Hoe ver ga je met bewerken van een foto ?

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
paparazzi

Bericht door paparazzi » wo aug 08 2007 11:28 am

De voorkeuren op je camera in elk geval instellen op 'levendig' helpt al mee. Zelf kies ik niet voor de meest extreme optie, omdat een teveel er moeilijker uit te halen valt en 'n te weinig zeer makkelijk met 't saturatiebalkje in photoshop bij te geven is.

alfa156

Bericht door alfa156 » wo aug 08 2007 11:55 am

Om iets meer kleur in de foto te krijgen kan je kiezen voor sRGBIII. En de saturatie iets verhogen (weet niet hoe het menu in de d70 werkt). Maar dit heeft Robin dacht ik ook al vermeld.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » wo aug 08 2007 11:58 am

Ik moet nog even uitdokteren hoe dat werkt en waar ik dat kan vinden.
Sommige termen komen me nog niet bekend voor en begrijp niet wat ze er mee bedoelen en waar ik het kan vinden. Maar staat vast wel in het boekje. ;)
NAS Buikpijn

GdP

Bericht door GdP » wo aug 08 2007 12:32 pm

Nicole schreef:Afbeelding

Iets meer profiel en grotere omlijsting..of is hij nog te licht?
Ze wil deze graag uitprinten. Vind het wel belangrijk dat hij echt goed is.
Nicole foto’s van een andere beoordelen is niet eenvoudig, omdat je gewoon vaak andere criteria aanlegt. Zelf ga ik er van uit dat als ik een foto moei vind, en ik wil daar een vergroting van laten maken, dan wacht ik gewoon een paar weken. En als ik de foto een paar weken later nog steeds mooi vind, dan is het gewoon een mooie foto.
En de mening van een ander heb ik daar niet bij nodig.

Ik vind deze foto prachtig!

Met vr. gr.,

Gerrit

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » wo aug 08 2007 1:58 pm

Dank je Gerrit !
NAS Buikpijn

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo aug 08 2007 6:38 pm

Nicole schreef:Roelof daar ben ik het zeker mee eens ik vond de foto erg mooi maar idd iets te soft. Het softe kan ik ook nog iets minder maken.
Ik laat je het orgineel ook even zien..
Ouch!
En daar haal je de kleur dan uit? Doodzonde.

Maar goed, we hadden al overlegd dat een ieder naar eigen smaak bewerkte. ;-)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

GdP

Bericht door GdP » wo aug 08 2007 7:42 pm

Roelof schreef:
Nicole schreef:Roelof daar ben ik het zeker mee eens ik vond de foto erg mooi maar idd iets te soft. Het softe kan ik ook nog iets minder maken.
Ik laat je het orgineel ook even zien..
Ouch!
En daar haal je de kleur dan uit? Doodzonde.

Maar goed, we hadden al overlegd dat een ieder naar eigen smaak bewerkte. ;-)

Ik vind de laatste foto wel wat hebben. De kleur gaat naar Sepia toe. En het softe geeft een wat meer romantische stemming. Het lieftallige van het kinderkopje komt hierdoor beter tot zijn recht.

Gerrit

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » wo aug 08 2007 8:12 pm

Ze Heeft ze allemaal in orgineel bestand en in bewerkte gekregen.
Zelf gaat ze die lichte uitvergroten. Ik vind de lichte zelf ook iets heel liefs hebben beetje engelachtig..
NAS Buikpijn

Robin

Bericht door Robin » do aug 09 2007 1:55 pm

Nicole schreef:Ik moet nog even uitdokteren hoe dat werkt en waar ik dat kan vinden.
Sommige termen komen me nog niet bekend voor en begrijp niet wat ze er mee bedoelen en waar ik het kan vinden. Maar staat vast wel in het boekje. ;)
Zoek even in de manual naar Kleurmode en je komt vanzelf uit in het menu beeld optimaliseren. Dit is en blijft natuurlijk een persoonlijk iets.
Kleurmode in IIIa wordt geadviseerd voor natuur- en landschaps foto's mode IA voor portretfoto's.

Met verhoogde verzadiging worden de kleuren intenser en je kunt ook voor de hoeveelheid verscherping kiezen ed.
Als je in Raw schet kun je dit achteraf altijd corrigeren met bijvoorbeeld capture NX.

Als je zelf naar een corso gaat zullen de kleuren naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon van je beeldscherm afspatten, het is mede het onderwerp dat dit veroorzaakt.
Kijk maar naar het rood van de conducteur, vind ik vrij warme en intens. Als je met die instelling een boot vol met snoepgoed had genomen .....

Succes !!

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » do aug 09 2007 3:10 pm

Ik heb het geprobeerd maar er klopt iets niet.. het is heel donker op de foto

Development :custom
Iso: 200
White balance:auto
Size quality :l.basic
Sharpness :Auto
Tone :Auto
Color Mode 3a+3
Saturation:Normaal

Ik heb buiten een foto gemaakt zonder flits Het is wel bewolkt. Maar de foto is echt alsof het donker is buiten. Wat doe ik dan verkeerd?

Het rood van de conducteur heb ik aangescherpt .
NAS Buikpijn

Robin

Bericht door Robin » do aug 09 2007 3:36 pm

In welke stand zijn de foto's gemaakt ?? Als je op de automaat schiet, zullen deze instellingen weinig effect hebben.

Tevens moet je geen kleurijke foto's verwachten als het buiten donker, guur en regenachtig is.

De kleurrijke foto's die je hier op het forum tegenkomt zijn overhet algemeen op een zonnige dag gemaakt en dan ook nog eens vaak in de ochtend of in de namiddag voor een optimale belichting.

Ik vrees dat je het weerbericht even goed in de gaten moet houden, de camera geeft over het algemeen nu eenmaal een reeel beeld van wat je daadwerkelijk ziet.

Bij erge donkere foto's kan een belichtingscorrectie uitkomst bieden

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » do aug 09 2007 3:51 pm

IK heb ze op de M stand gemaakt. Manual dat is toch voor handmatig instellen.
Het lijkt op de foto echt alsof het nacht is zo donker
NAS Buikpijn

Robin

Bericht door Robin » do aug 09 2007 4:59 pm

Nicole schreef:IK heb ze op de M stand gemaakt. Manual dat is toch voor handmatig instellen.
Het lijkt op de foto echt alsof het nacht is zo donker
Als ze zo donker als de nacht zijn en je hebt manueel geschoten kan ik alleen tot de conclusie komen dat je de camera verkeerd hebt ingesteld.

Welke sluiterstand en diafragma heb je ingesteld ??

alfa156

Bericht door alfa156 » do aug 09 2007 5:01 pm

Ik denk dat je de sluitertijd iets had moet verlagen. M is idd voor handmatig instellen. Dit geldt zowel voor diafragma als sluitertijd. Dus je moet eea op elkaar afstemmen.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » do aug 09 2007 5:34 pm

1/60 sluitertijd en 1/3 diafragma .. Ik hoop dat ik het goed zeg nu.. !!
of f3,5 ..
NAS Buikpijn

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”