wat doe ik fout?

Discussies over flitsers
nilix
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

wat doe ik fout?

Bericht door nilix » vr jun 08 2012 8:58 pm

Ik heb een nikon 5000 en 2 sb700 flitsers.. prima spul denk ik.
Maar als ik een snelle foto wil maken kan ik niet boven de 1/200 komen.Doe ik dat wel dan ins het onderste deel van de foto zwart.
Hoe hoger ik ga hoe meer zwart er onder aan zit.

Waar komt dit door door de flitser is die niet snel genoeg? Of die ik wat fout?
schiet op een 1/200 met een F5.6

Graag jullie reactie wat ik moet doen of juist niet?
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Re: wat doe ik fout?

Bericht door yzf1kr » vr jun 08 2012 9:17 pm

Dat is volledig normaal.

Maar waarom zou je en foto met kortere sluitertijd willen maken?

Leeg eens uit wat je wil doen.

mmuetst

Bericht door mmuetst » vr jun 08 2012 9:53 pm

yzf1kr schreef:Dat is volledig normaal.

Maar waarom zou je en foto met kortere sluitertijd willen maken?

Leeg eens uit wat je wil doen.
Soms wil je omgevingslicht killen bij F2.8 en dat kan alleen als je FP techniek toepast, dus daarom zou je een kortere sluitertijd willen maken.
Soms kun je zonder FP aan de slag als je in je compositie rekening houdt met die zwarte balk. Die crop je dan later in PS weer weg.
Kijk voor een duidelijk uitleg naar dit filmpje: http://youtu.be/hvZ6VujbhjM" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Michael

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr jun 08 2012 10:14 pm

Laat TS eerst maar eens vertellen wat hij wil bereiken voordat iedereen hem overbodige info gaat geven die hem alleen maar meer in verwarringen brengt.

mmuetst

Bericht door mmuetst » vr jun 08 2012 10:57 pm

Vond mijn info wel helder en duidelijk, tja als het te hoog gegrepen is moet je natuurlijk met iets beginnen wat meer simpeler is. Maar kennis kan nooit kwaad en misschien zijn er meer forum lezers die deze info kunnen gebruiken.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr jun 08 2012 11:17 pm

In dit filmpje wordt High speed sync uitgelegd.

http://youtu.be/Sqf3TM-WGTE" onclick="window.open(this.href);return false;
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr jun 08 2012 11:33 pm

mmuetst schreef:Vond mijn info wel helder en duidelijk, tja als het te hoog gegrepen is moet je natuurlijk met iets beginnen wat meer simpeler is. Maar kennis kan nooit kwaad en misschien zijn er meer forum lezers die deze info kunnen gebruiken.

Je info is helder en duidelijk, maar als iemand niet weet waar de balken vandaan komen, en waarom zijn sluitertijd niet korter kan dan ontbreekt de basis. En zonder die basis is al het andere al snel abracadabra.

Er zijn nog wel andere trucs om minder omgevingslicht te krijgen hoor, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.
Laatst gewijzigd door yzf1kr op za jun 09 2012 1:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

george013

Bericht door george013 » vr jun 08 2012 11:36 pm

@Riemke,
Dit kun je geen uitleg noemen. Een te hoog Duracel-gehalte, van die konijntjes.
Georg

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » vr jun 08 2012 11:59 pm

Ehm... @zelfontspanner geeft toch al het antwoord. Toevoegingen slaan de plank mis of zijn herhalingen... ;-)

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jdgraaf » za jun 09 2012 9:08 am

yzf1kr schreef:Laat TS eerst maar eens vertellen wat hij wil bereiken voordat iedereen hem overbodige info gaat geven die hem alleen maar meer in verwarringen brengt.
Mee eens, mis ook wat de TS nou precies wil bereiken.
Een berg Nikon spullen....

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jun 09 2012 9:52 am

Volgens mij heeft vraagsteller zich sowieso niet echt verdiept in de meest elementaire zaken.
Heeft een D5100 en twee SB-700-flitsers maar geen benul van iets simpels als de synchronisatiesnelheid.

Wil een "snelle foto" maken maar een snelle blik in de handleidingen is naar mijn bescheiden mening niet aan de orde geweest.
Het zou goed zijn als hij bijvoorbeeld eerst eens uitlegde wat hij onder een "snelle foto" verstaat.

Vóór dat duidelijk is wordt dit onderwerp alleen maar voller en voller met al dan niet ter zake doende raadgevingen zonder enig merkbaar effect, want als de vraagsteller die elementaire kennis ontbeert kan hij met de raadgevingen toch niets aanvangen.

Je kunt wel gaan uitleggen hoe je een autowiel verwisselt, maar als iemand niet weet wat een wielmoersleutel is en wat je met een krik doet dan gaat dat niet zo snel lukken...

----o--o--O--o--o----

In ieder geval, beste vraagsteller:
de flitsduur is heel erg kort, bij een SB700 varieert dat van 1/1042 sec. bij vol vermogen tot 1/40.000 sec. bij 1/128ste van het vermogen. Door die heel korte flitsduur kun je snelle bewegingen bevriezen. Dat vooropgesteld.
Nu kan de (uiteindelijk mechanische) spleetsluiter van een camera dat niet bijbenen. De flits moet namelijk afgaan op een moment dat het volledige opnameformaat wordt vrijgegeven door de sluiter, dus als er geen sluitergordijnen in beeld zijn. Een spleetsluiter werkt namelijk als volgt: eerst gaat het eerste gordijn open, het film- of sensorvlak wordt geheel zichtbaar, na de gekozen belichtingsduur schuift het tweede gordijn dicht. Dat werkt uitstekend bij langzamere sluitertijden. Je kunt namelijk die opening zo lang open laten staan als je wilt. Maar bij snellere sluitertijden zal dat niet werken omdat de snelheid waarmee die sluitergordijnen bewegen beperkt is. Je kunt niet de sluitertijd van je camera op 1/4.000 sec. zetten en verwachten dat er een moment is dat het gehele beeld vrijgegeven is. Bij snellere tijden werkt een spleetsluiter door het tweede gordijn vlak na het eerste te laten bewegen, zodat er als het waren een open spleet voor het film- of sensorvlak trekt. Op die manier kun je sluitertijden maken tot wel 1/8.000. Het zal nu duidelijk zijn dat als bij een snellere sluitertijd de flits afgaat er maar een klein gedeelte van het beeld opgenomen wordt. Vandaar de synchronisatietijd: dat is de hoogste/snelste sluitertijd waarbij het hele beeldveld nog geheel wordt vrijgegeven. Voor een Nikon F was dat 1/60, voor een F2 al een riante 1/80, voor een D5100 een luxueuze 1/200. Dat is geen beperking, omdat de belichtingsduur nu eenmaal wordt gedicteerd door de flitsduur van de afgegeven flits! Ik heb even gegoogeld, op bijgaande site staat een informatief tabelletje met de flitsduren van de SB-700 bij verschillende ingestelde vermogens. Ik heb geen SB-700, ik heb zelfs geen digitale camera, maar ik maak me sterk dat alle gewenste informatie in de bijgeleverde boekjes staat. Hieronder die site:

http://www.robgalbraith.com/bins/conten ... 0055-10921" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus in het kort: als de synchronisatietijd van een camera 1/200 is dan kun je flitsen met alle "langzame" tijden, van 1/1, via 1/30 en noem maar op TOT 1/200. Je flitsduur kan nog zo kort zijn: als die flits wordt afgegeven op een moment dat niet het gehele beeldformaat is vrijgegeven heb je er niets aan. En bij de snellere tijden, dus hoger dan 1/200 is dat formaat dus niet vrijgegeven.

We hebben het hier uiteraard alleen over spleetsluiters. Van het andere type sluiter, de centraalsluiter, bewegen de sluiterlamellen dermate snel dat synchronisatietijden tot wel 1/500 mogelijk zijn. Die centraalsluiters tref je bijvoorbeeld aan in de objectieven voor Hasselbladcamera's. Maar dat is weer een geheel ander onderwerp: Nikon c.s. heeft altijd met spleetsluiters gewerkt.

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » za jun 09 2012 10:58 am

Denk als hij deze link door leest op zijn gemak met een kop koffie dat het dubbeltje wel valt.
http://speedlights.net/2010/12/21/nikon ... Conclusion" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » za jun 09 2012 11:00 am

Even ter aanvulling:
Volgens mij beschikken camera's als de D5000/D5100 niet over een Auto-FP functie, dus zul je het het met een kortste flitssynchronisatie van 1/200 sec. moeten doen.
Laatst gewijzigd door Jur op za jun 09 2012 8:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jdgraaf » za jun 09 2012 11:31 am

Jur schreef:Even ter aanvulling:
Volgens mij beschikken camera's als de D5000/D5100 niet over een Auto-FP functie, dus zul het het met een kortste flitssynchronisatie van 1/200 sec. moeten doen.
Klopt max 1/200e
Een berg Nikon spullen....

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door a vgastel » za jun 09 2012 11:56 am

+1
zie bericht zelfontspanner.
mvgr bert