Rare vlek op elke foto
Rare vlek op elke foto
Hoi Hoi,
Kwam er achter dat op elke foto die ik maak een raar vlekje bijna op het midden van de foto zit.
Ben vandaag naar fotowinkel gegaan en ze wilden er voor 50 euro wel naar kijken. Ik kon ook met behulp van een blaasbalg zelf alles oplossen.
Ik dat ding dus maar gekocht. Werkte dus ook niet.
Nu moet ik zondag ergens heen om wat fotos te maken maar op deze manier is dit niet echt mogelijk.
Kan iemand me helpen en heeft iemand een idee van wat het kan zijn?
Kwam er achter dat op elke foto die ik maak een raar vlekje bijna op het midden van de foto zit.
Ben vandaag naar fotowinkel gegaan en ze wilden er voor 50 euro wel naar kijken. Ik kon ook met behulp van een blaasbalg zelf alles oplossen.
Ik dat ding dus maar gekocht. Werkte dus ook niet.
Nu moet ik zondag ergens heen om wat fotos te maken maar op deze manier is dit niet echt mogelijk.
Kan iemand me helpen en heeft iemand een idee van wat het kan zijn?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Rare vlek op elke foto
Vuil op de sensor.
Laten schoon maken bij Chipclean. http://www.chipclean.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laten schoon maken bij Chipclean. http://www.chipclean.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di jun 12 2012 7:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
Een proeffoto zou ook helpen...
En weet je zeker dat het een stofje op de sensor is? Zomaar willekeurig blazen in je body heeft ook weinig zin? Heb je instructies om sensor te reinigen gevolgd? Heb je gezien dat er idd een stofje op zit?
En weet je zeker dat het een stofje op de sensor is? Zomaar willekeurig blazen in je body heeft ook weinig zin? Heb je instructies om sensor te reinigen gevolgd? Heb je gezien dat er idd een stofje op zit?
Kan ik dit niet zelf oplossen want moet echt snel gebeuren en heb weinig tijd
Zoals al gezegd, post dan even een foto zodat ze kunnen zien wat er is.
Je helpt niet echt door zo vaag te zijn.
Welke body? welke lens? hoe ziet de vlek eruit: foto helpt
Je helpt niet echt door zo vaag te zijn.
Welke body? welke lens? hoe ziet de vlek eruit: foto helpt

- Léon Obers
- Forumlid
Zelf schoonmaken kost de nodige juiste schoonmaakspullen, en dan nog geduld van jezelf als je dat kunt opbrengen zonder ervaring. Zonder die ervaring lijkt mij Chipclean de meest snelle en handige oplossing. Zondag nodig is nog drie werkdagen de tijd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- jdgraaf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Kan ook vuil in je lens zijn. Teminste als je het maar met 1 lens hebt. Anders langs chipclean rijden. Want sensoren zelf schoonmaken...
Groeten Jan.
Groeten Jan.
Een berg Nikon spullen....
En @Gekkie: haastige spoed is zelden goed, zeker in dit geval.
ff voorstellen is ook wel gepast.
ff voorstellen is ook wel gepast.

Heb wel een voorbeeldje van foto kan alleen niet uploaden hier?
Ben sinds jaar nikon D7000 gebruiker heb de 2 standaard lenzen en een 50mm.
Stond pas een foto van me in het NRC de weekend editie bij een artikel dat ik met compagnon had geschreven.
Ben dus journalist. Om even korte introductie van mezelf er bij te doen.
Ben sinds jaar nikon D7000 gebruiker heb de 2 standaard lenzen en een 50mm.
Stond pas een foto van me in het NRC de weekend editie bij een artikel dat ik met compagnon had geschreven.
Ben dus journalist. Om even korte introductie van mezelf er bij te doen.
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Lopen daar op de redactie bij het NRC geen fotografen meer rond of zijn die wegbezuinigd?
Die kunnen je waarschijnlijk wel helpen.
Anders camera wegbrengen om schoon te maken of zolang Photoshoppen tot je de camera weg kan brengen.

Die kunnen je waarschijnlijk wel helpen.
Anders camera wegbrengen om schoon te maken of zolang Photoshoppen tot je de camera weg kan brengen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Weten jullie allemaal zeker dat dat het is? Hoe kan dit dan en hoe kan ik voorkomen voortaan want wel dure grap als elke keer zou zijn.
Freelance voor verschillende media oa voor NRC
Freelance voor verschillende media oa voor NRC

Nee, niets is zeker:
-zolang je geen testfoto tbv stofdeeltje op de sensor plaatst.
-zolang niet iemand daadwerkelijk je sensor goed bekeken heeft...
En als journalist had ik wat meer google zelfwerkzaamheid verwacht, dan is alle info heel makkelijk en snel te vinden...
En ja, je klinkt heel ongeduldig. Zo van, 'ik meld me ff aan op het nikon forum en dan moet het ff snel gefikst worden...'
-zolang je geen testfoto tbv stofdeeltje op de sensor plaatst.
-zolang niet iemand daadwerkelijk je sensor goed bekeken heeft...
En als journalist had ik wat meer google zelfwerkzaamheid verwacht, dan is alle info heel makkelijk en snel te vinden...
En ja, je klinkt heel ongeduldig. Zo van, 'ik meld me ff aan op het nikon forum en dan moet het ff snel gefikst worden...'

- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het is vloeken in de kerk maar afhankelijk van wat voor vuil het is kun je het zelf ook proberen kwijt te raken.
Hieronder twee opties, geheel op eigen risico en schade voor eigen rekening. Je moet wel een 'technisch' gevoel in je handen hebben wat kan en wat niet. Bij mij zijn beide wel gelukt.
M'n D50 had eens zo'n groot stofje op de sensor dat met de body ondersteboven met de sluiter open, kloppen op iets stevigs (hout, geen steen) hielp. Als je te hard klopt, gaat er iets anders stuk.
Andere meermaals succesvol gebleken optie (ook bij D700) is met een busje perslucht blazen in de omgekeerde camera, ook weer met sluiter open etc. Het risico is dat je het stofje naar een nog hinderlijker plaats blaast. Ander risico is dat je te lang blaast en er vloeibare lucht uit de bus komt, wat vlekken op de sensor geeft. Nooit langer dan 1 sec blazen en de bus perslucht rechtop houden; de luchtstroom richten met het blaasbuisje. Je kunt de camera evt. ook schuin omhoog houden
Met een blaaskwast zou ik zo gauw niet beginnen. Het heeft je ook al niet geholpen.
Het helpt als je zo bijziend bent als ik (-6) want dan kun je het stofje meestal met het blote oog zien en gericht blazen.
Met chipclean heb ik geen ervaring maar er zijn heel veel goede verhalen over dus als het mij zelf niet zou lukken, zou ik zeker daarheen gaan.
En anders is er photoshop of CNX2.
Groet, Henk
edit: en denk er aan dat het beeld op de sensor ondersteboven en links-rechts verwisseld wordt gevormd. Als de vlek rechtsonder zit, zit hij linksboven op de sensor.
Hieronder twee opties, geheel op eigen risico en schade voor eigen rekening. Je moet wel een 'technisch' gevoel in je handen hebben wat kan en wat niet. Bij mij zijn beide wel gelukt.
M'n D50 had eens zo'n groot stofje op de sensor dat met de body ondersteboven met de sluiter open, kloppen op iets stevigs (hout, geen steen) hielp. Als je te hard klopt, gaat er iets anders stuk.
Andere meermaals succesvol gebleken optie (ook bij D700) is met een busje perslucht blazen in de omgekeerde camera, ook weer met sluiter open etc. Het risico is dat je het stofje naar een nog hinderlijker plaats blaast. Ander risico is dat je te lang blaast en er vloeibare lucht uit de bus komt, wat vlekken op de sensor geeft. Nooit langer dan 1 sec blazen en de bus perslucht rechtop houden; de luchtstroom richten met het blaasbuisje. Je kunt de camera evt. ook schuin omhoog houden
Met een blaaskwast zou ik zo gauw niet beginnen. Het heeft je ook al niet geholpen.
Het helpt als je zo bijziend bent als ik (-6) want dan kun je het stofje meestal met het blote oog zien en gericht blazen.
Met chipclean heb ik geen ervaring maar er zijn heel veel goede verhalen over dus als het mij zelf niet zou lukken, zou ik zeker daarheen gaan.
En anders is er photoshop of CNX2.
Groet, Henk
edit: en denk er aan dat het beeld op de sensor ondersteboven en links-rechts verwisseld wordt gevormd. Als de vlek rechtsonder zit, zit hij linksboven op de sensor.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums