Leergeld betaald met matglas schoonmaken

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Pruimpit

Leergeld betaald met matglas schoonmaken

Bericht door Pruimpit » do aug 09 2007 12:17 pm

Al eerder vertelde ik, dat ik een Nikon FE ging aanschaffen. Die staat inmiddels thuis :D Evenals de Nikon F501 via ebay gewonnen.

De Nikon FE zag er redelijk uit maar het matglas was behoorlijk smerig. Tenminste dat dacht ik. De F501 zag er prima uit, maar hier wel een aantal stofjes op het matglas.

Ik de matglas eruithalen met een pincet. Dat ging simpel eerst bij de F501. Ik dacht met een lensdoekje plus wat alcohol vrij gemakkelijk schoon te maken. Dat viel tegen :evil: Toen ik hem terugplaatste was er toch weer een stofje opgedwarreld. En toen beschadigde mijn pincet, te hard vrijwen :?: een deel van het matglas. Had gehad dat zo'n ding robuuster was.

Toen de FE. Matglas zag er toch wel schoon uit. Maar bij het terugplaatsen ging het mis. Een deel van het zwart schuimrubberachtige kraagje liet los. Ik daar met de pincet wat aan zit te klooien. Maar nu kwam de vettigheid op mijn pincet, en erger nog op het matglas terecht :evil: :evil:

En krijg dat er nog maar eens af :cry: Nu wil ik graag twee nieuwe matglazen. Wat mogen zulke dingen kosten :?:

Hoe erg is het als dat schuimrubberkraagje er afgegaan is :?:

Leergeld: als het niet direct nodig is, van het matglas afblijven

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 09 2007 12:28 pm

Dat is waardeloos zeg. Zo heb ik ooit eens lopen klojen aan een Soligor TM in een poging stofjes te verwijderen.

Eindresultaat; nog meer stofjes en als toegift strepen.

Na die ervaring kom ik niet meer aan het binnenste van een camera, ik heb er blijkbaar geen talent/gevoel voor.

Sterkte Pruimpit!

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do aug 09 2007 12:41 pm

Skippy schreef:Dat is waardeloos zeg. Zo heb ik ooit eens lopen klojen aan een Soligor TM in een poging stofjes te verwijderen.

Eindresultaat; nog meer stofjes en als toegift strepen.

Na die ervaring kom ik niet meer aan het binnenste van een camera, ik heb er blijkbaar geen talent/gevoel voor.

Sterkte Pruimpit!
Nee en wat dacht je van sensor cleaning :cry: Daarbij heb ik toen bijna mijn CCD-sensor mee om zeep geholpen. Altijd komt er eerst minder stof. Dan wil je toch nog even dat laatste stofje weghalen en dan gaat het opeens helemaal mis. Deze jongen gaat geen lenzen uit elkaar halen om stof te verwijderen :roll:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 09 2007 12:49 pm

Pruimpit schreef:Nee en wat dacht je van sensor cleaning :cry:
Begin ik ook niet aan. Nou moet ik zeggen dat na 2 jaar en veel wisselen van lenzen ik nog steeds geen stofjes zie in de luchten, afkloppen!

Maar als ik ze zie laat ik het door een deskundig iemand doen zeker en vast :!:

GdP

Re: Leergeld betaald met matglas schoonmaken

Bericht door GdP » do aug 09 2007 1:07 pm

Pruimpit schreef:Al eerder vertelde ik, dat ik een Nikon FE ging aanschaffen. Die staat inmiddels thuis :D Evenals de Nikon F501 via ebay gewonnen.

De Nikon FE zag er redelijk uit maar het matglas was behoorlijk smerig. Tenminste dat dacht ik. De F501 zag er prima uit, maar hier wel een aantal stofjes op het matglas.

Ik de matglas eruithalen met een pincet. Dat ging simpel eerst bij de F501. Ik dacht met een lensdoekje plus wat alcohol vrij gemakkelijk schoon te maken. Dat viel tegen :evil: Toen ik hem terugplaatste was er toch weer een stofje opgedwarreld. En toen beschadigde mijn pincet, te hard vrijwen :?: een deel van het matglas. Had gehad dat zo'n ding robuuster was.

Toen de FE. Matglas zag er toch wel schoon uit. Maar bij het terugplaatsen ging het mis. Een deel van het zwart schuimrubberachtige kraagje liet los. Ik daar met de pincet wat aan zit te klooien. Maar nu kwam de vettigheid op mijn pincet, en erger nog op het matglas terecht :evil: :evil:

En krijg dat er nog maar eens af :cry: Nu wil ik graag twee nieuwe matglazen. Wat mogen zulke dingen kosten :?:

Hoe erg is het als dat schuimrubberkraagje er afgegaan is :?:

Leergeld: als het niet direct nodig is, van het matglas afblijven
Ik heb nog wel een matglas voor je.

Het is het type E.

Daar zit ook een speciaal tangetje bij om het matglas goed beet te pakken.

Ik ga komende zaterdag met vakantie voor twee weken.
Na de vakantie heb ik dan wel even tijd voor je.

Gerrit

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do aug 09 2007 1:14 pm

Helaas ontkom je er niet aan af en toe een matglas schoon te moeten maken. Als het matglas verwisselbaar is kan er nu eenmaal gemakkelijker stof binnenkomen via het wisselmechanisme.
Ook wil de matzwarte lak van de binnenkant van de camera wel eens een schilfertje verliezen.
En ik ben ook niet zo euforisch van de manier waarop je het matglas door de bajonetvatting moet verwisselen. Dat raampje waar het glas in hangt is mij te fragiel, en laat zich (op mijn F90) ook niet gemakkelijk vergrendelen. Je pincet schiet, bij het aandrukken, snel over het matglas.
En die matglazen zijn nu eenmaal niet van glas, maar van kunsthars, en het krast als de p*st. Doe mij maar de matglazen van de F2. En de andere F-camera's natuurlijk.
Maar om nou voor het verwisselen van een matglas naar het servicepunt te gaan, dat is natuurlijk ook weer te gek.
Je zou eens kunnen proberen of Nikon Nederland je matglazen nog gewoon levert, anders moet je het net afstruinen: www.fotoapparatuur.nl, ebay, marktplaats. Maar ik ben, ook al gezien de kwetsbaarheid van die niet-F matglazen, huiverig ze tweedehands te kopen.
Misschien bij de grotere leveranciers nog? Kamera-expres en zo?

Succes, E.M. de Klerk

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » do aug 09 2007 9:15 pm

Neem eens contact op met de http://www.qualitycamerashop.com ,
die heeft meestal wel matglazen op voorraad.
Het standaard matglas voor de FE is het type "K".
Het schuimrubberachtige kraagje is de spiegeldemping die vervangen moet worden. Meestal is de afdichting van de achterwand dan ook aan vervanging toe.
Als je het laat doen ben je waarschijnlijk meer kwijt dan je voor de camera betaald hebt.
Maar als je een beetje handig bent en secuur te werk gaat kun je dit best zelf vervangen,
ik heb het bij een aantal camera's ook wel eens gedaan.
Op mijn website heb ik daar een klein stukje over geschreven.

Sterkte ermee !

Groeten Frans

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”