Ik heb er een zooitje van gemaakt....
Re: Ik heb er een zooitje van gemaakt....
De eerste upload is een eenmalige. Daarna alleen de veranderingen. Je kunt het ook gefaseerd doen.
Prijs is trouwens 4.95. Als actie de eerste 6 maanden 20% korting, dus 3.95. Een normaal jaarabonement komt op 59.40.
George
Prijs is trouwens 4.95. Als actie de eerste 6 maanden 20% korting, dus 3.95. Een normaal jaarabonement komt op 59.40.
George
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Tja, het soort goedkope internet-abonnementen waar ik over spreek is zelfs gefaseerd uploaden geen optie. De uploadsnelheid is praktisch gezien niet meer dan 128 kbit/s, ofwel 2x de ISDN snelheid. Een dag heeft slechts 24 uur. Om weken / maanden bezig te zijn om wat data te gaan oploaden is geen optie.george013 schreef:De eerste upload is een eenmalige. Daarna alleen de veranderingen. Je kunt het ook gefaseerd doen.
Doe eens simpel een snelheidstestje op http://www.speedtest.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; om te kijken waar je praktisch aan uploadsnelheid komt. Ik denk dat je verbaast bent over de tegenvallende resultaten tegenover de verwachtingen die je mogelijk hebt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jun 17 2012 10:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Net zoals sommige andere 'oude rotten' hanteer ik ook al jaaaaaren het systeem van een simpele directory structuur (of folders of mappen, of hoe dat tegenwoordig ook mag heten).
Ik heb directories die beginnen bij 1993 (!) en lopen inmiddels al door tot 2012. In 1993 waren het nog gescande photo-cd TIFF files, nu (sinds de Nikon D100) zijn het al jaren NEF files.
Ik hanteer 1 grove scheiding: zakelijk versus privé. Maar wederom per jaartal.
En dan onder de jaartallen, een datum en bij die datum (soms/meestal) een omschrijving.
Dit systeem voldoet voor mij al jaren en is onafhankelijk van al die software versies met library systemen die er in de loop der jaren al voorbij gekomen zijn.
Zakelijke directories archiveer ik na zes maanden niet gebruikt te hebben, op 2 sets DVD's (of voorheen van die gouden archival CD's)
Regelmatig zijn er overal aanbiedingen van die externe USB disken (voorheen USB 2, tegenwoordig al USB 3). Dan koop ik zo'n aanbieding, kopieer die hele zooi van het voorgaande jaar naar zo'n externe schijf en zet die in de kast.
Voor de rest heb ik alles online staan op m'n RAID-5 configuratie. En ook die wordt om de 2 dagen gebackupped.
En nee, niet via KPN backup online.
Oh ja, en 'mijn systeem' heeft al talloze PC configuraties (vanaf Windows NT tot nu Win7 64-bit Ultimate) overleefd en ook tig soorten software. Van MSPaint, PS CS2 tot aan LR4 en CaptureNX2.
Ik heb directories die beginnen bij 1993 (!) en lopen inmiddels al door tot 2012. In 1993 waren het nog gescande photo-cd TIFF files, nu (sinds de Nikon D100) zijn het al jaren NEF files.
Ik hanteer 1 grove scheiding: zakelijk versus privé. Maar wederom per jaartal.
En dan onder de jaartallen, een datum en bij die datum (soms/meestal) een omschrijving.
Dit systeem voldoet voor mij al jaren en is onafhankelijk van al die software versies met library systemen die er in de loop der jaren al voorbij gekomen zijn.

Zakelijke directories archiveer ik na zes maanden niet gebruikt te hebben, op 2 sets DVD's (of voorheen van die gouden archival CD's)
Regelmatig zijn er overal aanbiedingen van die externe USB disken (voorheen USB 2, tegenwoordig al USB 3). Dan koop ik zo'n aanbieding, kopieer die hele zooi van het voorgaande jaar naar zo'n externe schijf en zet die in de kast.
Voor de rest heb ik alles online staan op m'n RAID-5 configuratie. En ook die wordt om de 2 dagen gebackupped.
En nee, niet via KPN backup online.

Oh ja, en 'mijn systeem' heeft al talloze PC configuraties (vanaf Windows NT tot nu Win7 64-bit Ultimate) overleefd en ook tig soorten software. Van MSPaint, PS CS2 tot aan LR4 en CaptureNX2.
- Léon Obers
- Forumlid
En dan de compensatie voor "al het leed" om geen back-ups te kunnen terughalen. Een maand gratis met die brakke online dienst.CaptainHook schreef:KPN Backup online zeg je?graassie schreef:nog een tip kpn back up online onbeperkt uploaden voor 4,95 euro per maand![]()
http://tweakers.net/nieuws/82464/back-u ... oring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hoop voor jou dat je de backup/restore mogelijkheid nooit nodig zult hebben.... sterkte!
Ik heb een simpele ADSL over ISDN. Opload 90kB/s, dus geen bits maar byte. Zit je op 5.4MB/m of 324GB/h. Een nachtje aan laten staan heb je 2.6GB weggewerkt. Het neemt tijd, maar het is tijd dat ik slaap of in het praathuis zit.
George
Ik verkoop geen KPN. Het is om het even of je het hier of daar doet. Het alternatief is zelf backups maken. Ook een backup bij familie thuis via internet zal dezelfde beperkingen tegen komen.
George
George
Ik verkoop geen KPN. Het is om het even of je het hier of daar doet. Het alternatief is zelf backups maken. Ook een backup bij familie thuis via internet zal dezelfde beperkingen tegen komen.
George
Mijn bibliotheek presenteert zich wel op die manier (software scant de inhoud), maar op de folder bekeken zit het nog steeds in mapjes. Zo blijf ik toch zelf ook denken.Gobert schreef:Ik ga ook uit van de ouderwetse benadering. Gewoon eigen mapjes (in MSDOS noemden we dat directories) op jaar, maand en onderwerp.Léon Obers schreef:Tja, ik ga uit van een meer ouderwetse benadering. Netjes chronologisch ingedeeld in mapjes per jaar op een schijf (of schijven). Software die het dan allemaal automatisch rubriceert vind ik van ondergeschikt belang in die indeling. Die doet dat toch wel.
Koop gewoon een flinke externe harde schijf (2-3 Terabyte) en maak daarop een nieuwe indeling. Kun je zelf weer kijken wat je terug wilt zetten op de HD van je Mac.
(En nog een of twee van diezelfde harde schijven als back-up).
Ik heb niet zoveel met automatische bibliotheken.
En verder idd een MyBook op Firewire en daarenboven nog een externe HD en een NAS voor een dubbele (automatische) backup. Eens in de zoveel tijd maak ik ook nog een integrale backup op een externe HD die in de garage ligt.
Backups zijn bij mij vrij eenvoudig geregeld: ik heb twee ReadyNASsen, een oude en een nieuwe. De oude staat bij mijn vader, de nieuwe bij mij thuis. Ooit zijn ze gerepliceerd (zie ReadyNAS Replicate) en sindsdien praten ze elkaar elke nacht bij over de wijzigingen. Simpel in te richten en extreem effectief.
Is het goedkoper? Weet ik niet. Telkens als ik een hostingpartij benader en zeg dat ik zo'n 6 TB gemirrord wil parkeren (met RAID aan hun kant), dan praten ze gelijk over 150 euro per maand. Dan is zo'n ReadyNAS ineens zo duur niet meer.
Jaap
- Léon Obers
- Forumlid
Je zit een factor 1000 verschil per uur verkeerdgeorge013 schreef:Ik heb een simpele ADSL over ISDN. Opload 90kB/s, dus geen bits maar byte. Zit je op 5.4MB/m of 324GB/h.
5.4 MB/m is 324 Mb/h geen Gb
Voor 1 Terabyte heb je dus grofweg 3000 uur nodig ofwel 125 dagen uploadtijd.
In het voorbeeld van Jaap van Ekris gaat het om 6 Tb ofwel ruim 2 jaar uploadtijd.
Met een prijs van € 150 per maand aan de door Jaap genoemde hosting kost je dat meer dan € 3600,- om het zaakje alleen al te uploaden

Tel uit je winst. (Niet eens meegerekend om een PC 2 jaar continue aan te hebben staan).
Typefoutje. Wel volledig citeren, er staat nog iets achter.Léon Obers schreef:Je zit een factor 1000 verschil per uur verkeerdgeorge013 schreef:Ik heb een simpele ADSL over ISDN. Opload 90kB/s, dus geen bits maar byte. Zit je op 5.4MB/m of 324GB/h.
5.4 MB/m is 324 Mb/h geen Gb
Voor 1 Terabyte heb je dus grofweg 3000 uur nodig ofwel 125 dagen uploadtijd.
In het voorbeeld van Jaap van Ekris gaat het om 6 Tb ofwel ruim 2 jaar uploadtijd.
Met een prijs van € 150 per maand aan de door Jaap genoemde hosting kost je dat meer dan € 3600,- om het zaakje alleen al te uploaden![]()
Tel uit je winst. (Niet eens meegerekend om een PC 2 jaar continue aan te hebben staan).
@Jaap,Een nachtje aan laten staan heb je 2.6GB weggewerkt. Het neemt tijd, maar het is tijd dat ik slaap of in het praathuis zit.
Die twee NASsen, die communiceren via internet. Met welke snelheid gebeurt dat?
George
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Léon Obers schreef:Tja, het soort goedkope internet-abonnementen waar ik over spreek is zelfs gefaseerd uploaden geen optie. De uploadsnelheid is praktisch gezien niet meer dan 128 kbit/s, ofwel 2x de ISDN snelheid. Een dag heeft slechts 24 uur. Om weken / maanden bezig te zijn om wat data te gaan oploaden is geen optie.george013 schreef:De eerste upload is een eenmalige. Daarna alleen de veranderingen. Je kunt het ook gefaseerd doen.
Doe eens simpel een snelheidstestje op http://www.speedtest.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; om te kijken waar je praktisch aan uploadsnelheid komt. Ik denk dat je verbaast bent over de tegenvallende resultaten tegenover de verwachtingen die je mogelijk hebt.

Heb nu al 2 jaar KPN glasvezel, nergens last van. Had eerst 100mb maar dat was toch iets te veel. Heb nu 50mb en dat haalt hij ook altijd wel. in deze test ligt up nu iets lager. normaal zit die ook rond de 45 / 50. dat brakke ADSL 20mb en dan 5 halen is er niet meer bij. Moet er natuurlijk wel glasvezel beschikbaar zijn in je wijk.
Voor backup heb ik zelf een 2 dock NAS in Raid staat in huis. 1 keer in de zoveel tijd 2e schrijf wissellen en die bij mijn schoonouders neerleggen. Als mijn huis afbrand zal er hooguit paar maanden verloren gaan. Maar omdat ik niet prof gebruik hoef te maken vind ik dit geen probleem. Kans is gewoon er klein.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat schiet natuurlijk ook niet op 2.6GB (ruim een half DVD-tje) als mensen bij één flinke fotosessie mogelijk al meer op een geheugenkaartje hebben staan zonder nog enige bewerking van de data. Online back-upppen betekent gewoon dat je al je data van je harddisks minimaal toch één keer compleet online moet zetten. Ik weet niet hoeveel harddisks je met data hebt gevuld, maar 1 Terabyte aan data is tegenwoordig voor veel mensen beslist geen overdreven hoeveelheid. Dat kost je met die snelheid dus 125 dagen. Hier is dat niet veel anders, alle mooie glasvezel cijfers van Plincky ten spijt.george013 schreef:Wel volledig citeren, er staat nog iets achter.Een nachtje aan laten staan heb je 2.6GB weggewerkt. Het neemt tijd, maar het is tijd dat ik slaap of in het praathuis zit.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Vorig jaar geïnformeerd bij meneer PTT.Léon Obers schreef:Dat schiet natuurlijk ook niet op 2.6GB (ruim een half DVD-tje) als mensen bij één flinke fotosessie mogelijk al meer op een geheugenkaartje hebben staan zonder nog enige bewerking van de data. Online back-upppen betekent gewoon dat je al je data van je harddisks minimaal toch één keer compleet online moet zetten. Ik weet niet hoeveel harddisks je met data hebt gevuld, maar 1 Terabyte aan data is tegenwoordig voor veel mensen beslist geen overdreven hoeveelheid. Dat kost je met die snelheid dus 125 dagen. Hier is dat niet veel anders, alle mooie glasvezel cijfers van Plincky ten spijt.george013 schreef:Wel volledig citeren, er staat nog iets achter.Een nachtje aan laten staan heb je 2.6GB weggewerkt. Het neemt tijd, maar het is tijd dat ik slaap of in het praathuis zit.
Ik meende dat ik een rekenfout maakte.
Dus niet, ruim 10 maanden constant de computer laten werken voor het allemaal overgeblazen was. (alle NEF's en de bewerkte voorraad)
Dat was ook niet de bedoeling van het systeem, zei men, meer voor documenten etc.
Lijkt mij wel een redelijke optie als je net begint met opbouwen van je verzameling.
Of als je alleen je topopnamen wilt veilig stellen, dat zal b.v. geen 2.3 Tb zijn.
Ik probeer alleen maar getallen te koppelen aan een idee, zodat het idee meer wordt als een idee.Iedereen kan voor zich zelf uitmaken of het een goed idee is. Het idee alleen al.
Serieus, zelf doe ik het met 2 pc's en aan elk een externe usb-hd die wat betreft een paar directories, oa foto's, regelmatig gesynchroniseerd worden. Daarnaast een netwerk hd die eigenlijk nog steeds niet serieus wordt gebruikt. Zoek nog naar een oplossing zoals een netwerk-hd uithuizig die via tcp benaderd kan worden met eerst een basiscopy direkt aan de pc gemaakt. Ik geloof dat Jaap dat ook bedoelt met zijn werkwijze.
George
Serieus, zelf doe ik het met 2 pc's en aan elk een externe usb-hd die wat betreft een paar directories, oa foto's, regelmatig gesynchroniseerd worden. Daarnaast een netwerk hd die eigenlijk nog steeds niet serieus wordt gebruikt. Zoek nog naar een oplossing zoals een netwerk-hd uithuizig die via tcp benaderd kan worden met eerst een basiscopy direkt aan de pc gemaakt. Ik geloof dat Jaap dat ook bedoelt met zijn werkwijze.
George
TCP is een protocol om te praten over IP net zoals UDP, RSVP ect.george013 schreef: Zoek nog naar een oplossing zoals een netwerk-hd uithuizig die via tcp benaderd kan worden met eerst een basiscopy direkt aan de pc gemaakt. Ik geloof dat Jaap dat ook bedoelt met zijn werkwijze.
George
Denk dat jij bedoeld dat je hem gewoon als netwerk drive kan mappen in Windows. Eigenlijk kan bijna elke netwerk HDD dit.
Meerdere manieren om het te doen afhankelijk van het model.
Welke heb je nu waar je bijna geen gebruik van maakt?
Ik bedoel een extern ip-adres. Netwerkschijf bij anderen, kan ik en eventueel ook mijn dochters, deze gebruiken als backup.
Nu draait hij heel af en toe in mijn huis-netwerk.
Ik heb een LaCie, grootte weet ik niet zo snel. Hij is niet vol. Met RJC45 en USB.
George
Nu draait hij heel af en toe in mijn huis-netwerk.
Ik heb een LaCie, grootte weet ik niet zo snel. Hij is niet vol. Met RJC45 en USB.
George
Vanaf buiten moet je doen via of een ingebouwde FTP server in de NAS of andere diensten. Daarbij moet je ook je Router instellen zodat hij aanvragen van buitenaf op een goede manier doorzet naar je NAS (in geval FTP poort 20-21, active)
Sommige NAS-en hebben ook eigen software die de router omzeilt (lang verhaal
) en een web interface geeft.
Welke Lacie is het?
Sommige NAS-en hebben ook eigen software die de router omzeilt (lang verhaal

Welke Lacie is het?