemaal in de softbox zit (zoals de bekende Westcott Apollo) maar dat zal al snel problemen opleveren met het (infrarood) CLS signaal. Oplossing daarvoor kan dan overigens zijn om een goedkope radiotrigger aan te schaffen. Je bent dan ook vrij in het positioneren van je flitser ten opzichte van de camera.

Succes en veel flitsplezier!

Frankraterink

Bericht door Frankraterink » za jun 02 2012 8:21 pm

Kijk, daarvoor heb je het Nikon forum. Dank voor de waardevolle tips.

Ik had het inderdaad bewust over een lamp. Ik was namelijk aan het kijken voor continue verlichting. Had gelezen dat je dan direct ziet hoe de belichting uitpakt. Je hebt een goed punt over het verbruik. De setup van een CLS set is ook nogal wat makkelijker. Daar ga ik me dus op focussen :)

En inderdaad ElRonno, als je niet in Eanske had gewoond, was ik zeker even komen kijken! Dank voor het aardige aanbod.

Fijne avond!
Frank

mmuetst

Bericht door mmuetst » za jun 02 2012 9:35 pm

Een softbox zelf maken is niet altijd een optie (je moet toch handig zijn). Kijk eens naar de softboxen van Phottix easy up. Deze zijn betaalbaar en zet je snel op als een paraplu. Ik heb deze softboxen getest
http://members.casema.nl/mmuetstege/Phottixeasyup.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik gebruik ze nu vaak op locatie voor fotoshoots, ideaal. Ik ben trouwens zelf begonnen met plu's deze zijn een stuk goedkoper en op deze mannier heb ik eerst kunnen ontdekken of ik deze tak van fotografie leuk vind. Deze plu's gebruik ik trouwens nog steeds. Ik heb nu drie easy up softboxen: één 60x40 en twee octaboxen. Al mijn studio lampen zijn verkocht en ik maak nu alleen maar gebruik van raportage flitsers.

Groeten Michael

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za jun 02 2012 10:45 pm

Frankraterink schreef:Ik was namelijk aan het kijken voor continue verlichting. Had gelezen dat je dan direct ziet hoe de belichting uitpakt.
Voordeel van een studioflitser is dat daar een instellicht in zit, dat werkt prima om te zien wat je aan het doen bent. Nadeel van een oplossing met reportagfeflitsers is dat je dat mist.

Ik gebruik zelf beide. Studioflitsers en reportageflitsers hebben elk eigen voor- en nadelen.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”