CaptureNX2 en color management?

Discussies over fotobewerking en archivering
Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: CaptureNX2 en color management?

Bericht door Frank B » za jun 23 2012 9:13 am

Ik denk dat er gewoon iets fout zit binnen nx2. Zo heb ik ooit een groene kleurzweem gehad in nx2, heb ik contact gezocht met Nikon en kwam ca. Een maand later een update uit waarmee het probleem was opgelost. Tot die update kreeg ik een noodoplossing aangereikt, ' bepaald profiel toekennen' die redelijk werkte. Wellicht toch Nikon informeren en vragen of er meer mensen dit probleem hebben. Vooralsnog bewerk ik de afwijking van het rood maar gewoon in mijn editor zodat het er weer goed uitziet.

george013

Bericht door george013 » za jun 23 2012 9:39 am

Welk OS gebruik je en welk versies van Capture en Vieuw? Zal wel eerder vermeld zijn maar kan het niet vinden.

Als ik in Capture een foto open en er een ander, afwijkend, kleurprofiel aan hang, verandert mijn thumbnail ook. Is niet altijd duidelijk zichtbaar.
Probeer het volgende eens. In kleurbeheer het knopje "gebruiken ipv ingesloten profiel'" uitvinken. Foto openen, ga naar aanpassen-kleurprofiel en speel met deze profielen. Veranderen de kleuren ? Zo ja, dan wordt de gekozen kleurprofiel niet overruled door de achterliggende hardware.

Schrijf je NEF weg, hij is een paar keer veranderd, dus zal er een nieuwe beeldversie worden aangemaakt. Je thumbnail moet ook veranderen in dat proces. Open de foto weer en wat zie je?

Bij mij is het kleurpofiel Ricoh Russian een heel afwijkend profiel. Lijkt op jouw foto. Bij wegschrijven verandert mijn thumbnail duidlijk.

George

Frank B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank B » za jun 23 2012 10:24 am

George,

ik gebruik Windows 7 64 bits, cnx2 versie 2.2.6 en vnx2 2.3.0 64 bit. wat je aangaf allemaal uitgeprobeerd. werkt verder allemaal goed.

wel iets anders:
Als ik in VNX2 onder opties het vinkje kleurbeheer voor miniaturen aan zet zie ik geen verschil tussen de kleur van de rode auto en in het editvenster. (allebei richting bruin-orange) Zet ik vinkje uit dan wordt de auto in VNX2 browser wel rood (zoals het moet zijn) maar blijft auto in ander venster nog steedsoranje-bruin. Mijn scherm heb ik op dat moment op preset adobe rgb.
In CXN2 kun je volgens mij geen kleurbeheer voor miniaturen aan of uit zetten.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za jun 23 2012 10:31 am

Frank B schreef: ik gebruik Windows 7 64 bits, cnx2 versie 2.2.6 en vnx2 2.3.0 64 bit. wat je aangaf allemaal uitgeprobeerd. werkt verder allemaal goed.
Waarom zo'n oude versie van CNX2? De meest recente is 2.3.2. Vanaf 2.3.0 ook in 64-bit.
Jur

Frank B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank B » za jun 23 2012 10:34 am

omdat ik dan mijn efex pro plugin binnen CNX2 ga missen

george013

Bericht door george013 » za jun 23 2012 10:44 am

FrankB,
In Capture staat kleurprofiel voor thumnails aan, heb ik dus net ontdekt. Zijn meestal kleine verschillen, bij Rico Russian is het verschil groter en duidelijk te zien in de thumbnail.
Als ik in VNX2 onder opties het vinkje kleurbeheer voor miniaturen aan zet zie ik geen verschil tussen de kleur van de rode auto en in het editvenster. (allebei richting bruin-orange) Zet ik vinkje uit dan wordt de auto in VNX2 browser wel rood (zoals het moet zijn) maar blijft auto in ander venster nog steedsoranje-bruin
Praten we over dezelfde NEF. Bij mij en ik dacht bij allen hier gaat het richting rood, in Capture.
George

george013

Bericht door george013 » za jun 23 2012 10:53 am

Ook in ViewNx zie ik geen verschil. Rood., Kleurbeheer voor miniaturen aan of uit.
Als jij ook die oranje kleur ziet, moeten jullie iets gemeenschappelijk hebben. Os, 32 of 64bits, versies?
George

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za jun 23 2012 11:10 am

Gebruik wel de laatste update van CNX2. Bij mij werkt colorefex wel in de laatste versie.

Om er vrijwel zeker van te zijn dat het wel of niet aan CNX zal liggen, probeer het volgende.
Installeer een proefversie van Lightroom en kijk of het daar met dezelfde kleurinstellingen ook zo is.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za jun 23 2012 11:42 am

(voor de zoveelste keer)
Zowel ViewNX2, CaptureNX2, LR4, PS CS5, IrfanView.(meer heb ik nog niet geprobeerd), bij allemaal treedt dit effect op. Vooral die roodverschuiving naar het bruinige toe...
Rond koninginnedag had ik dit probleem ook al aangekaart met een foto waarbij iemand in een fel oranje shirt gekleed was. Maar toen bloedde de discussie een beetje dood en werd het allemaal niet echt serieus genomen. :(

En ja, het gebeurt zowel met originele opnames gemaakt als AdobeRGB alsmede sRGB (heb ik ook al voorbeelden van geplaatst).
Afbeelding

Je zou haast denken dat het iets gemeenschappelijks is met Win7 64-bit, nVidia GraKa en Dell monitoren. Maar wat?
Op een Dell XPS (Win7 64-bit, ATI Radeon GraKa) en een Dell Latitude (WinXP 32-bit) treedt het probleem niet op.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » za jun 23 2012 11:58 am

Het vreemde is dat je jpg's het goed doen, maar de Nef's de mist in gaan.

Bij de calibratie van je monitor, welk type monitor heb je toen gekozen?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za jun 23 2012 12:04 pm

yzf1kr schreef: Bij de calibratie van je monitor, welk type monitor heb je toen gekozen?
Ik heb de diverse keuzes allemaal al geprobeerd, CRT, LCD, LCD/laptop.

Maar (zoals ik ook al eerder zei), ongecalibreerd is het probleem er ook! Dus ook zonder calibratie, of een compleet uit de duim gezogen profiel gaat het de mist in... En Frank B werkt zonder calibratie.
M.a.w. (volgens mij) ligt het niet aan de calibratie op zich.

Als ik trouwens mijn Dell U2711's calibreer zie ik wel wat kleurtinten verschuiven (uiteraard het hele beeld) met de test van voor/na calibratie, maar dat is niet noemenswaardig. Blijkbaar zijn die monitoren af-fabriek redelijk kleurecht.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » za jun 23 2012 12:15 pm

Ik ben gisteren avond 2 uur bezig geweest het probleem te reproduceren. Maar het lukt me gewoon niet.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za jun 23 2012 12:16 pm

yzf1kr schreef:Ik ben gisteren avond 2 uur bezig geweest het probleem te reproduceren. Maar het lukt me gewoon niet.
Wees blij! :lol:
Ik ben al twee maanden bezig om uit te leggen wat het probleem is en om er van af te komen... :wink:

george013

Bericht door george013 » za jun 23 2012 1:29 pm

CaptainHook schreef:
yzf1kr schreef:Ik ben gisteren avond 2 uur bezig geweest het probleem te reproduceren. Maar het lukt me gewoon niet.
Wees blij! :lol:
Ik ben al twee maanden bezig om uit te leggen wat het probleem is en om er van af te komen... :wink:
Niet alleen om uit te leggen, ook om het zelf te begrijpen. Dat draadje met de pijpen en afsluiters ging je ervan uit dat de thumbnails fout waren en het werkscherm goed. Dat was omgekeerd, zoals nu.

Heb je hem al een keer gesaved en opnieuw geopend? En zoja, wat gebeurt er dan met het miniatuur?

George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za jun 23 2012 1:32 pm

george013 schreef: Heb je hem al een keer gesaved en opnieuw geopend? En zoja, wat gebeurt er dan met het miniatuur?
Helaas, geen verschil (zou ook vreemd zijn als dat wel verschil opleverde)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”