Ik woon bij het Grenspark De Zoom-Kalmthoutse Heide. Eergisteren was ik in de avond bij een vennetje (een voormalige kleiput) en probeerde de zonnedauw die er volop groeide te fotograferen. Met statief was moeilijk omdat de middenpoot van het statief te hoog bleef, dus werd het op de buik liggen. En dan zie je toch weer meer! Zoals drie angstige waterjuffers die verstrikt waren geraakt. Boosdoener is de kleine zonnedauw, een vleesetende plant die hier volop groeit. De waterjuffers kon ik bevrijden gelukkig want de plakkerige zonnedauw kent geen medelijden. Twee juffers konden weer fladderen en zweven maar de derde was bleef zieletogend liggen. En mond op mond beademen bij een juffer hoort niet tot de mogelijkheden. Ook een vlieg was het slachtoffer.
Zelf vind ik de foto's niet scherp genoeg maar beter kreeg ik niet voor elkaar. Advies dus graag. Toch een kleiner statief of een andere lens misschien.
Gelukkig voor de twee waterjuffers
Tip: er zijn ook statieven waarbij de de middenzuil horizontaal kunt bevestigen, daarmee kom je zo laat als je wilt !