Capture nx 1.2 is niet alleen verbetering

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Capture nx 1.2 is niet alleen verbetering

Bericht door Tom van Hell » di aug 07 2007 6:59 pm

Vandaag geupdate naar 1.2. Het openen van bestanden gaat nu supersnel.
Maar na een poosje er mee te werken ben ik toch weer terug gegaan naar 1.1
Want ik gebruik heel veel D-lighting en dat doe ik altijd in een nieuwe stap, omdat die sneller werkt dan binnen de basisaanpassingen.
In 1.2 echter is D-lighting zo onzettend sloom geworden dat ik heel snel terug gegaan ben naar de 1.1 versie
D-lighting reageert in 1.2 pas na een 4 a 5 seconden of langer en je kunt niet meer schuiven, alleen maar stapjes aanklikken.
Een fotocollega van me die constateerde precies hetzelfde probleem. en we hebben allebei gloednieuwe dualcore pc,s daar licht het dus niet aan
Nikon, doe er svp wat aan.

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ton » di aug 07 2007 7:47 pm

Ik heb vanmiddag ook 1.2 gedownload mijn eerste indruk was ook , dat is snel nu heb ik verder nog geen bewerking gedaan maar zal wel even het een en ander proberen zoals wat Tom aangeeft met D-lighting , je mag toch verwachten dat als er een update komt alles een beetje sneller word , ik heb ook een nieuwe dual core dus dat mag inderdaad geen probleem wezen .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di aug 07 2007 8:07 pm

Ik heb hetzelfde probleem met D-lighting. Veel trager dan bij NX 1.1. Ook vind ik het storend dat bij wijziging van de witbalans onder camera-settings, de reeds ingevoerde edit-steps worden uitgeschakeld/onderdrukt.
Jur

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » di aug 07 2007 8:11 pm

merk weinig verschil met d-lightning t.ov. versie 1.1 maar heb wel de indruk dat het een stuk sneller werkt

pc : dirkjanboon selfbuild
cpu intel pentium 4 HT 2.8 Ghz fsb 800
ram : 2.5 Gb
geforce fx 6700 256 mb

FvM
Forumlid
Forumlid

Re: Capture nx 1.2 is niet alleen verbetering

Bericht door FvM » di aug 07 2007 9:41 pm

Tom van Hell schreef:In 1.2 echter is D-lighting zo onzettend sloom geworden dat ik heel snel terug gegaan ben naar de 1.1 versie
D-lighting reageert in 1.2 pas na een 4 a 5 seconden of langer en je kunt niet meer schuiven, alleen maar stapjes aanklikken.
Niet op mijn Macje. werkt super snel.
Alleen nog even uitzoeken hoe ik een kleine correctie kan uitvoeren, zoals een pukkeltje op een gezicht oid

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » di aug 07 2007 11:05 pm

Jur schreef:Ik heb hetzelfde probleem met D-lighting. Veel trager dan bij NX 1.1. Ook vind ik het storend dat bij wijziging van de witbalans onder camera-settings, de reeds ingevoerde edit-steps worden uitgeschakeld/onderdrukt.
Dat is standaard. Ook in NX 1.1
Als je een vorige stap gaat wijzigen schakelt NX automatisch alle stappen daarna uit, zodat je echt terug gaat naar die bewerkingsstap. Daarna kun je heel eenvoudig de andere stappen weer actief klikken.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » wo aug 08 2007 8:39 am

MvBoetzelaer schreef:
Jur schreef:Ik heb hetzelfde probleem met D-lighting. Veel trager dan bij NX 1.1. Ook vind ik het storend dat bij wijziging van de witbalans onder camera-settings, de reeds ingevoerde edit-steps worden uitgeschakeld/onderdrukt.
Als je een vorige stap gaat wijzigen schakelt NX automatisch alle stappen daarna uit, zodat je echt terug gaat naar die bewerkingsstap. Daarna kun je heel eenvoudig de andere stappen weer actief klikken.

Groeten,
Marnix
Sterker nog je kunt door op de onderste bewerking te klikken alle stappen gewoon weer activeren en dan de aanpassing in de basis doen die je al geselecteerd had, deze word dan gelijk over alle bewerkingen heen vertoond

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo aug 08 2007 10:14 am

MvBoetzelaer schreef:

Groeten,
Marnix
Dat klopt voor het wijzigen van de witbalans onder 1. Stap Basisaanpassingen, maar in NX 1.1 was dat beslist niet zo bij het wijzigen van de witbalans onder Camera-instellingen (linkerkant van het scherm). Ter informatie: ik heb inmiddels meer dan 15000 NEF's met NX 1.1 verwerkt, dus dat zou anders wel zijn opgevallen!
Jur

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo aug 08 2007 11:43 am

Na enige tijd werken met NX 1.2 moet ik constateren dat deze versie minder stabiel is dan NX 1.1. Ik ondervind herhaaldelijk programma crashes.

Mijn systeem: PC Intel Pentium 4, 3.2 GHz, 2Gb RAM onder Windows XP.
Jur

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » wo aug 08 2007 11:52 am

Jur schreef:Na enige tijd werken met NX 1.2 moet ik constateren dat deze versie minder stabiel is dan NX 1.1. Ik ondervind herhaaldelijk programma crashes.

Ik ben nog benieuw of je ook het probleem met D-lighting heb
sowieso is nx instabiel ik heb regelmatig dat het programma halverwege bewerken er uit klapt.
Misschien word het ook is tijd voor een mac maar de overstap lijkt me nog al behoorlijk wennen

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo aug 08 2007 12:17 pm

Tom van Hell schreef:
Jur schreef:Na enige tijd werken met NX 1.2 moet ik constateren dat deze versie minder stabiel is dan NX 1.1. Ik ondervind herhaaldelijk programma crashes.

Ik ben nog benieuw of je ook het probleem met D-lighting heb
sowieso is nx instabiel ik heb regelmatig dat het programma halverwege bewerken er uit klapt.
Misschien word het ook is tijd voor een mac maar de overstap lijkt me nog al behoorlijk wennen
Dat probleem met D-lighting heb ik ook nog steeds. Erg hinderlijk. Voorlopig ben ik maar weer terug gegaan naar NX 1.1. Alles werkt weer als voorheen, muv bestanden die werden bewerkt in NX 1.2! Deze laatste bestanden kunnen niet meer worden bewerkt in NX 1.1 (foutmelding), maar nog wel in NC4!!
Laatst gewijzigd door Jur op wo aug 08 2007 1:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo aug 08 2007 1:20 pm

Heb zojuist de update naar 1.2 geïnstalleerd op mijn MacBook Pro en wat foto's geopend. Ik ondervind geen stabiliteitsproblemen waarmee een aantal Windows gebruikers kennelijk geconfronteerd worden. Maar dat is niet nieuw.. 8)

Eerste indruk is dat het programma vlotter werkt. Zeker het openen van NEF bestanden. Ook scrollen door een op 100% ingezoomde foto gaat als een speer. Hoera!

D-Lighting in (standaard) snelle modus lijkt sneller geworden maar in hoge kwaliteit modus langzamer. Ik heb het niet getimed t.o.v. 1.1 dus het kan ook perceptie zijn n.a.v. bovengenoemde bevindingen. ;-)

Ik houd het op 1.2.

Niwreg
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niwreg » wo aug 08 2007 7:26 pm

Hier op de I-MAC loopt ook Capture NX 1.2 goed erg vlot zelfs.
Ik heb eigenlijk nog wel een vraagje: hoe kun je er de Nederlands talige versie erop zetten, kan je dat bij de voorkeuren instellen of moet je alles verwijderen en dan overnieuw Capture NX installeren?

Ik hoop dat een van jullie vaklui mij hier even mee wil helpen.

B.V.D.

Groet Gerwin

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo aug 08 2007 7:27 pm

GerD200 schreef:Hier op de I-MAC loopt ook Capture NX 1.2 goed erg vlot zelfs.
Ik heb eigenlijk nog wel een vraagje: hoe kun je er de Nederlands talige versie erop zetten, kan je dat bij de voorkeuren instellen of moet je alles verwijderen en dan overnieuw Capture NX installeren?

Ik hoop dat een van jullie vaklui mij hier even mee wil helpen.

B.V.D.

Groet Gerwin
Alles verwijderen en de Nederlandstalige versie installeren!
Jur

Niwreg
Forumlid
Forumlid

Bericht door Niwreg » wo aug 08 2007 7:43 pm

Dat is nou jammer maar goed, dank u voor de snelle reactie en nou vlug alles overdoen.

Groet Gerwin

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”