Modelfotografie
Modelfotografie
Hoi allemaal,
Ik heb een Nikon D3100 en wil graag een goed objectief waar ik modelfotografie mee kan doen.
Ik heb momenteel een standaard lens, maar wil meer lichtgevoeligheid erop voor low key.
Welke objectief is dan het beste om te nemen, mag ook een niet Nikon merk zijn.
Ik heb een Nikon D3100 en wil graag een goed objectief waar ik modelfotografie mee kan doen.
Ik heb momenteel een standaard lens, maar wil meer lichtgevoeligheid erop voor low key.
Welke objectief is dan het beste om te nemen, mag ook een niet Nikon merk zijn.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Modelfotografie
Wat is die standaard lens?
Anders Nikkor AF-S 50mm/1.8G voor algemene inzetbaarheid bij modellenfotografie. (Heel matig tele op DX formaat).
Voor "low key" is het maar net hoe je het licht gebruikt. Dat kun je ook in de studio doen met flitslicht en een standaardlens.
Anders Nikkor AF-S 50mm/1.8G voor algemene inzetbaarheid bij modellenfotografie. (Heel matig tele op DX formaat).
Voor "low key" is het maar net hoe je het licht gebruikt. Dat kun je ook in de studio doen met flitslicht en een standaardlens.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Of de Nikor 35mm1.8G als je ook staande modellen ten voeten uit wil fotograferen.
Lichtsterk, scherp en betaalbaar.
Lichtsterk, scherp en betaalbaar.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Modelfotografie kun je met elk objectief doen. Dus van 8 tot ergens in de 200 millimeter. Het gaat niet om de focale lengte, het gaat om wat jij wilt laten zien.
Zelf werk ik alleen van 12 tot 18 millimeter op een DX camera. Dat is niet de norm.
De norm is dat je model er redelijk vertekeningsvrij op staat, van top tot teen heb je dan zo een 28 millimeter nodig en een werkafstand van 4 meter.
Dan ga ik er wel vanuit dat je een model er breed op zet. Dus al een model staat, dan gebruik je horizontale opname. Kun je gelijk aan de gang met de compositie. Een staand model in een staande opname is al te doen met een 50 millimeter en 4 meter werkafstand.
Onderzoek een serieus welke vorm van model fotografie je wilt.
Gebruik Google, typ de voornaam van een persoon is en klik op afbeeldingen> Je ziet het, je krijgt geen modelfoto's, maar pasfoto's. Dat wil je niet.
Type dan eens "photo model" in Google en waarschijnlijk zie je dan wel foto's die je zelf ook wilt maken. Ga op zoek naar het gebruikte objectief en je hebt je antwoord.
Waarschijnlijk zie je heel veel leuke foto's die je best zelf zou willen maken. Bedenk dan dat je 2 problemen hebt. Je wilt wel zo'n foto maken, maar kun je dat ook? En kan het model dat ook? Het ligt niet aan je spullen. Met een D3100 en een 18-55 kun je alle modelfoto's maken die je op het www ziet.
Meer over objectief keuze: http://home.kpn.nl/braak117/Help%20ik%2 ... ectief.pdf
Voorbeelden van m'n foto's alleen met de 20 millimeter op FX:
http://s143.photobucket.com/albums/r152 ... =slideshow
recent werk: van 12 tot 18 millimeter op DX:
http://s143.photobucket.com/albums/r152 ... gus/model/
Zelf werk ik alleen van 12 tot 18 millimeter op een DX camera. Dat is niet de norm.
De norm is dat je model er redelijk vertekeningsvrij op staat, van top tot teen heb je dan zo een 28 millimeter nodig en een werkafstand van 4 meter.
Dan ga ik er wel vanuit dat je een model er breed op zet. Dus al een model staat, dan gebruik je horizontale opname. Kun je gelijk aan de gang met de compositie. Een staand model in een staande opname is al te doen met een 50 millimeter en 4 meter werkafstand.
Onderzoek een serieus welke vorm van model fotografie je wilt.
Gebruik Google, typ de voornaam van een persoon is en klik op afbeeldingen> Je ziet het, je krijgt geen modelfoto's, maar pasfoto's. Dat wil je niet.
Type dan eens "photo model" in Google en waarschijnlijk zie je dan wel foto's die je zelf ook wilt maken. Ga op zoek naar het gebruikte objectief en je hebt je antwoord.
Waarschijnlijk zie je heel veel leuke foto's die je best zelf zou willen maken. Bedenk dan dat je 2 problemen hebt. Je wilt wel zo'n foto maken, maar kun je dat ook? En kan het model dat ook? Het ligt niet aan je spullen. Met een D3100 en een 18-55 kun je alle modelfoto's maken die je op het www ziet.
Meer over objectief keuze: http://home.kpn.nl/braak117/Help%20ik%2 ... ectief.pdf
Voorbeelden van m'n foto's alleen met de 20 millimeter op FX:
http://s143.photobucket.com/albums/r152 ... =slideshow
recent werk: van 12 tot 18 millimeter op DX:
http://s143.photobucket.com/albums/r152 ... gus/model/
- Wolf
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik weet niet wat je budget is maar ik zou gaan voor een zoomlens 17-50 F2.8 (Sigma/Tamron) of 28-70 F2.8 (Tamron).
Vaste brandpunten werkt mooi (en lichtsterk) maar vereist wel wat inzicht/l loopwerk.
Vaste brandpunten werkt mooi (en lichtsterk) maar vereist wel wat inzicht/l loopwerk.
35mm 1.8 en gaan, heerlijk licht objectief die ruim voldoet aan je eisen en ook nog eens niet te duur is.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik ben heel erg blij met de Sigma 50-150 mm 2.8 voor mijn portretten naast de Tamron 17-50 mm 2.8
Met de 50-150 kun je op een mooie afstand van je model gaan staan.
Zeker mensen die niet vaak voor de camera staan vinden dat prettig is mijn ervaring.
Tevens kun je met een gerust hart een knoflookgerecht eten voor de shoot, en dat is ook mooi meegenomen voor je model.
vrgr
Tiny
Met de 50-150 kun je op een mooie afstand van je model gaan staan.
Zeker mensen die niet vaak voor de camera staan vinden dat prettig is mijn ervaring.
Tevens kun je met een gerust hart een knoflookgerecht eten voor de shoot, en dat is ook mooi meegenomen voor je model.

vrgr
Tiny