Nasa kiest (weer) voor NIKON
-
- Forumlid
- Berichten: 6933
- Lid geworden op: ma mei 01 2006 7:14 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nasa kiest (weer) voor NIKON
Dat is heel wat interessanter dan al die "awards"....
zie link naar dslr.nl
Jammer wel van die ene DX2s, je krijgt de neiging om hem na te springen. Zie filmpje.
zie link naar dslr.nl
Jammer wel van die ene DX2s, je krijgt de neiging om hem na te springen. Zie filmpje.
Laatst gewijzigd door Marten op do aug 09 2007 9:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"Eerder raakte een Nikon D2X met 10.5mm lens los van de gereedschapsclip van een astronaute. Deze camera zwerft nog altijd ergens door de ruimte."
Die mag bij mij in de tuin landen.
Al vaak naar die D2Xs gekeken, en ik kan mij voorstellen dat daar voor gekozen is, maar de prijs van dat apparaat.
Het is weer een hele opsteker voor Nikon!
Gerrit
Die mag bij mij in de tuin landen.

Al vaak naar die D2Xs gekeken, en ik kan mij voorstellen dat daar voor gekozen is, maar de prijs van dat apparaat.

Het is weer een hele opsteker voor Nikon!
Gerrit
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nasa gebruikt alleen Nikon. Vroeger voor het groot formaat ook Hasselblad.
Enkele oude NASA Nikon's zijn te bewonderen in het Nikon Museum van Peter Lownds in Rotterdam. (kijk bij de web links van deze site)
En, het is al een oud verhaal, maar het legt wel uit waarom Nasa voor Nikon kiest:
FROM: aalto@u.washington.edu (Rolf Aalto)
SUBJECT: Re: Canon vs Nikon
DATE: 26 Feb 1997 22:09:11 GMT
ORGANIZATION: University of Washington, Seattle
Well I happen to work for NASA. The other day I was outside updating optics/electronics on the Hubble Space Telescope and, since the view was great, brought along both my Nikon F5 and EOS 1n (the latter, of course, provided by NASA's Earth Observing System program). After taking a few shots, I clipped them onto the end of the control arm, and completed my work.
Unfortunately, when returning to the shuttle cabin, I forgot to retreive my cameras, and they ended up dangling outside the cargo bay on their long teather. Since we had to begin our descent immediately to follow the proper flight path, we closed the doors and fired up the main engines for descent. Looking at the external video monitor, I saw they had slid aft, and were both roasting in the engine exhaust. The straps promply vaporized, and both cameras entered the atmosphere on trajectories similar to ours.
NASA flight control tracking systems show that the heaver F5 bored through the atmosphere at a much higher velocity than the lighter EOS 1n. The F5 eventually impacted a private residence outside of Las Vegas at approximately 350mph, killing two residence and maiming a third. I had left
the set-focus distance auto trigger on in the F5, and it snapped a shot of the victims a mere fraction of a second before the tragic accident. The 3-D color matrix evaluative exposure choose exactly the right shutter speed and aperture -- details are tack-sharp, exposure is perfect, and the attached
SB-26 flash provided balanced fill flash for shadow detail. Unfortunately, the victim's lawyer has obtained these pictures, and NASA stands to loose the case as a result. Besides that, the F5's internal shutter diagnostics show that the shutter speed is no longer properly calibrated.
On the other hand, the lighter EOS 1n deployed it`s built-in, auto-pop-up flash umbrella (special NASA modification), and drifted gently down to earth in downtown Las Vegas, where it bounced gently off the pavement into the suprised hands of none other than Siegfried, of Siegfried and Roy.
Siegfried inadvertently snapped a few shots of Roy's performance, catching, by the dint of the 1n's rapid autofocus and fast f1.0 lens, Roy performing a trickly sleight-of-hand manuever. Siegfried has agreed to pay NASA an undisclosed sum to keep these photos out of general circulation, thus partially compensating the cost of the F5 lawsuit.
As you might expect, NASA now has a policy of only allowing polycarbonate cameras on future shuttle missions.
Enkele oude NASA Nikon's zijn te bewonderen in het Nikon Museum van Peter Lownds in Rotterdam. (kijk bij de web links van deze site)
En, het is al een oud verhaal, maar het legt wel uit waarom Nasa voor Nikon kiest:
FROM: aalto@u.washington.edu (Rolf Aalto)
SUBJECT: Re: Canon vs Nikon
DATE: 26 Feb 1997 22:09:11 GMT
ORGANIZATION: University of Washington, Seattle
Well I happen to work for NASA. The other day I was outside updating optics/electronics on the Hubble Space Telescope and, since the view was great, brought along both my Nikon F5 and EOS 1n (the latter, of course, provided by NASA's Earth Observing System program). After taking a few shots, I clipped them onto the end of the control arm, and completed my work.
Unfortunately, when returning to the shuttle cabin, I forgot to retreive my cameras, and they ended up dangling outside the cargo bay on their long teather. Since we had to begin our descent immediately to follow the proper flight path, we closed the doors and fired up the main engines for descent. Looking at the external video monitor, I saw they had slid aft, and were both roasting in the engine exhaust. The straps promply vaporized, and both cameras entered the atmosphere on trajectories similar to ours.
NASA flight control tracking systems show that the heaver F5 bored through the atmosphere at a much higher velocity than the lighter EOS 1n. The F5 eventually impacted a private residence outside of Las Vegas at approximately 350mph, killing two residence and maiming a third. I had left
the set-focus distance auto trigger on in the F5, and it snapped a shot of the victims a mere fraction of a second before the tragic accident. The 3-D color matrix evaluative exposure choose exactly the right shutter speed and aperture -- details are tack-sharp, exposure is perfect, and the attached
SB-26 flash provided balanced fill flash for shadow detail. Unfortunately, the victim's lawyer has obtained these pictures, and NASA stands to loose the case as a result. Besides that, the F5's internal shutter diagnostics show that the shutter speed is no longer properly calibrated.
On the other hand, the lighter EOS 1n deployed it`s built-in, auto-pop-up flash umbrella (special NASA modification), and drifted gently down to earth in downtown Las Vegas, where it bounced gently off the pavement into the suprised hands of none other than Siegfried, of Siegfried and Roy.
Siegfried inadvertently snapped a few shots of Roy's performance, catching, by the dint of the 1n's rapid autofocus and fast f1.0 lens, Roy performing a trickly sleight-of-hand manuever. Siegfried has agreed to pay NASA an undisclosed sum to keep these photos out of general circulation, thus partially compensating the cost of the F5 lawsuit.
As you might expect, NASA now has a policy of only allowing polycarbonate cameras on future shuttle missions.
Goed Marten, ik vertel. Ik heb het stukje proza even snel vertaald, zo snel dat het een stuk beter zou kunnen, maar het gaat om de strekking.
Komt 'ie:
"Toevallig werk ik voor NASA. Laatst was ik buiten bezig met het opwaarderen van de optica en electronica van de Hubble Space telescope en omdat het uitzicht zo groots was, had ik mijn Nikon F5 en (Canon) EOS 1n meegebracht. (Die EOS was natuurlijk ter beschikking gesteld door het Earth Observing System programma van NASA). Na een paar opnamen klikte ik ze vast aan het eind van de Control Arm, en maakte mijn werk af.
Helaas vergat ik mijn camera's toen ik terugkeerde naar de cabine van de shuttle. Ze bleven buiten het vrachtruim bungelen aan hun lange borglijn. Omdat we onmiddellijk met de afdaling moesten beginnen om binnen het juiste afdalingstraject te blijven, sloten we de deuren en ontstaken we de hoofdmotoren voor de afdaling. Op de monitor van de externe video zag ik dat ze naar achteren waren gegleden, en beide werden geroosterd in de motoruitlaat. De draagriemen verdampten onmiddellijk, en beide camera's kwamen de atmosfeer binnen in gelijksoortige afdalingsbanen als wijzelf.
Het volgsysteem van NASA toont dat de zwaardere F5 de atmosfeer binnendrong met een veel hogere snelheid dan de lichtere EOS. De F5 sloeg in met een snelheid van 350 miles per hour op een stuk privéland net buiten Las Vegas, waarbij twee inwoners werden gedood en een derde verminkt. Ik had de F5 zo ingesteld dat hij bij een voorafingestelde afstand een opname zou maken, en hij maakte een opname vlak voor het tragische voorval. De 3-D matrix belichting koos exact de juiste sluitertijd en diafragma - de details zijn haarscherp, de belichting is perfect en de opgezette SB-26 flitser had een mooie invulflits gegeven voor het detail in de schaduw. Helaas heeft de advocaat van de slachtoffers deze foto's in handen gekregen, en het resultaat is dat NASA voor een verloren rechtzaak staat. Overigens, de interne sluiterdiagnose van de F5 toont dat de sluiter niet meer optimaal gejusteerd is.
Aan de andere kant: de lichtere EOS 1n ontvouwde zijn ingebouwde automatisch uitklappende flitsparaplu (speciale NASA-modificatie) en zweefde rustig naar de aarde in het centrum van Las Vegas, waar het zachtjes vanaf het trottoir in de handen stuiterde van niemand minder dan Siegfried van Siegfried & Roy. Siegfried nam onbedoeld een aantal kiekjes van het optreden van Roy, waarbij, door het voordeel van de 1n's snelle autofocus en snelle 1,0 objectief, een mooi staaltje van Roy's vingervlugheid werd vastgelegd. Siegfried is met NASA overeengekomen hen een niet bekend gemaakt bedrag te betalen om die foto's uit de publiciteit te houden, waarmee NASA gedeeltelijk de kosten van de rechtzaak om de F5 kan dekken.
Zoals u kunt verwachten heeft NASA nu het beleid vastgelegd voortaan alleen nog camera's van polycarbonaat mee te nemen op toekomstige shuttle missies."
Voor zover het nog niet duidelijk is, geef ik mijn commentaar:
Een astronaut die aan de Hubble werkt en de tijd heeft voor eigen opnamen met twee camera's?
Een Control Arm (dat is de bestuurbare "hijskraan" arm aan de shutte) wordt voor de re-entry geheel in het laadruim opgeborgen. Als daar camera's aanhangen - verzin zelf maar.
Ze hingen in de motoruitlaat, heet genoeg om de draagriemen te verdampen - en de camera's blijven onbeschadigd...
En denk je nu echt dat welke camera dan ook de re-entry in de atmosfeer overleeft anders dan als een onherkenbare klomp gesmolten metaal en of plastic? Denk je dat ook maar één stukje schakeling nog werkt...?
Nee hoor, integendeel, vlak voor de impact met 350 miles per hour maakt de F5 nog even een foto van de slachtoffers... Zelfs de plastic behuizing van de flitser had de re-entry overleefd... en dan de bijzin over de justering van de sluitertijden...
En: zo mooi: dat flitsparapluutje van de EOS had ook al de re-entry overleefd, en is kennelijk groot genoeg om de EOS zachtkens naar het trottoir te laten zweven... Die Siegfried & Roy toch... vroeger bekend van het sollen met witte tijgers, tot één van beiden een keer tegen een goeie opliep... En de vingervlugheid van Roy moet maar uit de publiciteit worden gehouden... wat zou hij nou toch met die arme Siegfried aan het doen zijn geweest...
Maar: eind goed, al goed, NASA gebruikt voortaan alleen nog plastieken camera's. (Hè, dat was toch die Canon...?)
De moraal: kritisch lezen voorkomt veel nodeloze postings.
Hartelijke groet, E.M. de Klerk
Komt 'ie:
"Toevallig werk ik voor NASA. Laatst was ik buiten bezig met het opwaarderen van de optica en electronica van de Hubble Space telescope en omdat het uitzicht zo groots was, had ik mijn Nikon F5 en (Canon) EOS 1n meegebracht. (Die EOS was natuurlijk ter beschikking gesteld door het Earth Observing System programma van NASA). Na een paar opnamen klikte ik ze vast aan het eind van de Control Arm, en maakte mijn werk af.
Helaas vergat ik mijn camera's toen ik terugkeerde naar de cabine van de shuttle. Ze bleven buiten het vrachtruim bungelen aan hun lange borglijn. Omdat we onmiddellijk met de afdaling moesten beginnen om binnen het juiste afdalingstraject te blijven, sloten we de deuren en ontstaken we de hoofdmotoren voor de afdaling. Op de monitor van de externe video zag ik dat ze naar achteren waren gegleden, en beide werden geroosterd in de motoruitlaat. De draagriemen verdampten onmiddellijk, en beide camera's kwamen de atmosfeer binnen in gelijksoortige afdalingsbanen als wijzelf.
Het volgsysteem van NASA toont dat de zwaardere F5 de atmosfeer binnendrong met een veel hogere snelheid dan de lichtere EOS. De F5 sloeg in met een snelheid van 350 miles per hour op een stuk privéland net buiten Las Vegas, waarbij twee inwoners werden gedood en een derde verminkt. Ik had de F5 zo ingesteld dat hij bij een voorafingestelde afstand een opname zou maken, en hij maakte een opname vlak voor het tragische voorval. De 3-D matrix belichting koos exact de juiste sluitertijd en diafragma - de details zijn haarscherp, de belichting is perfect en de opgezette SB-26 flitser had een mooie invulflits gegeven voor het detail in de schaduw. Helaas heeft de advocaat van de slachtoffers deze foto's in handen gekregen, en het resultaat is dat NASA voor een verloren rechtzaak staat. Overigens, de interne sluiterdiagnose van de F5 toont dat de sluiter niet meer optimaal gejusteerd is.
Aan de andere kant: de lichtere EOS 1n ontvouwde zijn ingebouwde automatisch uitklappende flitsparaplu (speciale NASA-modificatie) en zweefde rustig naar de aarde in het centrum van Las Vegas, waar het zachtjes vanaf het trottoir in de handen stuiterde van niemand minder dan Siegfried van Siegfried & Roy. Siegfried nam onbedoeld een aantal kiekjes van het optreden van Roy, waarbij, door het voordeel van de 1n's snelle autofocus en snelle 1,0 objectief, een mooi staaltje van Roy's vingervlugheid werd vastgelegd. Siegfried is met NASA overeengekomen hen een niet bekend gemaakt bedrag te betalen om die foto's uit de publiciteit te houden, waarmee NASA gedeeltelijk de kosten van de rechtzaak om de F5 kan dekken.
Zoals u kunt verwachten heeft NASA nu het beleid vastgelegd voortaan alleen nog camera's van polycarbonaat mee te nemen op toekomstige shuttle missies."
Voor zover het nog niet duidelijk is, geef ik mijn commentaar:
Een astronaut die aan de Hubble werkt en de tijd heeft voor eigen opnamen met twee camera's?
Een Control Arm (dat is de bestuurbare "hijskraan" arm aan de shutte) wordt voor de re-entry geheel in het laadruim opgeborgen. Als daar camera's aanhangen - verzin zelf maar.
Ze hingen in de motoruitlaat, heet genoeg om de draagriemen te verdampen - en de camera's blijven onbeschadigd...
En denk je nu echt dat welke camera dan ook de re-entry in de atmosfeer overleeft anders dan als een onherkenbare klomp gesmolten metaal en of plastic? Denk je dat ook maar één stukje schakeling nog werkt...?
Nee hoor, integendeel, vlak voor de impact met 350 miles per hour maakt de F5 nog even een foto van de slachtoffers... Zelfs de plastic behuizing van de flitser had de re-entry overleefd... en dan de bijzin over de justering van de sluitertijden...
En: zo mooi: dat flitsparapluutje van de EOS had ook al de re-entry overleefd, en is kennelijk groot genoeg om de EOS zachtkens naar het trottoir te laten zweven... Die Siegfried & Roy toch... vroeger bekend van het sollen met witte tijgers, tot één van beiden een keer tegen een goeie opliep... En de vingervlugheid van Roy moet maar uit de publiciteit worden gehouden... wat zou hij nou toch met die arme Siegfried aan het doen zijn geweest...
Maar: eind goed, al goed, NASA gebruikt voortaan alleen nog plastieken camera's. (Hè, dat was toch die Canon...?)
De moraal: kritisch lezen voorkomt veel nodeloze postings.
Hartelijke groet, E.M. de Klerk
-
- Forumlid
- Berichten: 6933
- Lid geworden op: ma mei 01 2006 7:14 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dank voor het vertalen, maar mijn Engels volstond om dit 10 jaar oude bericht waar HB mee aan kwam zetten, te kunnen begrijpen.
Ik meende dat je refereerde naar mijn posting maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Dat NASA dus weer gekozen heeft voor NIKON zie je dus niet als een onzin bericht neem ik aan?
Hoe recent dat bericht is staat er overigens niet bij op de site van DSLR.nl
Ik meende dat je refereerde naar mijn posting maar dat is dus blijkbaar niet zo.
Dat NASA dus weer gekozen heeft voor NIKON zie je dus niet als een onzin bericht neem ik aan?
Hoe recent dat bericht is staat er overigens niet bij op de site van DSLR.nl
Beste Marten, sorry voor het misverstand.
Ik bedoelde dus inderdaad die Space Shuttle-crap.
Het feit dat NASA wederom voor Nikon kiest is natuurlijk fantastisch, en ik zie geen reden aan dit bericht te twijfelen.
Het bericht van DSLR kan geen jaren oud zijn, de D2Xs is er toch nog niet zo heel lang?
Groet, E.M. de Klerk
Ik bedoelde dus inderdaad die Space Shuttle-crap.
Het feit dat NASA wederom voor Nikon kiest is natuurlijk fantastisch, en ik zie geen reden aan dit bericht te twijfelen.
Het bericht van DSLR kan geen jaren oud zijn, de D2Xs is er toch nog niet zo heel lang?
Groet, E.M. de Klerk
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Vanaf Apollo 15 en met de Nikon F Photomic FTN is er een samenwerking tussen Nikon en Nasa.
Special Nikon cameras and NASA
Special Nikon cameras and NASA
Dhr. Braakhuis schreef:
"Vanaf Apollo 15 en met de Nikon F Photomic FTN is er een samenwerking tussen Nikon en Nasa."
Maar dat stond verder toch helemaal niet ter discussie? Iedere door de wol geverfde Nikon-fan weet dat Nikon en Hasselblad altijd eerste keus van NASA zijn geweest. Alleen John Glenn had tijdens zijn Mercury-vlucht zijn privë Minolta bij zich, en tijdens de Gemini-vlucht van McDivitt en White werd nog door NASA een Zeiss Contaflex ingezet.
Ik zou alleen de broodje-aap verhalen graag zien waar ze thuishoren. In de beerput.
Groet, E.M. de Klerk
"Vanaf Apollo 15 en met de Nikon F Photomic FTN is er een samenwerking tussen Nikon en Nasa."
Maar dat stond verder toch helemaal niet ter discussie? Iedere door de wol geverfde Nikon-fan weet dat Nikon en Hasselblad altijd eerste keus van NASA zijn geweest. Alleen John Glenn had tijdens zijn Mercury-vlucht zijn privë Minolta bij zich, en tijdens de Gemini-vlucht van McDivitt en White werd nog door NASA een Zeiss Contaflex ingezet.
Ik zou alleen de broodje-aap verhalen graag zien waar ze thuishoren. In de beerput.
Groet, E.M. de Klerk