Toscaans landschap

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
guitargeert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Toscaans landschap

Bericht door guitargeert » vr jun 15 2012 1:00 pm

Twee weken geleden heerlijk in Toscane (Italië) geweest, onder andere plaatsje San Gimignano bezocht.
Het was mooi weer en licht bewolkt. In de avondzon deze foto gemaakt van de 'skyline'.
Ik heb het contrast verhoogd en eigenlijk verder niet zo veel aan geknutseld. Wat zou ik nog meer kunnen doen om de sfeer van het moment (begin van de avond) te 'vangen'? Of is het een goed plaatje geworden?
Ben best benieuwd naar meningen.

Afbeelding
San Gimignano by GuitarGeert, on Flickr

H.Vos
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Toscaans landschap

Bericht door H.Vos » wo jun 20 2012 1:15 pm

Ik vind het een mooi plaatje, maar tegelijkertijd wat flets; in de workshop van Bas Meelker, afgelopen zaterdag tijdens Zoomcampus (de moeite waard om zijn website te bekijken), heb ik geleerd dat je bij landschapsfotografie altijd een grijsverloopfilter moet gebruiken om meer tekening in de foto's te krijgen.
Groet,

Henk
Lid NCN

Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

guitargeert
Clublid
Clublid

Bericht door guitargeert » do jun 21 2012 12:35 pm

H.Vos schreef:Ik vind het een mooi plaatje, maar tegelijkertijd wat flets; in de workshop van Bas Meelker, afgelopen zaterdag tijdens Zoomcampus (de moeite waard om zijn website te bekijken), heb ik geleerd dat je bij landschapsfotografie altijd een grijsverloopfilter moet gebruiken om meer tekening in de foto's te krijgen.
Dank je wel. Ik zie zelf inderdaad die 'fletsheid', daarom was ik benieuwd naar wat tips. Laat ik nou een grijsfilter hebben en hier stomweg niet aan gedacht hebben....
Toch maar een keer terug en de foto opnieuw gaan maken!

Prachtige site trouwens, van Bas Meelker. Goed om inspiratie en tips op te doen.

mqaa
Clublid
Clublid

Bericht door mqaa » do jun 21 2012 12:49 pm

Mooie foto. Ik had misschien wat meer van de voorgrond en wat minder lucht laten zien. Weet natuurlijk niet wat de voorgrond was... Als daar een lelijke fabriek stond had ik het ook zo gedaan.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 21 2012 2:00 pm

Ik zou de "vlekken" aan de linkerkant weghalen. Ik snap dat dat onscherpe bomen zijn (toch?), maar het voegt wat mij betreft niets toe. Daar is het te vlekkerig voor.

En inderdaad wellicht wat meer contrast.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

guitargeert
Clublid
Clublid

Bericht door guitargeert » vr jun 22 2012 7:14 am

De voorgrond was inderdaad niet best, daar stond een soort van gevangenis complex...

Die bladeren aan de zijkant vind ik een prettige tip, wellicht iets teveel van het goeie. Het contrast heb ik niet verder verhoogd omdat dan de avondsfeer stukken minder zou worden. Misschien kwestie van smaak :wink:

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » vr jun 22 2012 5:25 pm

Een mooie plaats ,San Gimignano is het Valkenburg van Italie ,ondanks de vele toeristen in het seizoen zeer de moeite waard om te bezoeken.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jun 22 2012 6:01 pm

Mooi doorkijkje inderdaad. Beetje flets ook. Valt wel at aan te doen, ik heb wat aanpassingen in Lightroom er op losgelaten.
Vind je het niks en wil je de bewerkte foto weg meldt het dan s.v.p. even.

Origineel
Afbeelding

Bewerking
Afbeelding

guitargeert
Clublid
Clublid

Bericht door guitargeert » vr jun 22 2012 10:30 pm

Dank voor je bewerking, ik heb getwijfeld of ik 'm verder zou verscherpen en contrast verhogen.
Niet gedaan zelf, probeerde iets van de zachte avondlucht er in te laten. Maar toch een kwestie van smaak denk ik :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”