Bericht
door ReneG » za jun 23 2012 7:29 pm
Ja dat is een gigantische stap vooruit, qua AF, snelheid, buffer, lichtsterkte en beeldkwaliteit (bij dat laatste niet zozeer vanwege de sensor, maar vanwege het objectief). Ik heb overigens alle items waar je het over hebt tegelijk in bezit en/of gebruik gehad, dus ik spreek uit ervaring.
Echter, iets meer informatie is handig:
- Is het objectief een VRI of VRII?
- Zit er een grip of andere accessoires bij de D300s?
- Ruil je dit in bij een vakhandel/fotowinkel, of een particulier? Of verkoop je de D90 aan iemand anders?
- Hoeveel clicks heeft die D300s gehad?
- Geeft de verkoper garantie (veel zaken geven tegenwoordig een aantal maanden garantie).
- Zitten de papieren (handleiding en certificaat) en originele verpakking er nog bij? Dit verhoogt de 2e hands waarde.
Qua fotografie ook nog een oaar opmerkingen:
- Fotografeer je paarden vooral binnen (in de bak) of buiten?
- Besef wel dat je bereik verliest (100mm), maar de kwaliteit is veel beter. Dat gezegd hebbende, ik fotografeer zeer incidenteel paardensport, maar heb tot nu toe nooit behoefte gehad aan meer dan 200mm. Al zou dat eventuele probleem relatief makkelijk kunnen worden opgelost met een goede teleconvertor indien nodig.
Op zich is de nieuwwaarde van een D300s en een 70-200VRI (al wordt die niet meer wordt verkocht, de nieuwprijs zou nu denk ik iets hoger zijn dan destijds) tussen de 2500~3000 euro. Helaas is de VR I niet meer nieuw te krijgen. De D300s is ook bijna niet meer nieuw te krijgen. Een D90 en 70-300VR (huidige prijs) zit nieuw rond de 900 euro als je goed shopt. Tweedehands is dat natuurlijk wat minder waard (~700 euro).
Als het een VRI is en je moet 1799 bijbetalen, dan ben je dus samen met de inruil van je D90 en 70-300VR al bijna de oorspronkelijke nieuwwaarde aan het betalen. Is het een VRII dan wordt de keus veel makkelijker, die is een stuk duurder.
Ik denk, dit alles gezegd hebbende, dat ik dit alleen zou overwegen indien de camera en het objectief echt in zeer goede staat zijn én de verkoper enige garantie geeft. En dan alleen nog maar omdat die combinatie (D300s en 70-200VR1) niet meer nieuw te krijgen is en het alternatief aanzienlijk duurder is.
Laatst gewijzigd door
ReneG op za jun 23 2012 7:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je
foto's maakt...