Sinds enkele weken ben ik de trotse bezitter van een Nikon D5100 met kitlens 18-55. Ik ben er helemaal blij mee

Nu wil ik graag mijn camera uitbreiden met een lens die wat meer zoombereik heeft. Ik heb veel gelezen, ook op dit forum, en ik ben er ook zeker wijzer van geworden. Ik lees dat de 70-300 vaker aangeraden wordt dan de 55-300. Deze zou vooral sneller zijn als ik het goed begrepen heb. Deze is alleen ook wel 200 euro duurder. Dat is op zich niet zo'n probleem, want als het voor mij echt beter zou zijn dan spaar ik gewoon nog een tijdje door.
Maar de reden waarom ik deze lens (55-300) aan wil schaffen, is dat ik op vakantie wat meer zoombereik wil hebben als ik dieren fotografeer. Vogeltjes vind ik niet zo spannend, het gaat mij meer om de grotere dieren die zich altijd wat op afstand bevinden. Ik zal de lens dus niet enorm veel gebruiken, maar alleen bij sommige uitstapjes en reizen. Heb ik dan voldoende aan de 55-300 lens, of is de 70-300 echt een betere aanvulling? De 55-300 lens wordt ook zeker goed beoordeeld op internet, maar het zou zonde zijn als ik straks een miskoop doe en uiteindelijk duurder uit ben.
In september ga ik een cursus volgen, nu al zin in