Scherp krijgen van foto's bij weinig licht
Scherp krijgen van foto's bij weinig licht
Graag leg ik het volgende probleempje aan de Nikon-gemeenschap voor.
Ik maak veel foto's in ruimtes met beperkt licht (vooral kerken), die ik vaak nèt niet helemaal goed kan krijgen.
Camera: D7000; lens: Nikon 35 mm. f/1.8.
Ik wil de foto's uit de hand nemen en zonder flits; daarom heb ik de standknop links op de camera gezet op: "flits uitschakelen". Verder staat ISO ingesteld op AUTO.
De foto's die de camera vervolgens produceert, hebben vaak een diafragma van 2,5 tot 4,0, een sluitertijd van 1/30 tot 1/60 en een ISO van 400 tot 1000.
Het resultaat is op zich vaak verrassend goed: heldere foto's, natuurlijk licht enzovoort. Onder deze toch niet al te makkelijke omstandigheden weert de D7000 zich kranig, en blijkt de genoemde prime eens te meer gewoon een voortreffelijke lens: een betere prijs/kwaliteitsverhouding voor een objectief lijkt nauwelijks denkbaar. Veel reden tot tevredenheid dus.
Enige probleem, niet moeilijk om te raden: de foto's zijn vaak nèt niet helemaal scherp. Soms wel, maar vaak toch niet. Ze zijn scherp genoeg om ze af te drukken op 15 x 20, maar niet scherp genoeg om ze op A4 af te drukken. Niet verwonderlijk natuurlijk bij genoemde sluitertijden, maar ik zou toch graag willen weten of / hoe het beter kan.
Wat doe ik verkeerd? Moet ik de camera anders instellen? Of heb ik de 35/1.4 of een ander peperduur geval nodig dat nog lichtsterker is dan de 35/1.8?
Ik maak veel foto's in ruimtes met beperkt licht (vooral kerken), die ik vaak nèt niet helemaal goed kan krijgen.
Camera: D7000; lens: Nikon 35 mm. f/1.8.
Ik wil de foto's uit de hand nemen en zonder flits; daarom heb ik de standknop links op de camera gezet op: "flits uitschakelen". Verder staat ISO ingesteld op AUTO.
De foto's die de camera vervolgens produceert, hebben vaak een diafragma van 2,5 tot 4,0, een sluitertijd van 1/30 tot 1/60 en een ISO van 400 tot 1000.
Het resultaat is op zich vaak verrassend goed: heldere foto's, natuurlijk licht enzovoort. Onder deze toch niet al te makkelijke omstandigheden weert de D7000 zich kranig, en blijkt de genoemde prime eens te meer gewoon een voortreffelijke lens: een betere prijs/kwaliteitsverhouding voor een objectief lijkt nauwelijks denkbaar. Veel reden tot tevredenheid dus.
Enige probleem, niet moeilijk om te raden: de foto's zijn vaak nèt niet helemaal scherp. Soms wel, maar vaak toch niet. Ze zijn scherp genoeg om ze af te drukken op 15 x 20, maar niet scherp genoeg om ze op A4 af te drukken. Niet verwonderlijk natuurlijk bij genoemde sluitertijden, maar ik zou toch graag willen weten of / hoe het beter kan.
Wat doe ik verkeerd? Moet ik de camera anders instellen? Of heb ik de 35/1.4 of een ander peperduur geval nodig dat nog lichtsterker is dan de 35/1.8?
D7000 • 17-55mm f/2.8 NIKKOR • 35mm f/1.8 NIKKOR • Lumix DMC-LX100
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Scherp krijgen van foto's bij weinig licht
Je geeft het zelf al aan. De sluitertijden zijn op het randje. (Neem tenminste aan dat je uit de hand fotografeerd).
Dus of de ISO nog verder omhoog (dit moet kunnen op de D7000) zodat je tijden korter worden of statief erbij....
Jan
Dus of de ISO nog verder omhoog (dit moet kunnen op de D7000) zodat je tijden korter worden of statief erbij....
Jan
Een berg Nikon spullen....
Als je hem op A zet, zelf je diafragma en je gevoeligheid kiest, kun je al een snellere sluitertijd halen. Je maximalal te gebruiken gevoeligheid bij deze camera kom je vanzelf achter.
George
George
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Timo,
Probeer eens soortgelijke foto;s met een goed statief.
Als het resultaat beter is, weet je dat het aan de sluitertijden ligt.
Als je koste wat kost uit de hand wilt fotograferen is de ISO knop een poging waard,: beter een korrelige/geruiste foto dan een bewogen foto.
Een lichtsterkere lens levert, vergeleken met f 1.8 niet veel voordeel.
Groeten, Gijs
Probeer eens soortgelijke foto;s met een goed statief.
Als het resultaat beter is, weet je dat het aan de sluitertijden ligt.
Als je koste wat kost uit de hand wilt fotograferen is de ISO knop een poging waard,: beter een korrelige/geruiste foto dan een bewogen foto.
Een lichtsterkere lens levert, vergeleken met f 1.8 niet veel voordeel.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo jun 03 2012 12:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als een driepoot statief te onhandig is om mee te nemen, kan een eenbeenstatief ook nog wel uitkomst bieden.
Natuurlijk niet zo goed als een driepoot, maar zeker een aantal stops beter in bewegingsonscherpte dan uit de hand fotograferen.
Natuurlijk niet zo goed als een driepoot, maar zeker een aantal stops beter in bewegingsonscherpte dan uit de hand fotograferen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Iso van de D7000 kan makkelijk op 1600 of zelfs 3200. Eventueel wat nabewerken en dan heb je prima foto's.
en anders staief iid, maar je geeft zelf al aan dat je dat niet wil/kan. Vaak mag je die ook niet mee de kerk in nemen natuurlijk.
en anders staief iid, maar je geeft zelf al aan dat je dat niet wil/kan. Vaak mag je die ook niet mee de kerk in nemen natuurlijk.
Hij gebruikt het maximale diafragma niet en zet de flitser uit. Bijna zeker dat TS op de automaat schiet.
George
George
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Als je zijn topic leest staat dat er ook gewoon.
Kijk dan wat het resultaat is, en of je hier dan tevreden mee bent
Zou het gewoon is proberen op stand A. Diafragma f1.8 met iso 1600.Timotheus schreef: Ik wil de foto's uit de hand nemen en zonder flits; daarom heb ik de standknop links op de camera gezet op: "flits uitschakelen". Verder staat ISO ingesteld op AUTO.
Kijk dan wat het resultaat is, en of je hier dan tevreden mee bent
-
- Forumlid
Inderdaad op A fotograferen, diafragma op 1.8 en ISO op 800 of nog wat hoger scheelt al in sluitertijd.
Het kan ook helpen om de camera te steunen op een kerkbank of iets dergelijks.
Het kan ook helpen om de camera te steunen op een kerkbank of iets dergelijks.
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als het bewegingsonscherpte door een te lange sluitertijd is, wil het wel helpen een 'burst' te maken. Stel je camera in op Continu Hoog, hou je adem in en maak 6-7 opnames. Eén van die beelden is altijd scherp(st). De onscherpe gooi je later weg.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Kijk hier eens:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=35929363" onclick="window.open(this.href);return false;
lange sluitertijden, uit de hand genomen, in een kerk, en toch scherp. Je moet wel geduldig zijn...
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=35929363" onclick="window.open(this.href);return false;
lange sluitertijden, uit de hand genomen, in een kerk, en toch scherp. Je moet wel geduldig zijn...

Hartelijk dank voor al jullie antwoorden en suggesties! Ik ben er erg blij mee.
Een statief is niks voor de omstandigheden waarin ik vaak moet fotograferen. Als je in alle rust kunt werken, is dat natuurlijk de beste optie, en dan moet je het meesjouwen misschien maar voor lief nemen. Maar ik heb vaak kinderen bij me waar ik een oog op moet houden, en soms ook nog een gids in mijn handen. Bovendien moet je vaak snel profiteren van een moment dat ergens even geen mensen staan, of dat even een bewaker niet oplet. Want zoals één van jullie terecht opmerkt, is het lang niet overal waar je fotograferen wilt toegestaan te fotograferen. Als ik dan ook nog met een statief moet gaan manoeuvreren, weet ik hoe het eindigen gaat: dat ik mijn camera op de vloer laat kletteren. En dat toch liever niet.
Maar dat fotograferen op A, die burst en het stellen van de ISO op bv. constant 1600 i.p.v. op AUTO zijn allemaal prima ideeën. Daar ga ik mee aan de slag, en ik zal t.z.t. hier wel iets berichten over het resultaat.
Een statief is niks voor de omstandigheden waarin ik vaak moet fotograferen. Als je in alle rust kunt werken, is dat natuurlijk de beste optie, en dan moet je het meesjouwen misschien maar voor lief nemen. Maar ik heb vaak kinderen bij me waar ik een oog op moet houden, en soms ook nog een gids in mijn handen. Bovendien moet je vaak snel profiteren van een moment dat ergens even geen mensen staan, of dat even een bewaker niet oplet. Want zoals één van jullie terecht opmerkt, is het lang niet overal waar je fotograferen wilt toegestaan te fotograferen. Als ik dan ook nog met een statief moet gaan manoeuvreren, weet ik hoe het eindigen gaat: dat ik mijn camera op de vloer laat kletteren. En dat toch liever niet.
Maar dat fotograferen op A, die burst en het stellen van de ISO op bv. constant 1600 i.p.v. op AUTO zijn allemaal prima ideeën. Daar ga ik mee aan de slag, en ik zal t.z.t. hier wel iets berichten over het resultaat.
D7000 • 17-55mm f/2.8 NIKKOR • 35mm f/1.8 NIKKOR • Lumix DMC-LX100