Moeder en zoon

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Moeder en zoon

Bericht door jac49 » ma jun 04 2012 1:03 am

george013 schreef:Henkm,
Mijn verhaal zit in mijn eerste reactie.
Te veel van niets of te veel van alles.
Het verdoezelt enerzijds een aanwezige tegenstelling die wel in essentie aanwezig is en daarna een overdreven zachtmoedigheid door de, alweer overdereven, verzachting.
Ik vind dat het accent leggen op tegenstellingen, in welke vorm dan ook, sterker moet opwegen als een "verblurring".
George
Hoi George,ik volg als jongbakken hobby fotograaf 63+ graag de beoordelingen van de ervaren fotografen in de hoop er veel van te leren.
Ik ben misschien wel een eenvoudige ziel,maar van je commentaar op deze foto , en helaas op vele andere commentaren van jou snap ik helaas geen ene moer ,laat staan dat ik er wat van kan leren.
Een beoordeling vraagt om gefundeerde verbeter punten ,maar ook om de sterke punten van de getoonde foto('s) .
De simpele ziel groet.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma jun 04 2012 10:41 am

george013 schreef:Henkm,
Mijn verhaal zit in mijn eerste reactie.
Te veel van niets of te veel van alles.
Het verdoezelt enerzijds een aanwezige tegenstelling die wel in essentie aanwezig is en daarna een overdreven zachtmoedigheid door de, alweer overdereven, verzachting.
Ik vind dat het accent leggen op tegenstellingen, in welke vorm dan ook, sterker moet opwegen als een "verblurring".
George
En als de fotograaf ervoor kiest om iets wat wel zichtbaar is, niet te benadrukken keur jij de foto af.
De andere kwaliteiten die wel aanwezig zijn heb je waarschijnlijk over het hoofd gezien of spelen voor jou geen rol meer.
Ik hoop dat het laatste niet zo is.
Je schrijft steeds over tegensellingen. Laat eens als voorbeeld een sterke foto van jou zien waar het om dat element gaat.
Dat zou voor velen wat duidelijk maken denk ik.
Gr H.

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » ma jun 04 2012 10:58 am

@Henk... mooie foto! En... zonder douchekop wat mij betreft nog mooier.
Groet, Jeroen

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » ma jun 04 2012 11:05 am

Op zich is de foto heel erg mooi en spreekt mij zeer zeker wel aan.
Inderdaad die douchkop was mij niet eerder opgevallen, maar nadat het gemeld is geworden is hij ineens wel storend over en inderdaad wat meer uitsnijden zij de plaat ook ten goede komen.
Blijf het objectief bekijken

george013

Bericht door george013 » ma jun 04 2012 11:34 am

Ik zal me moeten verontschuldigen. Wel erg hard van de stapel afgelopen.
Bij deze, Henk.
George

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma jun 04 2012 12:04 pm

Hoi Henkm,op zich vind ik het een sterke foto ook met douchekop.Alleen had het de plaat versterkt als de moeder heur haar kletsnat was op het moment.Dan was die douchekop wel een geheel met de compositie.Naar mijn bescheide mening. 8) :idea: .
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » ma jun 04 2012 1:32 pm

Ergens snap ik de kritiek van George wel.
Het is niet precies te verwoorden, maar ergens klopt er iets niet.

Het is een mooie foto, maar de bewerking en de foto komen niet overeen. De ogen van de baby trekken de aandacht, terwijl de bewerking de aandacht naar het contact tussen moeder en baby probeert te duwen. De bewerking probeert een softe sfeer te geven, terwijl de foto’s wel zo scherp is dat je de waterdruppels op de baby kan zien. Daarnaast heb je natuurlijk al de harde tegenstelling tussen de donkere en lichte huidskleur, wat ook niet overeenkomt met de bewerking.

Heel anders was deze bewerking er uit gekomen als de baby zijn ogen dicht had gehad, en lief tegen de moeder had aangelegen, ipv heel alert in de lens te staren.
Dan hadden de foto en bewerking wat betreft sfeer al meer bij elkaar gepast.

Natuurlijk is het een mooie foto van je kleinzoon met je dochter, met een voor jou speciaal gevoel, laat je dat niet afnemen door de kritiek hier.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma jun 04 2012 1:44 pm

Douchekop weg, en dan de foto op canvas. :D
Ik vind hem mooi.

vrgr
Tiny

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Henk » ma jun 04 2012 8:07 pm

@allemaal: dank voor jullie opmerkingen
@George: excuus aanvaard
@yzf1kr: hartelijk dank voor je heldere uiteenzetting en opbouwende kritiek

Belangrijkste leerpunt voor mij is dat ik bij deze foto, waar ik inderdaad een speciaal gevoel bij heb, niet kritisch genoeg naar de foto heb gekeken. Kritiek komt bij een persoonlijke foto wel harder aan, maar ik ben een grote jongen en ik heb de foto ook niet voor niets bij beoordelingen gezet. Ik heb er meer van geleerd dan vooraf gedacht, dus daar ben ik blij mee. Die douchekop stoorde mij niet, maar bij een ander was het me waarschijnlijk wel opgevallen. De bewerking was inderdaad gedaan om de foto een bepaalde sfeer gekregen en na de heldere uitleg van yzf1kr (ja George, daar kun je nog wat van leren :mrgreen: ) snap ik wat jullie bedoelen.

Ik heb een nieuwe poging gedaan met een andere foto, maar wel met dezelfde bewerking. Dat niet iedereen die bewerking mooi vindt, snap ik heel goed overigens, maar ik heb er hier wel doelbewust voor gekozen. De douchekop was op deze foto nauwelijks in beeld en de rest heb ik weg gephotoshopt. De scheiding tussen arm en rug is nu ook beter zichtbaar, waardoor het deel rechtsonder wat duidelijker uitkomt.

Ik heb ook de origineel geplaatste foto gepoogd te bewerken, maar dat was wat lastiger (ben daar dus mee gestopt) en ik ben wel benieuwd of jullie de bewerking bij deze foto (waarop de baby wel de ogen dicht heeft en tegen zijn moeder aanligt) beter vinden passen. Wederom alvast dank voor jullie opmerkingen.

Afbeelding

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » ma jun 04 2012 10:45 pm

In de serie portretten in zwart/wit is dit een topper voor dit forum.
Laat je niet van de wijs brengen door door commentaar op grond van subjectief kijken.
Niets meer aan doen zo. Behalve afdrukken en in een lijst plaatsen natuurlijk. :D
Gr Hasselbox.

a vgastel
Forumlid
Forumlid

Bericht door a vgastel » di jun 05 2012 7:37 am

Zeer mooie zw foto afdrukken op canvas. :wink2:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor