Panorama's [verzamel]

CaptainHook

Re: Panorama's (Verzamel)

Bericht door CaptainHook » vr jun 08 2012 4:29 pm

Let op, het is een groot bestand om op te halen (bijna 9MB).
Maar dan heb je ook wat... 8)
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=41733218" onclick="window.open(this.href)return false;
Een waanzinnig panorama van de Stelvio pas in Italië.
Klik op 'Original' (boven het kleine preview plaatje) om de maximale grootte te zien.
Veel kijkplezier om alle details te ontdekken!

Afbeelding

Compleet met GPS EXIF data, zodat je gelijk kunt doorlinken naar Google Earth.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » vr jun 08 2012 5:29 pm

Geweldig! Ik heb hem bereden met de MR2 een aantal jaren geleden, volgens velen is het ''The best driving road'' in Europa (als je die ene in Roemenie niet meetelt). Dit is nog maar een klein gedeelte, het totaal bestaat uit 42 haarspeldbochten, wel iets om tureluurs van te worden maar een geweldige ervaring die je nooit meer vergeet.

Dat gebouw links bovenaan is een restaurantje genaamd ''Tibet". :D

Bedankt voor het delen, erg leuk om weer eens terug te zien.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 08 2012 6:53 pm

Arthur Mol schreef:Geweldig!
...

Dat gebouw links bovenaan is een restaurantje genaamd ''Tibet". :D

Bedankt voor het delen, erg leuk om weer eens terug te zien.
Bedankt voor de complimenten.
Maar ik moet je toch ff corrigeren, Restaurant Tibet is NIET te zien op dit panorama! Tibet is juist de lokatie waar ik zelf stond toen ik deze opnames maakte!
Dat restaurant boven op die top, staat precies op de grens tussen Italië en Zwitserland.
Het torentje wat je ziet is Rifugio Garibaldi:
http://www.rifugiogaribaldi.it/" onclick="window.open(this.href)return false;

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » vr jun 08 2012 7:01 pm

Je hebt helemaal gelijk, nu zie ik het ook.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za jun 09 2012 11:06 pm

En vergeet ook niet eens een verticaal panorama te maken! Is weer eens wat anders...
Zoals deze:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=41744872" onclick="window.open(this.href)return false;
Gemaakt in 2003 met een Nikon D100 en een 90mm Tamron macro lens.
Klik maar eens op 'original' om te zien dat ook toen de DSLR nog best goed was. :wink:

joebat
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Landelijke pano

Bericht door joebat » ma jun 18 2012 4:03 pm

Hallo,

Deze werd vrijdag gemaakt met D3100 en AF-D 50 1.8. Werd samengesteld uit 13 foto's. Alleen omgezet naar tiff, verwerkt tot pano met Hugin en in PSE omgezet naar jpeg na aanpassing van de curves.

bedankt om te kijken

J.

Afbeelding
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

joebat
Forumlid
Forumlid

Veld-pano nu via DXO "ontwikkeld"

Bericht door joebat » di jun 19 2012 8:42 pm

Hallo,

Ik heb nu de raw files omgezet via DXO naar dng (zoals de vorige post met NX naar tiff) en deze dan in PSE omgezet naar Jpeg.
Voor elke foto nu echter individueel de kurves aangepast en niet zoals bij de vorige post de kurves aangepast op de gemaakte pano.

Volgens mij is er toch een verschil te zien.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Veld-pano nu via DXO "ontwikkeld"

Bericht door JaapV » di jun 19 2012 9:20 pm

joebat schreef:(...)
Volgens mij is er toch een verschil te zien.
(...)
Het is wat moeilijk te zien op dit formaat, maar het komt mij voor dat er verbazend weinig onderling verschil is tussen de samenstellende foto's, gegeven het feit dat je ze onafhankelijk van elkaar hebt behandeld!

Nu is het natuurlijk wel zo dat ze allemaal min of meer in dezelfde richting gemaakt zijn. D.w.z. het totale panorama bestrijkt maar een relatief kleine hoek. Gevolg is dat er niet zo gek veel onderling contrast is. Of zijn het twee lagen boven elkaar?

Als je bedoelt dat er verschil is met het vorige pano: zeker, maar naar mijn gevoel is de tweede wel wat erg donker :shock: (Heb je misschien calibratie van de monitor nodig??)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » wo jun 20 2012 8:15 am

JaapV : bedankt voor de reactie.

De hoek van de panorama is ongeveer een 110°. Op mijn monitor zijn bij de eerste foto de wolkenformaties donkerder en de kleuren van de velden en de weg iets te flets. Bij de tweede foto komen de kleuren overeen met de "werkelijkheid".

Zou het verschil kunnen liggen bij de omzetting van raw naar Tiff, in het eerste geval, en van raw naar dng bij de tweede foto ? Bij zowel NX als DXO werden de standaard waarden gebruikt voor de omzetting, zonder iets te veranderen.

Voor de tweede foto werd wel extra in PSE de omzetting gedaan van dng naar jpeg. Daar kan natuurlijk het verschil liggen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jun 20 2012 8:23 am

@joebat:
ik zou in ieder geval je horizon wat rechter zetten. Vooral de weg op de voorgrond, zo scheef door het beeld, geeft een 'vreemde' indruk.
Tenzij het een helling is natuurlijk, maar dan nog, bij mij komt het net over, alsof je scheef staat.
Dit kan vaak met de pano software zelf (als je b.v. PTGui gebruikt) of later met PS, kwestie van de totaal plaat een beetje warpen.

Zo had ik hier:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=41794960" onclick="window.open(this.href)return false;
een pano waarbij het meer scheef liep.
Vervolgens e.e.a. aangepast met PS:
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=41799540" onclick="window.open(this.href);return false;
en voila, het meer loopt weer mooi horizontaal!
(klik op de foto's uit het dpreview forum voor een grotere weergave)

joebat
Forumlid
Forumlid

Bericht door joebat » wo jun 20 2012 10:12 am

CaptainHook,

De kromming is natuurlijk. De foto is genomen op het punt waar de twee zijden naar omhoog gaan. Het landschap is glooiend zodat je de horizon niet echt recht krijgt.

J.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jun 20 2012 12:37 pm

joebat schreef:CaptainHook,

De kromming is natuurlijk. De foto is genomen op het punt waar de twee zijden naar omhoog gaan. Het landschap is glooiend zodat je de horizon niet echt recht krijgt.

J.
En dat is ook te zien aan de verticale lijnen van het gebouwtje rechts van het midden.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » vr jun 22 2012 11:32 pm

Persoonlijk (en dat is echt persoonlijk!) vind ik deze 360-pano's meer een ingewikkelde kermisattractie, met als extra irri-factor de overvloedige reclame :(
Groet, Jaap

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za jun 23 2012 8:21 am

Die popup reclames onderaan zijn idd zeer irritant. Maar uiteraard hangt het van je browser af, en de al dan niet geïnstalleerde pop-up blockers of je die te zien krijgt... :wink:

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » za jun 23 2012 8:42 am

Mooi beeld.
Veel Brabantser kan het haast niet. Kerk - cafe - beeld.
Heel geslaagd.

Plaats reactie

Terug naar “Landschappen”