Beste allemaal,
ik hoor de laatste tijd over de verhouding tussen lengte en breedte van foto's. Dit omdat het bij zo' centrale wel eens verkeerd wordt afgesneden.
-Wat betekent de verhouding 2:3 precies?
-Kan je dit instellen op je digitale camera?
of stel ik een hele rare vraag?
Met vriendelijke groet,
CyberRunner
Verhouding lengte breedte foto's...
- Onno
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Met 'verhouding 2:3' bedoelt men dat de korte kant van de foto 2/3 de lengte heeft van de lange kant. Bijvoorbeeld 20x30 of 10x15 centimeter.
Ik had een paar jaar geleden een analoge Minolta met een panorama-stand voor foto's met een verhouding van 16:9. Hierbij werd slechts een deel van het negatief belicht. Als je zo'n foto 'normaal' (2:3) afdrukte kreeg je boven en onder zwarte balken. Veel ontwikkelcentrales kunnen dergelijke foto's overigens automatisch op breder papier afdrukken.
Op een digitale camera is het niet zo zinvol om een instelling hiervoor te maken. Op je Mac of PC kan je eenvoudig een foto opnieuw kaderen, eventueel dus met een volledig andere lengte/breedte verhouding.
Ik had een paar jaar geleden een analoge Minolta met een panorama-stand voor foto's met een verhouding van 16:9. Hierbij werd slechts een deel van het negatief belicht. Als je zo'n foto 'normaal' (2:3) afdrukte kreeg je boven en onder zwarte balken. Veel ontwikkelcentrales kunnen dergelijke foto's overigens automatisch op breder papier afdrukken.
Op een digitale camera is het niet zo zinvol om een instelling hiervoor te maken. Op je Mac of PC kan je eenvoudig een foto opnieuw kaderen, eventueel dus met een volledig andere lengte/breedte verhouding.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Sommige compact camera’s hebben een 2:3 instelling, met als enig voordeel dat er wat meer foto’s op het geheugenkaartje passen. Bij 3:4 kun je zelf nog wat bepalen in PS.
De 3:4 van de meeste beeldsensoren is nog een erfenis van de TV beeldbuizen, deze waren rond en hadden op de kop een lichtgevoelig vlak waarop een vierkant beeld (3:4) werd vastgelegd.
De aanduiding van de beeldsensor grootte is hier nog van, een 1/2.5†chip heeft een grootte van 5,76 x 4,29 mm.(de beeldbuis had een diameter van ca. 10mm en dit was wat er op kon)
RVK
PS, er zijn geen rare vragen
De 3:4 van de meeste beeldsensoren is nog een erfenis van de TV beeldbuizen, deze waren rond en hadden op de kop een lichtgevoelig vlak waarop een vierkant beeld (3:4) werd vastgelegd.
De aanduiding van de beeldsensor grootte is hier nog van, een 1/2.5†chip heeft een grootte van 5,76 x 4,29 mm.(de beeldbuis had een diameter van ca. 10mm en dit was wat er op kon)
RVK
PS, er zijn geen rare vragen
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/