tweede coentunnel, aanvoer zand

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
george013

tweede coentunnel, aanvoer zand

Bericht door george013 » ma jun 25 2012 9:38 am

Vanaf dat de werkzaamheden zo'n 3 jaar geleden begonnen zijn heb ik foto's genomen van het traject tussen de Coentunnel en de Transformatorweg. Eerst fanatiek, daarna steeds minder.
Nu nog proberen er een verhaaltje uit te halen. Bij deze een poging.

Het zand voor de dijklichamen wordt per boot aangevoerd, met een grijper eruit gehaald en via een transportband omhoog gevoerd naar een storttrechter waar de vrachtwagens onderdoorrijden en gevuld worden.
Afbeelding

De boot legt aan met slechts een strop aan de kop, motor in de vooruit en het roer richting wallekant. Zo blijft hij stabiel op zijn plaats en kan omhoog komen tijdens het lossen.
Afbeelding

Hier het proces in beeld.
Afbeelding

Hopla, de trechter in.
Afbeelding

En de trechter uit.
Afbeelding

En de lege boot. Ik begrijp dat water niet. Als ballast lijkt mij dat niet geschikt.
Afbeelding

Dit was een kontinue stroom van boten en op en neer rijdende vrachtwagens.
George

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: tweede coentunnel, aanvoer zand

Bericht door Wiljo » ma jun 25 2012 10:42 am

Altijd interessant om dit soort reportages te zien. Hoe ben je op het terrein terecht gekomen, toestemming gevraagd aan de opzichter of ben je zelf daar werkzaam?
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

george013

Bericht door george013 » ma jun 25 2012 10:48 am

Gewoon doorlopen. Voor op die transportband heb ik het wel gevraagd en tot mijn verbazing ook gekregen. Zal wel een uitzendkracht geweest zijn. Ik ben regelmatig weggestuurd.
George

cacevers

Bericht door cacevers » ma jun 25 2012 2:34 pm

george013 schreef: En de lege boot. Ik begrijp dat water niet. Als ballast lijkt mij dat niet geschikt.
Mooie serie en leuke foto bij de band 8)
Is voor de volgende lading zand, dat houden ze nat om het beter te kunnen verwerken.
Zand gooien er ze bovenop en overtollig loopt erg gewoon overheen terug in het water.

george013

Bericht door george013 » ma jun 25 2012 2:55 pm

Vandaar dat die zandboten zo mooi vlak geladen zijn.
George

rjb
Forumlid
Forumlid

Bericht door rjb » ma jun 25 2012 4:14 pm

Vorige week zag ik in IJmuiden een baggervaartuig die continue een zandboot aan het laden was, waarna deze door de sluizen richting Amsterdam voer. Daarna kwamen ze weer leeg terug. Zal dus wel de schepen zijn die jij zag en gefotografeerd hebt.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma jun 25 2012 5:34 pm

Leuke en duidelijke serie!
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » ma jun 25 2012 7:45 pm

Een hele mooie serie.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

george013

Bericht door george013 » ma jun 25 2012 8:23 pm

rjb schreef:Vorige week zag ik in IJmuiden een baggervaartuig die continue een zandboot aan het laden was, waarna deze door de sluizen richting Amsterdam voer. Daarna kwamen ze weer leeg terug. Zal dus wel de schepen zijn die jij zag en gefotografeerd hebt.
Ik ben geen deskundige. Zand dat uit zee wordt gewonnen moet eerst ontzilt worden. Ooit begrepen dat het zand in een zoetwaterstroom werd gedumpt om het na verloop van tijd weer op te zuigen.

Verscheidene meren in Nederland hebben hun ontstaan te danken aan zandwinning. In Amsterdam bijv. het Nieuwe Meer, vandaar die naam. Zou zo'n 30 meter diep zijn en geliefd bij duikers. Dat zand werd gebruikt voor de stadsuitbreiding, huizenbouw.

Ik ben dit project begonnen voor mijzelf. Puur om de veranderingen vast te leggen, dingen die er nu niet meer zijn toch zichtbaar te maken om het een beetje zwaar te formuleren. Ik rij er elke dag langs.
Ik heb ruim 1100 foto's gemaakt en het is leuk om daar onderwerpen uit te halen waarvan je je van tevoren niet bewust bent geweest, onderwerpen die voortkomen uit de foto's zelf. En die zijn er genoeg.

Ik zal nog een serie over zand plaatsen met aparte onderwerpen.

George

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma jun 25 2012 11:22 pm

Leuk he, het maken van zo'n reportage? Dan is mijn "molen project" in tijd, paar maanden, goed te overzien. Maar ik begrijp dat je nogal wat opnames verborgen in je archief hebt. Dus we zien de deel onderwerpen graag voorbij komen. Mooe serie.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

george013

Bericht door george013 » di jun 26 2012 7:19 am

Reportages zijn altijd leuk om te doen en te zien. Je gebruikt de camera niet als doel maar als middel, en dan proberen achteraf er een logisch verhaal uit te halen.
George

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » di jun 26 2012 6:04 pm

george013 schreef:Reportages zijn altijd leuk om te doen en te zien. Je gebruikt de camera niet als doel maar als middel, en dan proberen achteraf er een logisch verhaal uit te halen.
George
Dat lukt je dan prima ,als er nog een vervolg is ben ook ik hier erg benieuwd naar.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”