Lightroom 4, Aperture of ViewNX2 ?
Welk programma is aan te raden voor het bewerken van foto's? Wat zijn voor-en nadelen?
Ik heb een Macbook Pro. (helaas een 13inch, scherm is eigenlijk te klein)
Voor mij is alles nieuw en op dit moment worden mijn foto's automatisch in View NX2 geopend. Ook heb ik al eerder Aperture aangeschaft. En op dit moment heb ik een proefversie van Lightroom 4. Te veel keus dus. ( en dan is er ook nog iPhoto...en alles wat er te vinden is voor de iPad. Gelukkig is er over de laatste al veel te vinden op dit forum)
Wil natuurlijk voor 1 programma kiezen, zodat ik daar mee kan leren werken.
Graag jullie tips en adviezen!
Ik heb een Macbook Pro. (helaas een 13inch, scherm is eigenlijk te klein)
Voor mij is alles nieuw en op dit moment worden mijn foto's automatisch in View NX2 geopend. Ook heb ik al eerder Aperture aangeschaft. En op dit moment heb ik een proefversie van Lightroom 4. Te veel keus dus. ( en dan is er ook nog iPhoto...en alles wat er te vinden is voor de iPad. Gelukkig is er over de laatste al veel te vinden op dit forum)
Wil natuurlijk voor 1 programma kiezen, zodat ik daar mee kan leren werken.
Graag jullie tips en adviezen!
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Lightroom 4, Aperture of ViewNX2 ?
Monique,
Elk programma heeft zo z'n fans. ViewNX2 is prima, maar heeft in vergelijking met Aperture en Lightroom slechts beperkte bewerkingsmogelijkheden. Capture NX2 is wat dat betreft een betere optie dan ViewNX2.
Mijn advies: speel een tijdje met (al of niet probeer-versies) van de genoemde programma's, eventueel aangevuld met Capture Pro One Express en maak dan een keuze. Met elk van die programma's zijn goede resultaten te bereiken, maar je moet wel tijd investeren om de mogelijkheden goed te leren beheersen.
Het voordeel van Capture NX2 en ViewNX2 is dat deze programma's alle beeldinstellingen van de camera kunnen uitlezen en bij RAW-bestanden (NEF's) kun je die achteraf ook nog gemakkelijk wijzigen.
Elk programma heeft zo z'n fans. ViewNX2 is prima, maar heeft in vergelijking met Aperture en Lightroom slechts beperkte bewerkingsmogelijkheden. Capture NX2 is wat dat betreft een betere optie dan ViewNX2.
Mijn advies: speel een tijdje met (al of niet probeer-versies) van de genoemde programma's, eventueel aangevuld met Capture Pro One Express en maak dan een keuze. Met elk van die programma's zijn goede resultaten te bereiken, maar je moet wel tijd investeren om de mogelijkheden goed te leren beheersen.
Het voordeel van Capture NX2 en ViewNX2 is dat deze programma's alle beeldinstellingen van de camera kunnen uitlezen en bij RAW-bestanden (NEF's) kun je die achteraf ook nog gemakkelijk wijzigen.
Jur
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Monique,
Helaas is er ook in de fotografie geen Haarlemmerolie, of een sleutel die op elk slot past.
Ook in de recente bijeenkomst in Utrecht werd me duidelijk dat LR veel nuttige en leuke dingen kan, maar ook een expert het niet geheel zaligmakend vond.
Lees ook zijn recente artikelen over Lightroom in het NCN magazine.
LR en ViewNX zijn twee verschillende programma's.
Naar mijn inzicht heeft Lightroom meer weg van Google's Picasa dan Nikon's View NX, vooral de Catalogus-functie.
Als je het ultieme zoekt voor berwerking: dan is het ongetwijfeld Nikon's Capture NX, dat kan het maximum uit Nikon ""negatieven"" halen.
Groeten, Gijs
Helaas is er ook in de fotografie geen Haarlemmerolie, of een sleutel die op elk slot past.
Ook in de recente bijeenkomst in Utrecht werd me duidelijk dat LR veel nuttige en leuke dingen kan, maar ook een expert het niet geheel zaligmakend vond.
Lees ook zijn recente artikelen over Lightroom in het NCN magazine.
LR en ViewNX zijn twee verschillende programma's.
Naar mijn inzicht heeft Lightroom meer weg van Google's Picasa dan Nikon's View NX, vooral de Catalogus-functie.
Als je het ultieme zoekt voor berwerking: dan is het ongetwijfeld Nikon's Capture NX, dat kan het maximum uit Nikon ""negatieven"" halen.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo jun 20 2012 2:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
gijs sandberg schreef:Als je het ultieme zoekt voor berwerking: dan is het ongetwijfeld Nikon's Capture NX, dat kan het maximum uit Nikon ""negatieven"" halen.

Ik wel, en zelfs met de "oude" RAW-converter van Lightroom 3 (inmiddels opgevolgd door een verbeterde versie in Lightroom 4) kan ik zonder al teveel moeite betere resultaten bereiken dan met NX2. Dat wil niet zeggen dat Lightroom voor iedereen de beste keus is maar absolute uitspraken over ultieme keuzes met termen als "ongetwijfeld" beschouw ik als ongetwijfeld twijfelachtig

Interessante discussie. Meer meningen zijn welkom!
- Arie Vigelius
- Forumlid
Heb zowel Lightroom (proefversie), Capture als Aperture gebruikt. In grote lijnen kan je met allemaal hetzelfde. Ben blijven hangen bij Aperture omdat het goed samenwerkt met andere programma's op de Mac, omdat Apple steeds meer investeert in dit inmiddels volwassen programma èn omdat het goedkoop is (via de AppStore). Inmiddels kan je je iPhoto library ook vanuit Aperture benaderen.
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ergens in een ander draadje schreef ik al dat ik mijn foto's met ViewNX2 op mijn Macbook Pro zet en met Capture NX2 en/of Aperture bijwerk.
Ik was onder de indruk van de presentatie van Lightroom, maar ik denk dat ik pas overstap als definitief blijkt dat er op Capture NX2 geen vervolg meer komt.
Succes met de keuzes,
Ik was onder de indruk van de presentatie van Lightroom, maar ik denk dat ik pas overstap als definitief blijkt dat er op Capture NX2 geen vervolg meer komt.
Succes met de keuzes,
Laatst gewijzigd door gvdnberg op wo jun 20 2012 10:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
- Niels
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Als je al aperture hebt zou ik zeker eens kijken of dat je ligt. Veel uitgebreider dan iPhoto.
Het fijne aan aperture is zoals eerder aangegeven de makkelijke samenwerking met andere programma's en de optie om ze vanuit daar direct te uploaden op Facebook, twitter, Flickr etc.
Zeker na de laatste update draait hij als een zonnetje bij mij
Het fijne aan aperture is zoals eerder aangegeven de makkelijke samenwerking met andere programma's en de optie om ze vanuit daar direct te uploaden op Facebook, twitter, Flickr etc.
Zeker na de laatste update draait hij als een zonnetje bij mij

Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Hoewel ik fervent gebruiker ben van het Nikon tweetal VNX2 en CNX2, ben ik het wel met deze uitspraak van Skippy eens.Skippy schreef: ...maar absolute uitspraken over ultieme keuzes met termen als "ongetwijfeld" beschouw ik als ongetwijfeld twijfelachtig
Voor mij is het onderdeel "Transfer" van ViewNX2 essentiëel: ik heb het zo ingesteld dat tijdens het uploaden alle NEF-bestanden automatisch hernoemd worden naar [mijn initialen]YYMMDD-UUMMSS (=opnametijdstip), waar dan soms nog volgnummers achter worden geplakt als er méér foto's dan een per seconde zijn gemaakt. De bestanden worden in een nieuwe map ORIG-YYMMDD (=datum van upload) geplaatst. Tevens schrijft Transfer op dezelfde wijze tegelijk een duplicaat weg naar mijn externe backup schijf. Dit systeem behoedt mij voor chaos.
ViewNX2 kan overweg met trefwoorden e.d., maar wel vrij omslachtig. Lightroom is daar weer veel beter in.
Verder ben ik het erg eens met:
Jur schreef:Het voordeel van Capture NX2 en ViewNX2 is dat deze programma's alle beeldinstellingen van de camera kunnen uitlezen en bij RAW-bestanden (NEF's) kun je die achteraf ook nog gemakkelijk wijzigen.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Lightroom vind ik al langer een bijzonder uitgebreid en ongelooflijk gebruiksvriendelijk programma. Met versie vier en de nieuwe processing machine is het nog een stuk krachtiger geworden. CS6 (voorheen CS5) komt slechts bij uitzondering uit de kast, terwijl dat toch ook niet een echt slecht programma is.