Zo, dat hebben weer dan ook weer gehad en nu is het tijd om een extra mediavestje te regelen dat mij voor twee uur toegang geeft in de pitstraat. Nadat alle documenten zijn getekend en is gecontroleerd of ik wel bij de briefing was geweest ben ik klaar voor 'actie'. Op woensdag staat er een training gepland van 4 uur en later in de avond nog twee uur kwalificatie,die tot middernacht duurt.
Maar zoals gewoonlijk zijn mijn foto's niet naar mijn zin en had ik moeite met de juiste instellingen. Dat zal wel door het vroege opstaan en de lange reis komen.
In de avond vermaak ik me prima in de pitstraat en dan is het al 1:30 uur wanneer ik me in Hotel Ford Connect meld. Zoals alle jaren doet mijn auto weer dienst als hotel.
Op donderdag stond er een rondje circuit op het programma met mijn nieuwe auto en dan moeten er natuurlijk ook foto's van gemaakt worden. Mijn collega/kameraad heeft ook pas een nieuwe auto dus dat plan sprak hem ook wel aan. De baan is voor meer dan 70% openbare weg en dan gewoon toegankelijk,tot een paar uur voor de kwalificatie.
In de avond had ik besloten om de eerste twee uur in de pitstraat te zijn i.v.m. het mooie licht. Helaas komt het mooie licht pas om 21:30 uur en de eerste kwalificatie eindigt om 21:00 uur. Beetje jammer. De tweede kwalificatie begint om 22:00 uur en eindigt om middernacht. Tussendoor hadden we een etentje aangeboden gekregen en daar maakte we dankbaar gebruik van. Na middernacht is het nog even in de persruimte vertoeven en foto's doorsturen. Na nog een uur bij de auto gezeten te hebben en een blik knakworsten achterover gedrukt te hebben eindigt ook dag twee om 2:45 uur. Pfff, weer een lange dag en de nachtrust heb ik nu al hard nodig. Mijn rug begon ook al te protesteren door het gesleep van mijn camera's. Welterusten.
De vrijdag is een saaie dag.
Er is dan een pitwalk voor de fans en het is écht saai. Totdat een grote groep,in het oranje uitgedoste, NL-fans zich meldt. Gaaf, eindelijk wat actie. Ze verzamelen zich voor de pitbox van Jeroen Bleekemolen en zingen volop. Maar Jeroen is er niet. Dat deert de fans niet en Jeroen wordt gebeld. "Kom naar het circuit, je hebt bezoek". De fans hebben 45 minuten moeten wachten voordat hij arriveerde. Maar dat hebben ze er graag voor over.
In de avond is er in het centrum van Le Mans de rijdersparade. Altijd leuk om naartoe te gaan. Behalve deze keer. Het centrum lijkt wel een bouwplaats en de parade heeft een alternatieve route. Maar ondertussen is het hard gaan regenen en dat bedrukt meteen de sfeer. Goede foto's maken is haast niet mogelijk en doordrenkt van de Franse regen besluiten we maar om naar een restaurant te gaan. Jammer, maar het heeft geen zin om daar te blijven.
Omdat het perscentrum al is gesloten doet mijn auto nu ook al dienst als persruimte en worden tot diep in de nacht mooie herinneringen opgehaald van voorgaande jaren.
Op zaterdag staat eerst een warm-up op het programma. Maar de regen is niet voorbij getrokken, sterker nog, het is gaan gieten. We waren van plan om achter op het circuit, het lange rechte stuk, te gaan fotograferen. Daar komen de auto's met ruim 300km/h voorbij. Maar hoe geraak je daar? Wij zitten immers aan de binnenkant van het circuit en de wegen rondom zijn afgesloten. Maar de navigatie en google earth bieden de oplossing.
Net op tijd staan we in de stromende regen langs de baan maar eigenlijk is alleen de eerste auto te fotograferen. De rest is door de spray nauwelijks meer zichtbaar. De foto's leveren wel een fraai sfeerbeeld op en dus mogen we,ondanks dat we totaal natgeregend zijn,niet klagen.
In tegenstelling tot de eerdere dagen ging de fotografie nu veel beter.
Om 13:00 uur worden al de voorbereidingen getroffen voor de start van de race die om 15:00 uur van start gaat. De auto's worden de baan op geduwd en de volksliederen klinken van alle deelnemende landen. Inmiddels zitten de tribunes al aardig vol en is het wachten op de start. Ik besluit om de start vanuit de eerste bocht te fotograferen. Daar staan inmiddels al honderden fotografen en wanneer de race van start gaat is het geluid van de ratelende camera's enorm. De start was saai, de Audi's namen de eerste plaatsen voor zich op en de rest kon niet anders doen dan volgen. Ik had niet anders verwacht.
Na een klein rondje langs de baan besloot ik om met de mediashuttle naar de andere kant van het parcours te gaan. Daar staat de zon mooi op het rechte stuk en kan je mooi de huisjes langs de baan fotograferen. Dat laat mooi zien dat het parcours deels openbare weg is. Helaas zijn ook daar extra veiligheidsmaatregelen getroffen en staan er hoge hekken langs de baan die de huisjes moeten beschermen voor evt. brokstukken bij een mogelijk ongeval.
De avond is gereserveerd om in de pitstraat te wandelen en uiteraard moet je dan bij Audi of Toyota zijn. daar staan immers de camera's op gericht en je weet maar nooit of je in beeld komt

Na nog wat avondfotografie langs de baan is het om 3:00 uur tijd om mijn bedje op te zoeken. Gelukkig hadden we nog meer lekkernijen in de koelbox die werden dan ook dankbaar genuttigd. De eetkamer wordt weer omgebouwd tot slaapkamer en doodmoe val ik meteen in slaap.
Het was een frisse nacht en van de kou was ik al om 7:00 uur klaarwakker. Het zonnetje scheen en ik vond het een goed plan om me langs de baan in de zon op te warmen. Dat beviel me wel en na een klein rondje te hebben gelopen begon de pijn in mijn rug al weer op te spelen. Ondertussen had ik Arjan (een mede-forumlid,Arjan916) gezien en samen besloten dat het tijd was om een broodje te gaan eten. Heerlijk even tot rust komen op een terrasje,ondanks dat het pas 9:30 uur in de ochtend was. Na nog wat foto's naar NL te hebben gestuurd besluit ik om de laatste twee uur van de race nog even in de pitstraat te zijn. Daar gebeurde helaas niet veel meer en de teams maken zich,net als ik, klaar voor de finish. Ik besluit om tegenover Audi langs de baan plaats te nemen om daar de vreugde te fotograferen. Bijna alle aanwezige fotografen hebben zich reeds op het rechts stuk verzameld en het is dringen om een goed plekje te vinden. Na de finish betreden de toeschouwers de baan en is het enorm druk onderaan het podium om een fatsoenlijke foto te maken van de winnaars. Daarna is het nog haastig foto's doorsturen en voor de drukte van het circuit af te gaan. Gelukkig was ik op tijd al om 16:30 uur van het circuit en de navigatie verteld mij dat ik al om 22:45 uur thuis zal zijn.
Helaas mag dat niet waar zijn. Bij de tolpoortjes is het enorm druk en de rondweg rondom Parijs staat helemaal dicht als gevolg van werkzaamheden. Na ruim twee uur filerijden ben ik eindelijk door Parijs en de reis kan weer normal voortgezet worden. Om 01:45 uur in de nacht zet ik de auto weer thuis voor de deur en heb hem deze keer heel gehouden.
Het was niet mijn beste Le Mans omdat ik weinig sfeer had geproefd en de lange dagen en korte nachten maakte het erg zwaar. Blij dat ik weer in mijn eigen bedje lig. Toch mag ik niet klagen over de fotografie maar veel tijd om er doorheen te bladeren is er niet. Het komend weekend staat weer het volgende evenement te op de agenda en volgende week reis ik af naar Tsjechië voor een lang weekend FIA EK Autocross.
Hieronder enkele foto's. Veel kijkplezier.
Groeten Roel.
1. 1/400sec. - f4 - 300mm. Warm-up in de regen.

2. 1/500sec. - f6,3 - 300mm. Start van de race.

3. 1/200sec. - f5 - 35mm. Rijderswissel.

4. 1/200sec. - f2,8 - 200mm. Pitstop spiegeling in de helm.

5. 1/250sec. - f10 - 70mm. Door de vangrail.

6. 1/160sec. - f2,8 - 135mm. De brandstofslang wordt er uitgetrokken.

7. 1/10sec. - f5,6 - 18mm. (+flits 2e gordijn) Pitstop.

8. 1/30sec. - f3,2 - 300mm. (zonder flits) Corvette in de nacht.

9. 1/320sec. - f8,5 - 300mm. Audi in de ochtend.

10. 1/320sec. - f11 - 300mm. Dunlopbrug in de achtergrond,kenmerkend voor Le Mans.

11. 1/400sec. - 6,0 - 70mm. Audivlaggen bij de monteurs na de finish.

Een kijkje in de keuken. Duidelijk te zien dat ik net niet in de rode zone sta :mrgreen:
Alhoewel de rode zone niet gevaarlijk is. Het punt verder links van mij is veel gevaarlijker. terwijl ik daar stond is er twee keer een auto met de zijkant tegen de vangrail gereden. Dat is het punt waar foto nr.10 is genomen. Beetje vreemde lui, die Fransen.
Me in action,leuk voor mijn archief. (Foto gemaakt door mijn collega).
