bijna een D300s ..., maar eerst graag advies
- Johan v. V.
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
bijna een D300s ..., maar eerst graag advies
Ik ben nieuw op dit forum en beginnend amateur. Fotografie altijd leuk gevonden maar het tot nu toe (na mij analoge periode) moeten doen met een instap Canon voor de standaaard huis-tuin-en-keuken-kiekjes. Niks mis mee, maar nu ik me wat serieuzer wil gaan verdiepen in deze hobby moeten er wat andere lenzen bij naast het standaard kit-lensje. Ik weet nog niet precies waarop ik me vooral wil richten, maar ik denk aan natuur- en landschapsfotografie (heb wat met planten, bloemen en dieren) en mensen. Dit is dus hét moment om me af te vragen of ik een andere body wil. Antwoord: ja. Na het nodige googlen lijkt me de Nikon D300(s) een serieuze kandidaat. Voor ik me in dit avontuur stort heb ik nog wel wat vragen waar jullie vast goed antwoord op hebben.
1. Is de D300 een goede keus?
2. Doe ik er verkeert aan een occasion te kopen? Zo niet, waar moet ik op letten? Hoe weet ik hoeveel clicks er al mee gemaakt zijn?
3. Welke lenzen kan ik het beste aanschaffen?
4. Waar zit in de omgeving van Amersfoort een goede fotozaak. Ik heb het niet zo op Scheer en Foppen, Dixons en dergelijke (of mag ik dat hier niet zeggen?).
5. Wat is een goede bijpassende flitser?
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen!
1. Is de D300 een goede keus?
2. Doe ik er verkeert aan een occasion te kopen? Zo niet, waar moet ik op letten? Hoe weet ik hoeveel clicks er al mee gemaakt zijn?
4. Waar zit in de omgeving van Amersfoort een goede fotozaak. Ik heb het niet zo op Scheer en Foppen, Dixons en dergelijke (of mag ik dat hier niet zeggen?).
Ik ben benieuwd naar jullie adviezen!
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op ma jun 11 2012 7:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: bijna een S300s ..., maar eerst graag advies
1. Om een keus te maken moeten er meerdere opties zijn en we moeten context hebben. Dus een goede keus ten opzichte van wat? Je budget of je soort fotografie? Ik kan met een D300s prima natuur en landschappen fotograferen. Maar een D800 is waarschijnlijk beter (en duurder) voor landschappen als je veel details wilt zien. Maar als je vogeltjes op lange afstand wilt fotograferen is een D300s waarschijnlijk 'beter'. Maar misschien voldoet een D90 ook wel prima voor wat je wilt bereiken. Dus: Meer informatie a.u.b.Jan Mug schreef:1. Is de D300 een goede keus?
2. Het is wel een risico, zeker als je er geen ervaring mee hebt. Een lens is nog wel redelijk te controleren, bij een camera ligt dat al een stuk moeilijker. Er kan ook veel meer kapot zijn in een body (los nog van mogelijke electronische issues(. Ik koop zelf lenzen rustig tweedehands, bodies echter altijd nieuw i.v.m. garantie. De shuttercount kun je controleren door een foto gemaakt met het toestel op te vragen en de 'shuttercount' op te zoeken in de EXIF van de foto met zoiets als Opanda o.i.d.
Het is een belangrijke indicatie, maar ook niet meer dan dat.
3. Wederom, wat is je budget en wat wil je gaan fotograferen? Voor landschappen zoek je misschien meer groothoek, voor vogels etc. juist weer telelenzen.
4. Dixons etc. mag je wel zeggen, maar verwacht niet veel van het advies en verwacht hoge prijzen. Als je bereid bent om een stukje te rijden kun je evt. naar Fotokonijnenberg in Den Ham of Cameranu in Urk. Is niet heel dichtbij maar is vanuit Amersfoort m.i. goed te doen met de auto?
5. Nieuw: SB-700, eventueel SB-910 als je wat meer geld uit wilt geven. Tweedehands een SB-600 of SB-900.
Spul waarmee je foto's maakt...
- jan
- Bestuurslid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Voor wat betreft punt 4. Cameratools in Apeldoorn. http://www.cameratools.nl
Voor wat betetreft de andere punten sluit ik me aan bij de reactie van ReneG
Voor wat betetreft de andere punten sluit ik me aan bij de reactie van ReneG
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Oh ja cameratools was ik vergeten. Ook een prima zaak. 

Spul waarmee je foto's maakt...
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Een D300S is qua fotokwaliteit hetzelfde als de D300. Uit 2007? Alleen heeft de D300S film en een tweede kaartje.
En is de D7000 dan niks, zit tussen de D90 en de D300S in maar is wel aanmerkelijk, beter.
Enkele testen: http://home.planet.nl/~braak117/camera%20testen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En is de D7000 dan niks, zit tussen de D90 en de D300S in maar is wel aanmerkelijk, beter.
Enkele testen: http://home.planet.nl/~braak117/camera%20testen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Johan v. V.
- Clublid
Oei, wat een lastige vragen al.
De body is gebaseerd op het toegestane budget (de vrouw heeft een stevige vinger in de pap!). Het totale budget voor body plus benodigde lenzen ligt rond de € 2.000. Dat is geen grens die in gewapend beton is gegoten. Een honderd of drie extra weet ik er op het goede moment wel doorheen te praten (na 35 jaar huwelijk weet ik welke momenten daarvoor geeïgend zijn
). Vooralsnog hoef ik geen supertele met een vast brandpunt voor vogeltjes, maar mezelf kennende zou die wens nog wel eens kunnen komen. Ik denk eerst aan twee goede zoomlenzen. Eén tot ongeveer 70 mm en één van 70 tot 200.
De body is gebaseerd op het toegestane budget (de vrouw heeft een stevige vinger in de pap!). Het totale budget voor body plus benodigde lenzen ligt rond de € 2.000. Dat is geen grens die in gewapend beton is gegoten. Een honderd of drie extra weet ik er op het goede moment wel doorheen te praten (na 35 jaar huwelijk weet ik welke momenten daarvoor geeïgend zijn

Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Johan van Veelen
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
In zeist heb je ook nog topdeals. Wel een zaak waar je al moet weten wat je wilt hebben. Soms vriendelijk geprijst, soms "knap" aan de prijs. Ik heb er een paar keer wat gekocht, wat zonder problemen verliep, maar zoals gezegd, voor een echt goed advies denk ik niet dat dit je winkel is. Dan kun je beter naar cinehouse aan de leusderweg gaan, maar die zijn echt "knap" aan de prijs en bijna nooit op voorraad. Tja, waarom noem ik deze zaak dan ook eigenlijk, nou omdat daar wel een paar oude ratten in het vak werken, met goede kennis van zaken, vraag maar naar Rob of Jan.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Hallo Jan,Jan Mug schreef:Oei, wat een lastige vragen al.
De body is gebaseerd op het toegestane budget (de vrouw heeft een stevige vinger in de pap!). Het totale budget voor body plus benodigde lenzen ligt rond de € 2.000. Dat is geen grens die in gewapend beton is gegoten. Een honderd of drie extra weet ik er op het goede moment wel doorheen te praten (na 35 jaar huwelijk weet ik welke momenten daarvoor geeïgend zijn). Vooralsnog hoef ik geen supertele met een vast brandpunt voor vogeltjes, maar mezelf kennende zou die wens nog wel eens kunnen komen. Ik denk eerst aan twee goede zoomlenzen. Eén tot ongeveer 70 mm en één van 70 tot 200.
Ik heb de D90 met als stan daard zoom de Tanron 17-50mm 2.8 zonder VC
Hierbij zou je de Tamron 70-300mm met VC kunnen nemen dan heb je een hele mooie set en je houdt nog geld over voor b.v. de Nikkor 105mm 2.8 VR.
Dit setje zou je ongeveer 1700 euro nieuw kosten.
Doe daar nog een mooie flitser bij de SB 910 voor 400 euro en koop daar een tas bij van 150 euro.
Dan zit je aan de 2250 euro voor allemaal nieuw spul waar je topprenten mee kan maken.
Veel succes met je keuze.
Blijf het objectief bekijken
- Johan v. V.
- Clublid
Bedankt voor de reacties!
Is het niet beter om in Nikkor objectieven te investeren ook al zijn die duurder dan Tamron? Het beschibare bedrag is alleen bedoeld voor body en lenzen, dus ik heb wel wat meer ruimte. Een flitser en een tas e.d. kunnen op een ander moment. En bovendien, nog even en ik ben jarig en normaal weet ik nooit wat ik vragen moet. Daar moest ik dit jaar maar eens een eind aan maken.
Is het niet beter om in Nikkor objectieven te investeren ook al zijn die duurder dan Tamron? Het beschibare bedrag is alleen bedoeld voor body en lenzen, dus ik heb wel wat meer ruimte. Een flitser en een tas e.d. kunnen op een ander moment. En bovendien, nog even en ik ben jarig en normaal weet ik nooit wat ik vragen moet. Daar moest ik dit jaar maar eens een eind aan maken.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Johan van Veelen
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik zou een D7000 kiezen. Koop daar een goede tweedehands Nikon AFS 17-55 f2.8 (ca. 700 Euro) bij en een Tamron 70-300 VC of Nikon 70-300 VR en je kan bijna alles aan. Of nog mooier, een mooie tweedehands AF 80-200 f2.8 tweerings draaizoom (ca. 600 Euro).
- Johan v. V.
- Clublid
Re: bijna een D300s ..., maar eerst graag advies
Welke voordeel heeft een D7000 boven een D300 Patrick?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Johan van Veelen
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Mooiere sensor, "pretstanden" die handig zijn voor beginners (en je vrouw/vriendinJan Mug schreef:Welke voordeel heeft een D7000 boven een D300 Patrick?

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Je omschrijft jezelf als een beginnend amateur, de D7000 is daar iets vriendelijker voor, onder andere doordat hij wat scene-standen heeft. (Op het forum vaak als pretprogramma's betiteld, maar ze zijn wel plezierig voor een beginner.)
De D7000 is een dik jaar nieuwer en dat merk je in de prestaties van de camera, betere hoge ISO's bijvoorbeeld.
De D7000 is een dik jaar nieuwer en dat merk je in de prestaties van de camera, betere hoge ISO's bijvoorbeeld.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Johan v. V.
- Clublid
Dat was een advies van een collega. Die zei me juist: begin met alle pretstanden te vergeten. Die voorkomen dat je leert fotograferen. Maar ik laat me graag van een beter advies voorzien.Patrick schreef:Mooiere sensor, "pretstanden" die handig zijn voor beginners (en je vrouw/vriendinJan Mug schreef:Welke voordeel heeft een D7000 boven een D300 Patrick?) en ook overigens een uitstekende camera. Waarom spreekt de D300s je meer aan?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Johan van Veelen
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zou voor de D7000 gaan. Ik heb beide camera's maar zou voor beginner zeker de D7000 nemen. Iets meer pixels, betere sensor, betere ruis/iso dubbel sd slot. Ipv sd/cf iets makkelijker filmen.
Zou er een 2dehands 17-55 bij nemen met een 70-300. Flitser kan ook een sb600 of sb800 zijn. Zijn wat ouder maar doen het prima.
Het advies van de collega vind ik niet terecht;
Vaak kiezen mensen voor een D300s alleen maar omdat het een "pro" body is. En dat staat iets stoerder. Ik heb eerst een D7000 gekocht en later de D300s. Pak nog steeds de D7000 vaker omdat ik hem beter vind. De D300s is iets makkelijker voor in de studio.
Succes met de keuze
Zou er een 2dehands 17-55 bij nemen met een 70-300. Flitser kan ook een sb600 of sb800 zijn. Zijn wat ouder maar doen het prima.
Het advies van de collega vind ik niet terecht;
Vaak kiezen mensen voor een D300s alleen maar omdat het een "pro" body is. En dat staat iets stoerder. Ik heb eerst een D7000 gekocht en later de D300s. Pak nog steeds de D7000 vaker omdat ik hem beter vind. De D300s is iets makkelijker voor in de studio.
Succes met de keuze
Laatst gewijzigd door plincky op ma jun 11 2012 8:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.