CaptureNX2 en color management?

Discussies over fotobewerking en archivering
CaptainHook

CaptureNX2 en color management?

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 8:48 am

Tja, ik blijf problemen houden met color management. :(
Eerdere topics:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=39983" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=39470" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik niet zoek:
-Hoe je een monitor moet calibreren, want die zijn gecalibreerd.
-Hoe en in welke browser wel of niet color management wordt ondersteund. Dat heb ik uitgebreid opgezocht en uitgezocht. (alles getest met zowel IE9, Chrome en FireFox). En dat is ook geen enkel probleem, kan precies zien wat wel en wat niet werkt bij welke browser.
-Ik heb al eens een halve dag een grafisch designer en fotoshop professional naast me gehad (op de werkplek) en die komt er ook niet uit...
-De specifieke color management profielen van Windows 7 wel eens uitgeschakeld om te kijken of dat nou verschil maakt. En ja, dan zie je wel wat verschillen, maar niet echt spectaculair. En de grote verschillen tussen het browser venster en edit venster blijven bestaan...(?)

Technische info.
Nikon D700, RAW (NEF) opnames. sRGB D700 menu setting.
Windows 7 64-bit Ultimate machine met twee aparte nVidia videokaarten met ieder hun eigen (hardware dmv i1 display2) gecalibreerde Dell U2711 schermen.
Opties in CaptureNX2 staan zodanig dat het tagged color profile vanuit het originele (NEF) bestand ongewijzigd blijft. (hetzelfde geldt voor de overeenkomstige instellingen van ViewNX2)

Een voorbeeld, een foto van een rode auto: (screendump van CaptureNX2)
Afbeelding
groter plaatje hier: http://ew0.home.xs4all.nl/images/nikon/Clipboard01.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb bovenstaande screendump getest met drie browsers (IE9, Chrome en FF) en bij alledrie zie ik duidelijk kleurverschil! In het browservenster van NX2 is de rode auto echt rood, in het edit venster wordt 'ie meer bruin... En hij was toch echt rood! :wink:
Even voor alle duidelijkheid, dit is een geopend NEF file wat nog niet bewerkt is, alle bewerk opties zijn nog ongebruikt. Hoe kan het nou, of waar gaat het fout dat er zulke kleurverschillen optreden???
Ditzelfde fenomeen treedt trouwens ook op bij ViewNX2. Alleen daar kun je nog de optie color management voor de thumbnails aanzetten, maar het effect is dan dat de thumbnail auto ook bruinig wordt en niet rood blijft... :oops:

De simpele vraag is dus eigenlijk, hoe zorg ik nou dat dit gewoon gelijk blijft? Geen kleurverschillen tussen browser c.q. edit vensters van deze programma's? BTW: de auto is rood, niet bruin(ig).
Het effect treedt vooral op, of valt erg op, bij heftige kleuren, dus fel blauw, diep rood, gifgroen, e.d.

george013

Re: CaptureNX2 en color management?

Bericht door george013 » vr jun 22 2012 8:56 am

Je rechterfoto, de bruine auto, is bewerkt. Althans niet duidelijk onbewerkt.
Als de kleuren in het browserscherm en je werkscherm binnen hetzelfde programma verschillend zijn, kan dat mi alleen aan de programmainstellingen liggen.
George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 8:59 am

george013 schreef:Je rechterfoto, de bruine auto, is bewerkt. Althans niet duidelijk onbewerkt.
Als de kleuren in het browserscherm en je werkscherm binnen hetzelfde programma verschillend zijn, kan dat mi alleen aan de programmainstellingen liggen.
George
Zoals ik al zei, de 'bruine' auto is NIET bewerkt! Ik start het programma... open de NEF en that's it... Niks meer.

Maar WAAR ligt het dan aan? Ik begrijp het echt niet meer, ben er al weken naar op zoek en er hebben al diverse mensen naar gekeken en die zijn ook verbaasd... Zeg het maar! :roll:

Wie of Wat is in staat dit raadsel op te lossen? Iedereen komt altijd met verhalen over theorie van color management... en ja, daar heb ik me helemaal suf over gelezen (en veel bijgeleerd), maar dat lost dit probleem niet op... :frown:

george013

Bericht door george013 » vr jun 22 2012 9:04 am

Je laat de "current version" zien. Zet hem op "original". Voor de zekerheid.
George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 9:07 am

george013 schreef:Je laat de "current version" zien. Zet hem op "original". Voor de zekerheid.
George
Blijft precies hetzelfde... bruin(ige) auto.
En, zoals ik al zei, eigenlijk zelfde bruin/rood effect met ViewNX2. :(

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr jun 22 2012 9:10 am

sRGB D700 menu setting.
Ik denk dat je hier het probleem moet zoeken.
Je werkt op een wide-gamut display, maar de preview JPG die in je NEF zit is als sRGB opgeslagen. Doordat je kleuren schalen niet overeenkomen zie je dat de diepe rode kleur weg valt.

Zo'n zelfde verschil zie je ook ontstaan wanneer in Photoshop een foto bewerkt in ProfotoRGB of Adobe RGB, en de foto dan converteerd naar sRGB, dan zie je ook opeens de diepe rode kleuren wegvallen.

Zet je camera eens op AdobeRBG, en kijk wat dan het resultaat is.

george013

Bericht door george013 » vr jun 22 2012 9:13 am

Stel die NEF eens beschikbaar. En laat eens zien waar je colormanagment op staat, screendump. Ik reageer niet meer, moet de deur uit.
George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 9:23 am

Ok, zojuist twee testopnames gemaakt.
Drie voorwerpen ff neergelegd. Camera eerst op sRGB en vervolgens op AdobeRGB:
Afbeelding
Groter plaatje: http://ew0.home.xs4all.nl/images/nikon/Test2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog steeds hetzelfde effect, de NEF files in het edit venster worden bruinig... :roll: De rode verpakking wordt minder rood en de waterpas wordt fletser geel.
Je ziet wel verschil tussen de AdobeRGB uitvoering en de sRGB uitvoering, maar die afwijking blijft...

Heb trouwens m'n monitoren (in het setup menu van de Dells) ook nog eens van AdobeRGB naar sRGB en vice versa gezet, maar dat maakt ook geen verschil. :(
Laatst gewijzigd door CaptainHook op vr jun 22 2012 9:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 9:27 am

george013 schreef:Stel die NEF eens beschikbaar. En laat eens zien waar je colormanagment op staat, screendump. Ik reageer niet meer, moet de deur uit.
George
De NEF vind je hier:
http://ew0.home.xs4all.nl/images/nikon/DSC_1179.NEF" onclick="window.open(this.href);return false;

En welke colormanagement settings bedoel je?
Die van Windows? Die van CaptureNX2? Die van ViewNX2?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr jun 22 2012 9:34 am

Heel vreemd.

Maak eens een screenshot van je colormanagement scherm in windows.
Zodat voor alle opties de settings vergeleken kunnen worden.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 22 2012 9:35 am

Geopend op mijn iMac.

Afbeelding
Jur

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 9:41 am

Windows color management settings:
Afbeelding
En specifiek voor de monitor:
Afbeelding
Waarbij Monitor_03-06-2012_1.icc het door Eye-One-Match gegenereerde kleurprofiel voor de betreffende monitor is.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 9:42 am

Jur schreef:Geopend op mijn iMac.
Idd! Dat ziet er goed uit.

Nee, en nou niet met de flauwe opmerking komen dat ik maar een Mac moet nemen... :wink2:

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr jun 22 2012 9:45 am

CaptainHook schreef: Nee, en nou niet met de flauwe opmerking komen dat ik maar een Mac moet nemen... :wink2:
Ik zou niet durven........ :)
Jur

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » vr jun 22 2012 9:51 am

CaptainHook schreef:
george013 schreef:Stel die NEF eens beschikbaar. En laat eens zien waar je colormanagment op staat, screendump. Ik reageer niet meer, moet de deur uit.
George
De NEF vind je hier:
http://ew0.home.xs4all.nl/images/nikon/DSC_1179.NEF" onclick="window.open(this.href);return false;

En welke colormanagement settings bedoel je?
Die van Windows? Die van CaptureNX2? Die van ViewNX2?
Bij mij blijft de kleur van de auto hetzelfde als in de browser. Zowel in CNX2 als in Windows live photo gallery.
Mijn instellingen:
Afbeelding
Scherm van laptop is gecalibreerd

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”