tpas schreef:Opdrachten voor school:
[1]: Een zgn "packshot" : product, wat vrijstaand moet zijn t.b.v. reclamedoeleinden:
[2]: hetzelfde product in een sfeersetting:
Ik vind het alle twee vrij doodse klinische opnamen.
Waar gaat het om bij reclame? Een herkenbaarheid van een fles of het achterliggende idee van een bijzondere gebeurtenis van vreugde, verwachtingen?
Het kan meerdere gebruiksdoeleinden hebben. Afhankelijke van dat doel fotografeer je de opdracht.
De eerste opname is een strakke technische en klinische benadering van een fles drank, niet anders als je een fles wijn, appelsap, of Coca-Cola zou kunnen vastleggen. Goed gefotografeerd, maar niet meer dan dat. Kan gebruikt worden in elke productfolder van een of andere week-aanbieding van een supermarkt waar een heel krantje mee vol staat.
De tweede foto zou dan meer de achterliggende "sfeer"-gebeurtenis kunnen weergeven, waar je iets meer mogelijkheden hebt om er iets meer mee te doen. Maar dat lijkt mij in dit geval net zo doods als die klinische productfoto. Vooral de "rouw" zwarte achtergrond lijkt mij een verkeerde keuze. Waar is verder het spuiten van de champagne, de condensatiedruppeltjes op de fles en koel-emmer van gekoelde drank, de luchtigheid en uitbundigheid van een achterliggende feestgedachte wat die sfeer zou moeten uitdrukken (serpentine / confetti ??), hoe voorspelbaar zo'n beeld ook zou kunnen zijn? Verder meer aandacht voor de praktische geloofwaardigheid zoals Zelfontspanner dat reeds heeft beschreven. (Kurk naast en tevens op de fles met een vol geschonken glas???).
Je kunt kiezen voor de geëigende weg van productfotografie die niet opvalt tussen de massa, heb je aan de schoolopdracht voldaan. Maar wil je proberen er iets meer mee te doen, zou je die schoolopdracht kunnen oppakken als een uitdaging te proberen er iets meer van te maken. Dan kom je IMO echt verder, en schept uiteindelijk meer voldoening voor jezelf.