Dof / reflectie bij insecten

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Marij

Dof / reflectie bij insecten

Bericht door Marij » zo jun 24 2012 5:09 pm

Bij insecten met een schildje, bv lieveheersbeestje, merk ik dat er soms een soort van reflectie ( weerkaatsing licht ?)op sommige punten zit.
Of een soort dofheid, zodat het lijkt of dat punt niet scherp is, bij de ogen ook vaak.
Is dit op te lossen met een uv filter oid ?

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Dof / reflectie bij insecten

Bericht door Karel Giesen » zo jun 24 2012 5:13 pm

Dag Marij,

Reflecties zijn met een polarisatiefilter weg te krijgen.

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » zo jun 24 2012 5:34 pm

Je kunt ook, door goed te kijken waar de lichtval vandaan komt, het met een stukje kalk papier afdekken (wel van een afstandje anders kost het te veel licht) en zachter maken.Als het komt door de flitser die je gebruikt kun je het op dezelfde manier of met een diffuser oplossen. Gebruik van pola filters vooral met macro moet je wel mee oppassen en goed instellen anders werkt het ave rechts.

Marij

Bericht door Marij » zo jun 24 2012 6:43 pm

@ Karel.....Dacht zelf ook eerst aan een pola filter, maar je sluitertijd wordt langzamer met zo,n filter. Niet echt handig bij macro.

@ John Het is niet van de flitser, die had ik niet gebruikt.
Begrijp niet helemaal goed wat je met dat kalkpapier bedoelt .

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo jun 24 2012 11:37 pm

Met de macrofotografie moet je zo af en toe creatief omgaan met de diverse omstandigheden.
Dat geldt natuurlijk voor bijna alle onderdelen van de fotografie, alleen met beestjes ben je afhankelijk van hoe ze zitten en hoe je inspeet op die situatie.
Zitten ze niet op een mooi plekje, dan is het even afwachten totdat ze zich verplaatsen of je verplaatst ze zelf.
Met het schild van een lieveheersbeestje is het vaak zo dat je die reflexie hebt, en dan kun je het licht wat afdekken met calcopapier zoals gezegd door een velletje tussen de takken te zetten tussen het licht en het LVH-beestje b.v.
Een lichte jas over de takken leggen, zelf tussen de dominante lichtbron en het LVH-beestje gaan staan enz.
Alles is afhankelijk van de situatie.
Een beugel voor onder je camera aanschaffen, en daar een vel papier op klemmen met een wasknijper oid, mogelijkheden genoeg.
Maar creatief moet je wel zijn.
Je kunt ook van de vele youtube-filmpjes over de macrofotografie leren, gewoon bekijken hoe de een of ander werkt.

Succes.
Vrgr
Tiny

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » ma jun 25 2012 8:34 am

Marij schreef:@ Karel.....Dacht zelf ook eerst aan een pola filter, maar je sluitertijd wordt langzamer met zo,n filter. Niet echt handig bij macro.

@ John Het is niet van de flitser, die had ik niet gebruikt.
Begrijp niet helemaal goed wat je met dat kalkpapier bedoelt .
Kalk papier (overtrekpapier)is goedkoop en kun je naar behoeven,grootte een klein schermpje van maken om de zon of andere hinderlijke lichtbronnen te temperen.Ik maak in de vrije natuur regelmatig macro's van insecten(staan ook op de site) hierbij maak ik gebruik van een losse flitser (s) met diffuser en kleur gel filters de 1:1 foto's maak ik uit de hand op +/- 125 ste met diafr 11/14. Als je alles uit de hand doet vooral bij insecten heb je de mogelijkheid om het standpunt zo te kiezen dat je van reflecties weinig last hebt en natuurlijk een kwestie van veel oefenen scherpstelling op manual en voorzichtig naar voren en achter bewegen met de kamera op het moment van scherpte afdrukken.
Succes zijn er vragen mailen.
Gr John

Marij

Bericht door Marij » ma jun 25 2012 9:40 am

Dank je wel voor de tips Tiny . Nog maar net begonnen met macro, dus er is nog veel te leren.
Zal ook eens op You Tube gaan kijken.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”