CaptureNX2 en color management?

Discussies over fotobewerking en archivering
CaptainHook

Re: CaptureNX2 en color management?

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 3:39 pm

Léon Obers schreef:Zou het geen optie kunnen zijn om alle "Windows" profielen van het systeem uit te schakelen
Ehhh, uitschakelen?
Dat kun je niet uitschakelen, dat zijn de default settings van windows, dat is de basissituatie. En het enige wat je daarbovenop doet is (eventueel) een kleurcalibratie d.m.v. je hardware/software tooltje toevoegen.

Nogmaals, calibratie op zich is het probleem niet. Want als je nadrukkelijk (om iets te testen) een heel absurd kleurprofiel kiest, dan zie je uiteraard heel je beeldscherm van kleurtint veranderen. Maar ook dat rood en het foute rood veranderen evenredig mee. M.a.w. de verschillen blijven...

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr jun 22 2012 3:42 pm

Het zit toch in je colormanagement settings:

Afbeelding

Geeft ze allemaal eens de zelfde setting, bijvoorbeeld Perceptual of Relative.

Windows bepaald de weergave namelijk aan de hand van de "vraag" die het programma stelt, is het programma niet gemanaged, kan het zijn dat hij het verkeerde profiel geeft.

Ik zal vanavond nog zelf eens met de profielen gaan spelen. (Niet te lang, want ik moet ook nog foto's bewerken. :roll: )

Aangezien je met een Wide Gamut monitor werkt, zou je device profile ook nog op Adobe RBG kunnen zetten.

george013

Bericht door george013 » vr jun 22 2012 3:51 pm

yzf1kr schreef:Het zit toch in je colormanagement settings:

.
Een verandering van deze settings verandert het histogram toch niet?

George

george013

Bericht door george013 » vr jun 22 2012 3:56 pm

Die verandert wel .
George

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr jun 22 2012 3:57 pm

"Histogram""?
Waar heb jij het over?
Dit is een probleem dat ontstaat bij de omzetting van kleurprofielen, dat heeft niets met de foto zelf te maken, maar met hoe windows een en ander vertaald.

Het "probleem" is dat hij een Wide Gamut monitor heeft. Die kan meer kleuren weergeven dan het sRGB bereik.
Windows moet dus een profielloos beeld vertalen naar vertalen naar het profiel van zijn monitor.

Ik kwam net deze opmerking tegen:
Well, one choose the device (the monitor) and if one have a profiled wide-gamut monitor, one should switch to "WCS profile for ICC viewing conditions" in "Viewing conditions profile"
Logisch, want nu gooit hij het als sRGB er uit, waardoor de monitor nooit dat diepe rood zal weergeven. Dit valt dus te proberen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 4:02 pm

yzf1kr schreef:
Logisch, want nu gooit hij het als sRGB er uit, waardoor de monitor nooit dat diepe rood zal weergeven. Dit valt dus te proberen.
Met die Windows system settings heb ik al van alles geprobeerd, dat maakt vrijwel geen verschil.

En de monitor geeft prima dat mooie/goede rood weer, de thumbnail viewer/browser doet het prima, maar het edit venster van HETZELFDE programma niet. M.a.w. de monitor heeft daar geen problemen mee...
BTW: of ik de Dell monitor nou op AdobeRGB, sRGB of whatever zet, maakt wel verschil in algehele tint van het weergegeven beeld (net zoals een kleurprofiel dat doet), maar dan nog blijven die bizarre verschillen BINNEN hetzelfde programma...

Het maakt trouwens niet uit of je ViewNX2, CaptureNX2, LR4, PS CS4 gebruikt, dit issue treedt binnen al die programma's op. Dus ongetwijfeld dat het iets met de Windows instellingen te maken heeft, maar wat/waar dan? En waarom gebeurt dit specifiek met vooral roodtinten???

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » vr jun 22 2012 4:18 pm

Ik heb nergens gezegd dat er iets mis is met je monitor. Lees nou eens goed.

Windows "vertaalt" kleuren verkeerd bij beelden zonder profiel, normaal valt dit niet op bij een rgb monitor.

Waarom rood? Kijk eens naar de diagrammen van sRGB en adobe RGB volgens mij is het daar wel te zien. Zit nu in auto dus kan ze niet opzoeken.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr jun 22 2012 4:19 pm

Vooropgesteld: wat hiervoor is beschreven heb ik wel gelezen.

Kan het zo zijn dat als je een nef laadt in NX2, dat er meteen een standaardbewerking op de foto wordt losgelaten die het kleurverschil zou kunnen verklaren?

Ik heb nl. de beelden in mijn camera zo neutraal mogelijk en heb zelf in NX2 een beeldinstelling gemaakt waarin ik al mijn voorkeuren (iets meer blauw en groen en contrast) heb gezet. Zodra ik mijn nef open, krijgt deze automatisch deze 'standaard' beeldinstelling mee.

Misschien?

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 4:31 pm

En om iets anders uit te sluiten:

Ik heb zowel de Microsoft camera NEF codec gedeïnstalleerd en de Nikon camera codec gedeïnstalleerd. Maakt geen verschil. :(
Heb ook de Windows Color System Defaults settings van het Color Management nog eens veranderd, allerlei combinaties geprobeerd. En ja, tuurlijk zie je (wederom, het wordt eentonig) de tint van het hele beeldscherm veranderen. Maar die shift van dat rood naar de bruinige blijft... :(

In de tussentijd had ik ook nog ff 1 videokaart verwijderd, maar ook dat maakte niks uit (behalve dan dat ik een donker scherm had :wink: ).

@Jolanda: Maar ViewNX2, LR, PS, ze vertonen allemaal dit gedrag...

@yzf1kr: ik heb toch 2 testfoto's gemaakt, zowel AdobeRGB als sRGB, beiden hebben hetzelfde probleem...

Ik zou wel wat meer info van Frank B willen hebben, want hij zegt dat hij precies hetzelfde issue heeft (?)

Zojuist nog iets getest:
Op een andere machine waar Windows XP op staat, CaptureNX2 geïnstalleerd en hetzelfde NEF file geopend. En ja hoor, daar ziet 'ie zowel in de browser als in het edit scherm precies hetzelfde eruit! :shock:
Maar ja, da's een andere machine, ander OS.
Zal eens op zoek gaan of hier ook nog een ander Win7 systeem tot m'n beschikking heb om e.e.a. te testen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 7:04 pm

Nog een Dell XPS laptop gevonden met Win7 64-bit er op.
Vervolgens Capture NX2 erop gezet, geïnstalleerd, het NEF file van de rode auto geopend...en ja hoor, hier gaat het ook goed. Rood blijft gewoon rood, zowel in browser venster als in edit venster.
Gelijk ook de Windows color management settings vergeleken (is immers zelfde windows versie) en ja, die staan ook gelijk. :huh:

Nou, weet ik het niet meer... Waar ligt het nou aan?
HELLUP :shock:

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr jun 22 2012 7:09 pm

Knal Linux erop ;) zo ik bijna roepen :mrgreen:
Win 7 opnieuw misschien ;) ?

Kroontje

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr jun 22 2012 7:17 pm

Kroontje schreef:Knal Linux erop ;) zo ik bijna roepen :mrgreen:
Win 7 opnieuw misschien ;) ?
Grapjas. :mryellow:

Linux heb ik niks aan, dat is ook niet veel beter qua kleurmanagement en dan kan ik vele software die ik nu heb en moet gebruiken meteen in de jiskefet gooien.
Win7 opnieuw installeren is eigenlijk geen optie. Dat kost me minstens 3 dagen om alles weer op orde te krijgen (als het niet meer is). Win7 zelf is het probleem niet. Maar dan... alle specifieke software, alle specifieke instellingen, alle patches, updates, speciale settings. Nee, dank u. En bovendien weet ik dan nog steeds niet wat het geweest is.
Want als m'n systeem b.v. zou crashen (hd kapot ofzo). Dan is het een kwestie van het laatste image terugzetten + laatste backup en een paar uur later doet alles het weer. Maar 'ff' Win7 opnieuw installeren is een totaal ander verhaal.

Nog verder zinnige suggesties? :P

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » za jun 23 2012 12:11 am

Ok het is wat laat maar ik zou e.a. nog met mijn instellingen vergelijken. Bij Capture NX2 zie ik geen verschillen, behalve het printer kleurprofiel (staat bij mijn nog op sRGB maar ik druk zelf niet af).

Wat me wel opvatl is dit: In het windows kleurbeheer staat mijn beeldschermkalibratie uit. Dat wil zeggen, de knop 'Beeldscherm Kalibreren' is actief, maar de knop 'huidige kalibraties opnieuw laden' en 'Beeldschermkalibratie van Windows Gebruiken' staan uit en zijn 'greyed out'.

Waarschijnlijk betekent het dat de software die jij gebruikt op een of andere manier samenwerkt met de beeldschermkalibratie van Windows, of dat de windows kalibratie ooit is gebruikt. Dat bevreemdt me in zoverre dat, wanneer een extern kalibratieprogramma wordt gebruikt, ik niet verwacht dat de beeldschermkalibratie van Windows nog wordt gebruikt. Bij mij loopt dat via de Spyder software die ik gebruik (ik gebruik een Spyder 3). Maar dat is het enige verschil dat ik zo kan ontdekken.
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » za jun 23 2012 12:44 am

Ok nog even iets ter controle: Ik heb net ontdekt dat er een verschil zit tussen je apparaat default en je system default kleurprofiel. Zie de volgende schermen (dit is in het nederlands):

Dit is je 'normale' color management window. Kijk welke profielen bij je monitor staan. Eentje is 'defaut'.

Afbeelding

In jou geval staan er twee, eentje met een datum (je gecalibreerde profiel?) en die is 'default', en een adobe RGB profiel. In mijn geval staan er 3. De onderste 2 profielen zijn de standaard profielen voor mijn monitor, de bovenste (default) is het gecalibreerde profiel. Er is echter ook een 'system default'.

2. Ga naar de tab geavanceerd en klik op de knop 'Change System Defaults' (of hoe die in het engels ook mag heten).
Afbeelding

3. Nu kom je in de system default settings.

Let op: Het onderstaande scherm lijkt op identiek aan het eerste scherm, maar let op de titel van het scherm. Dit zijn dezelfde instellingen maar dan voor de system defaults. Kijk eens wat er als 'system default' is ingesteld. Als dat toevallig het Adobe RGB profiel of een compleet ander profiel is, zijn we mogelijk iets op het spoor...
Afbeelding

Wat staat er precies bij jou? In mijn geval staat er slechts 1 profiel, het default (ongecalibreerde) kleurprofiel dat samen met de monitor drivers is geinstalleerd. De vraag is natuurlijk: Welke wordt daadwerkelijk door je applicatie gebruikt?

Nu komt een stukje pure speculatie: Het bovenstaande roept bij mij vragen op. Natuurlijk staat bij ons allen in het eerste scherm de optie 'Mijn instellingen voor dit apparaat gebruiken', waardoor je zou verwachten dat die instellingen worden gebruikt en niet de system default. Maar is dat wel zo? Welke van de twee wordt door color aware applicaties gebruikt? Hoe zit het met de niet color aware applicaties als IE en de Windows viewer? Kan ik dan het gecalibreerde profiel ook als default instellen voor het systeem om de andere applicaties ook te beinvloeden (ik verwacht van niet, maar dat weet ik dus niet).

Dit ga ik nog wel een keer uitzoeken, maar niet nu want het is al laat. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za jun 23 2012 8:02 am

@ReneG: bedankt voor het kijken.

Maar deze instellingen ben ik al van A tot Z en van Z tot A doorgelopen. Hoe ik hier ook iets aanpas, of zelfs opzettelijk fout zet (om te zien wat voor een gevolgen dat heeft), dat lost het probleem niet op.
Tuurlijk zie je wel kleurtinten veranderen, maar dan, wederom, het HELE beeldscherm, en niet een individueel venster binnen een en het zelfde programma...

Ik heb b.v. alle nVidia drivers verwijderd en uit de \windows\system32\spool\drivers\color alle icc profielen verwijderd die ooit zijn aangemaakt door calibratietools. Vervolgens de standaard Windows drivers voor de nVidia kaart laten installeren (doet Windows automatisch tijdens het starten) en dan staan al deze Windows color management settings weer op default. Dan ben je ook gelijk je calibratie profielen van je i1display2 kwijt. En is b.v. het hele beeldscherm wat te flets of te fel van kleur. Maar dan nog blijven die verschillen van 'goed' rood tot 'fout' bruinig rood in programma's als ViewNX2, CaptureNX2, LR4, PS CS4, IrfanView, etc.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”