Champagne!

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
tpas
Forumlid
Forumlid

Champagne!

Bericht door tpas » wo jun 20 2012 10:39 pm

Opdrachten voor school:

[1]: Een zgn "packshot" : product, wat vrijstaand moet zijn t.b.v. reclamedoeleinden:

Afbeelding

[2]: hetzelfde product in een sfeersetting:
Afbeelding

beiden gemaakt met een technische camera

Voor mij een hele nieuwe "tak van sport", maar erg leuk om te doen! Ben benieuwd naar jullie mening....
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

WouterJanssen

Re: Champagne!

Bericht door WouterJanssen » wo jun 20 2012 11:55 pm

@zelfontspanner: scherp! Zeker nog geen glaasje op?
Ik vind het prachtige foto's geworden, krijg er dorst van :D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jun 21 2012 1:56 am

tpas schreef:Opdrachten voor school:

[1]: Een zgn "packshot" : product, wat vrijstaand moet zijn t.b.v. reclamedoeleinden:

[2]: hetzelfde product in een sfeersetting:
Ik vind het alle twee vrij doodse klinische opnamen.
Waar gaat het om bij reclame? Een herkenbaarheid van een fles of het achterliggende idee van een bijzondere gebeurtenis van vreugde, verwachtingen?
Het kan meerdere gebruiksdoeleinden hebben. Afhankelijke van dat doel fotografeer je de opdracht.

De eerste opname is een strakke technische en klinische benadering van een fles drank, niet anders als je een fles wijn, appelsap, of Coca-Cola zou kunnen vastleggen. Goed gefotografeerd, maar niet meer dan dat. Kan gebruikt worden in elke productfolder van een of andere week-aanbieding van een supermarkt waar een heel krantje mee vol staat.

De tweede foto zou dan meer de achterliggende "sfeer"-gebeurtenis kunnen weergeven, waar je iets meer mogelijkheden hebt om er iets meer mee te doen. Maar dat lijkt mij in dit geval net zo doods als die klinische productfoto. Vooral de "rouw" zwarte achtergrond lijkt mij een verkeerde keuze. Waar is verder het spuiten van de champagne, de condensatiedruppeltjes op de fles en koel-emmer van gekoelde drank, de luchtigheid en uitbundigheid van een achterliggende feestgedachte wat die sfeer zou moeten uitdrukken (serpentine / confetti ??), hoe voorspelbaar zo'n beeld ook zou kunnen zijn? Verder meer aandacht voor de praktische geloofwaardigheid zoals Zelfontspanner dat reeds heeft beschreven. (Kurk naast en tevens op de fles met een vol geschonken glas???).

Je kunt kiezen voor de geëigende weg van productfotografie die niet opvalt tussen de massa, heb je aan de schoolopdracht voldaan. Maar wil je proberen er iets meer mee te doen, zou je die schoolopdracht kunnen oppakken als een uitdaging te proberen er iets meer van te maken. Dan kom je IMO echt verder, en schept uiteindelijk meer voldoening voor jezelf.
Vriendelijke groet, Léon Obers

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » do jun 21 2012 9:43 am

Leon,

Dank voor je kritsche en uitgebreide reactie. Ik kan het toch niet nalaten om te reageren :D

Over de eerste foto: volgens mij (of eigenlijk: mijn school) HOORT een packshot klinisch te zijn, en is het doel ook om hem in een folder te kunnen gebruiken, dus: missie geslaagd zou ik zeggen :)
Overigens had IK me vantevoren nooit gerealiseerd dat dat nog best lastig is om zo'n foto te maken.....

Over de tweede:
Aangaande de dop naast de fles: erg scherp opgemerkt door zelfontspanner!!!
Hoe je champagne interpreteert, is voor jou blijkbaar verschillend dan voor mij. Ik ben het eens met je opmerking over condens op de fles / emmer. Maar niet over de serpentines en de knal. Voor mij is champagne iets chiques, en dat heb ik geprobeerd neer te zetten. De zwarte achterfrond is een bewuste keuze, om met name de druppeltjes er echt uit te laten komen, evenals de gouden kleur van de folie en het etiket.
Ook omdat de foto's samen gepresenteerd moeten worden, heb ik bewust gekozen voor het zwart-wit contrast in achtergronden.

Let wel: ik ga niet met je in discussie voor de discussie, maar voor het leereffect. Ook je foto's en keuzes kunnen verdedigen hoort bij het vak toch?
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Wolf » do jun 21 2012 10:06 am

Mooie foto's!

Maar moet je de champagne prensenteren? Dan zou ik op foto 2 nog even de merknaam omdraaien :D

Verder had er idd bij foto 2 meer sfeer in gemogen zoals boven vermeld. Maar dat zijn slecht details.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jun 21 2012 11:38 am

tpas schreef: Over de eerste foto: volgens mij (of eigenlijk: mijn school) HOORT een packshot klinisch te zijn, en is het doel ook om hem in een folder te kunnen gebruiken, dus: missie geslaagd zou ik zeggen :)
Maar ik geef toch ook aan dat die foto goed is. Kan zo in elke folder gebruikt worden.
tpas schreef: Hoe je champagne interpreteert, is voor jou blijkbaar verschillend dan voor mij. Ik ben het eens met je opmerking over condens op de fles / emmer. Maar niet over de serpentines en de knal. Voor mij is champagne iets chiques, en dat heb ik geprobeerd neer te zetten. De zwarte achterfrond is een bewuste keuze, om met name de druppeltjes er echt uit te laten komen, evenals de gouden kleur van de folie en het etiket.
OK, prima als je daar voor wilt kiezen, maar het is allemaal wel erg zwart. Niet alleen de achtergrond, ook de ondergrond waar het glas staat. Het glas lijkt bijna in het zwart te "zweven". Een glanzend verchroomde emmer wordt op die wijze ook zwart omdat het de tint aanneemt van de omgeving. De inhoud van het glas ook (vloeistoffen nemen de kleur aan van wat erachter zit). Het wordt op die manier wel een erg bedompte sfeer IMO, vandaar die opmerking van "rouw". Temeer daar de rest zo kaal is. Die bedompte sfeer is IMO meer aanwezig dan dat het chique zou zijn. Kies je voor zwart, zou je voldoende andere meer heldere elementen erin kunnen stoppen als "tegenwicht". Elementen / rekwisieten (styling) in de aankleding wat ook meer herkenbaar is als een werkelijke situatie waar je een glas en koelemmer zou hebben kunnen staan, zodat het allemaal minder klinisch en meer "menselijk" wordt. Niet een zwarte plaat als "studio" ondergrond.

Overigens IMO te weinig druppeltjes in het glas. Zoiets zou er beter uitkomen meer vers meteen na het inschenken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”