hallo allemaal,
Ik was vanmiddag wat vakantiefoto's aan het bekijken en bewerken maar kwam een dermate groot kleurverschil tegen waarvan ik niet weet waar het vandaan komt.
Als ik mijn foto bekijk in windows met afbeeldingen worden de JPG's en NEF files weergegeven zoals ze naar mijn mening zouden moeten zijn. De NEF's zijn iets donkerder als de JPG's
Ook als ik de foto's ( JPG's) dan afdruk zien de kleuren er uit zoals ik die op het scherm had staan.
Nu heb ik de NEF files in ViewNX geopend en wilde er 1 bewerken. Als die er op het scherm zo uitziet als de beelden die ik in windows geopend heb en afdruk dan is die veel donkerder. Na bewerking is het beeld dat ik afdruk wel weer behoorlijk maar ziet het er op het scherm niet meer uit. Op het scherm is dan het beeld flets.
Wie weet wat ik kan doen zodat de beelden die ik op het scherm zie allemaal gelijk zijn ?
Frans
Kleurverschil
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Kleurverschil
Beste Frans,
Heb je een gekalibreerd beeldscherm ?
Welke kleurruimte heb je ingesteld op kamera en software ?
Welke PC (/besturingssysteem) gebruik je?
Groeten, Gijs
Heb je een gekalibreerd beeldscherm ?
Welke kleurruimte heb je ingesteld op kamera en software ?
Welke PC (/besturingssysteem) gebruik je?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Aanvullend.
Zelf zet ik bestanden die afgedrukt gaan worden om in een zelf aangemaakt afdruk printerprofiel. De afdrukken zien er dan zo goed mogelijk uit wat "oorspronkelijk" als opname op scherm is bewerkt. Bekijk ik echter die omgezette bestanden die voor het afdrukken bestemd zijn op het monitorscherm, zien die er echt niet uit, "bleek en met zuurstok kermiskleuren". Het zijn dan ook bestanden die gebruikt worden voor een optimale print-output en niet bedoeld om op het scherm te bekijken.
Mijn bestanden worden optimaal aangepast in Adobe RGB ter beoordeling in een softwarepakket als "Photoshop", omzetting naar sRGB voor "internet", en omgezet naar een printprofiel voor optimale weergave in print.
Ik kom nergens onverwachte "mis matches" tegen bij de beelden die bedoeld zijn zoals ze bedoeld zijn bij de verschillende wijzen van uitvoer.
Verdiep je in de materie van kleurmanagement.
Zelf zet ik bestanden die afgedrukt gaan worden om in een zelf aangemaakt afdruk printerprofiel. De afdrukken zien er dan zo goed mogelijk uit wat "oorspronkelijk" als opname op scherm is bewerkt. Bekijk ik echter die omgezette bestanden die voor het afdrukken bestemd zijn op het monitorscherm, zien die er echt niet uit, "bleek en met zuurstok kermiskleuren". Het zijn dan ook bestanden die gebruikt worden voor een optimale print-output en niet bedoeld om op het scherm te bekijken.
Mijn bestanden worden optimaal aangepast in Adobe RGB ter beoordeling in een softwarepakket als "Photoshop", omzetting naar sRGB voor "internet", en omgezet naar een printprofiel voor optimale weergave in print.
Ik kom nergens onverwachte "mis matches" tegen bij de beelden die bedoeld zijn zoals ze bedoeld zijn bij de verschillende wijzen van uitvoer.
Verdiep je in de materie van kleurmanagement.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Clublid
- Contacteer:
Beste Gijs,
Ik gebruik een computer met windows vista. Het beeldscherm is een tijd terug een keer gekalibreerd. Het vreemde van het verhaal vond ik dat als ik foto's bekijk op het scherm en die afdruk die foto's gewoon goed zijn. In View NX ziet het beeld er in eerste instantie gelijk uit maar bij het printen niet.
Camera profiel staat op sRGB. Bij ViewNX heb ik niets ingesteld. Heb ook geen idee of dat kan.
@Leon: ik moet hier nog veel over leren heb ik al gezien. Voorlopig is het nog een hoop hocus pocus.
Ik gebruik een computer met windows vista. Het beeldscherm is een tijd terug een keer gekalibreerd. Het vreemde van het verhaal vond ik dat als ik foto's bekijk op het scherm en die afdruk die foto's gewoon goed zijn. In View NX ziet het beeld er in eerste instantie gelijk uit maar bij het printen niet.
Camera profiel staat op sRGB. Bij ViewNX heb ik niets ingesteld. Heb ook geen idee of dat kan.
@Leon: ik moet hier nog veel over leren heb ik al gezien. Voorlopig is het nog een hoop hocus pocus.
- Léon Obers
- Forumlid
Ja, dat kan bij opties kleurbeheer. Ik weet niet of je zelf print, maar je kunt dus specifiek voor de printer een printprofiel instellen.Frans Heinsbroek schreef:Bij ViewNX heb ik niets ingesteld. Heb ook geen idee of dat kan.
Klik op F1 voor de helpfunctie om te kijken wat en waar je iets precies kunt instellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Clublid
- Contacteer:
Ga ik proberen; bedankt Leon. Ik print idd zelf en heb vanmiddag 5 10x15 printjes gemaakt. Wel leuk om de verschillen te zien wat een verandering van de instellingen, hoe klein dan ook, doet.
edit: heb de plugin van Epson voor ViewNX geladen en nu gaat het een heel stuk beter.
edit: heb de plugin van Epson voor ViewNX geladen en nu gaat het een heel stuk beter.