Overbelicht op de A-stand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
george013

Re: Overbelicht op de A-stand

Bericht door george013 » wo jun 13 2012 8:13 am

Het is dezelfde foto. De tweede is bewerkt.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo jun 13 2012 8:21 am

OK, maar dat maakt de originele onbewerkte foto niet anders qua probleemstelling en een mogelijke oorzaak door flare.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » wo jun 13 2012 8:43 am

Die is flets, vlak.. Ik zou wel eens een foto met deze combi en die hond buiten willen zien.
Als je die 2 foto's download en bekijkt met iview, dan geeft het info-schermpje ook het aantal unieke kleuren aan. Bij de eerste foto is dat 20113 en bij de tweede foto is dat 38786. Een willekeurige andere foto bij mij zit toch minimaal op het 10-voudige. Ik ben nog niet helemaal zeker van wat ik met deze getallen kan doen, maar er loopt wel iets parallel.
George

Maurice1981

Bericht door Maurice1981 » wo jun 13 2012 12:35 pm

ja het fletse is eigenlijk wat ik bedoel. Ik noemde het overbelicht, maar misschien is dat een onjuiste benaming in dit geval..
ik ga eens uitproberen met de instellingen van de lichtmeting te veranderen.
Ik heb niet het idee dat er hardwarematig iets fout gaat, maar dat het aan mijn instellingen/manier van foto's maken ligt.

george013

Bericht door george013 » wo jun 13 2012 1:09 pm

Je kunt ook een serie foto's maken met verschillende EV-correcties. Hoef je niet moeilijk te doen in de M-stand en zijn de afwijkingen van wat de meter zegt in neutraal zichtbaar. Zo uit mijn hoofd zie ik geen mogelijkheid om de waarde van de belichtingsmeter in de M-stand terug te zien in de exif. En ben je gehouden aan je geheugen.
Als het aantal kleuren/helderheden in je onderwerp beperkt blijft, dus je "berg" in je histogram heeft aan weerzijden geen vulling, dan zal dat alleen resulteren in het verschuiven van die berg, totdat hij ergens gaat clippen.
Er zijn verschillende instellingen in de camera die het beeld kunnen verlevendigen maar je RAW-beeld blijft hetzelfde.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 13 2012 4:19 pm

Maurice1981 schreef:ja het fletse is eigenlijk wat ik bedoel. Ik noemde het overbelicht, maar misschien is dat een onjuiste benaming in dit geval..
ik ga eens uitproberen met de instellingen van de lichtmeting te veranderen.
Je doet er beter aan de oorzaak van het fletse weg te nemen en dat zit hem in dit geval niet in verandering van belichting. Hoe zit het met de andere opties waar ik naar vroeg m.b.t. lichtval van een raam, gebruik van een filter???

Maurice1981

Bericht door Maurice1981 » wo jun 13 2012 8:05 pm

ik heb er alleen een UV filter op zitten en de originele zonnekap in gebruik.

Ik heb hier nog 2 voorbeelden. Deze 2 zijn beide op dezelfde locatie genomen vlak na elkaar, alleen een iets andere richting. De 1e foto met de camera op de A-stand. De 2e foto Manual. Je ziet dat de camera kiest voor 1/80sec en ik heb bij de 2e foto 1/500sec handmatig gekozen waarvan ik vind dat deze meer in de buurt van de werkelijkheid komt dan de 1e. Of zou hier ook de lichtinval weer een rol spelen?

Dit zijn de originele jpeg's uit de camera.

Foto1
Afbeelding

Foto2
Afbeelding

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » wo jun 13 2012 8:24 pm

Met zo'n zwarte hond zo centraal moet je quz A intelling twee stops onderbelichten. Met mijn zwarte kat geldt hetzelfde.
De belichtingsmeter regelt alles op grijs af.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo jun 13 2012 8:37 pm

Klopt, maar ik zou zoiets dan verwachten bij instelling lichtmeting met nadruk op het centrum of met spotmeting, eigenlijk niet zozeer bij matrix-meting. Matrix-meting neemt juist ook de andere delen mee en kiest een afgewogen geheel. Alleen zonder de EXIF-gegevens bij de foto's kan ik niet bepalen waar de lichtmeter op ingesteld staat.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo jun 13 2012 8:49 pm

henkk schreef:Met zo'n zwarte hond zo centraal moet je quz A intelling twee stops onderbelichten. Met mijn zwarte kat geldt hetzelfde.
De belichtingsmeter regelt alles op grijs af.
Dat is wat ik ook al zei bij zijn vorige foto's. Maar goed, het is voor sommigen op dit forum een sport om naar de minst voor de hand liggende oorzaak te zoeken, en met de meest complexe antwoorden te komen.

Leon:
Maurice1981 schreef:Ik gebruik meestal "centrum gericht" voor dit soort foto's.

Bij deze is het probleem verklaard en kunnen we ophouden met het onnodig complex te maken

george013

Bericht door george013 » wo jun 13 2012 11:15 pm

Léon Obers schreef:Klopt, maar ik zou zoiets dan verwachten bij instelling lichtmeting met nadruk op het centrum of met spotmeting, eigenlijk niet zozeer bij matrix-meting. Matrix-meting neemt juist ook de andere delen mee en kiest een afgewogen geheel. Alleen zonder de EXIF-gegevens bij de foto's kan ik niet bepalen waar de lichtmeter op ingesteld staat.
Het is centre-weighted.
Foto aanklikken, Jeffrey opent zich, s-code in adresbalk veranderen in s0, sesam opent zich.
George

bjornc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door bjornc » do jun 14 2012 6:50 am

yzf1kr schreef:Dat is wat ik ook al zei bij zijn vorige foto's. Maar goed, het is voor sommigen op dit forum een sport om naar de minst voor de hand liggende oorzaak te zoeken, en met de meest complexe antwoorden te komen.
Ik vroeg ook al bijtijds naar de lichtmeting stand..

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”