70-300 VR voor Vliegtuigspotten en Airshows

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Is de 70-300 VR een betere Vliegtuiglens?

Ja
10
83%
nee, Maakt geen verschil met de sigma
2
17%

Totaal aantal stemmen: 12

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » do jul 19 2007 12:20 pm

@ Helifreak:
Goede keuze, mooie opnamen!
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Helifreack

Bericht door Helifreack » do jul 19 2007 12:58 pm

dankjewel

harry boerefijn

Bericht door harry boerefijn » di aug 07 2007 9:24 am

Zelf wil ik ook een telelens kopen, maar heb me laten vertellen dat de 70-300 vr op de 300mm niet helemaal scherp is, wie kam me daar meer over vertellen ander zit ik aan de 80-400 te denken van Tokina.
Wie kan me advies geven.

Helifreack

Bericht door Helifreack » di aug 07 2007 8:45 pm

die fotos wat ik heb gepost zijn grotendeels op 300mm gemaakt, zoizo die closeups, en dat met sluiters van 1/125ste, dus vind hem wel scherp!
al die superzoom lenzen, missen scherpte op het einde, behalve die VET DURE haha. Nadeel van de tokina vind ik zelf t gemis van de vr, die mij toch wel goed van pas komt.

Dennis.

Bericht door Dennis. » di aug 07 2007 11:16 pm

harry boerefijn schreef:Zelf wil ik ook een telelens kopen, maar heb me laten vertellen dat de 70-300 vr op de 300mm niet helemaal scherp is, wie kam me daar meer over vertellen ander zit ik aan de 80-400 te denken van Tokina.
Wie kan me advies geven.
Misschien is het de moeite eens wat reviews te lezen over de "Bigma" (Sigma 50-500 f/4-6.3) Ik heb deze onlangs tweedehands overgenomen voor 600,- (nieuw 1050 bij KB) en behalve het (bekende) feit dat deze lens gerust "lomp" genoemt mag worden heb ik er nog niet veel negatiefs op aan te merken.

http://www.pixel-peeper.com/lenses/?len ... none&res=3

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » wo aug 08 2007 2:29 pm

Mooie foto's Helifreack, maar ik ben niet echt onder de indruk van het VR-objectief wanneer ik ze vergelijk met mijn foto's elders op dit forum welke ik heb gemaakt met een 30 jaar oude Nikkor 80 - 200mm f/4.5 zoom AI MF en een ongeveer even oude Nikkor 35 - 105mm f/3.5~4.5 AI MF beiden onlangs gekocht voor nog geen 25 euro per stuk....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sorry, ik kon het niet laten om toch nog een paar foto's te plaatsen... :oops:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Dennis.

Bericht door Dennis. » wo aug 08 2007 3:47 pm

Het kan aan veel dingen liggen (monitor, gebruikte camera etc) maar ik vind de foto's van Helifreak toch aanzienlijk helderder.

harry boerefijn

Bericht door harry boerefijn » do aug 09 2007 9:14 am

Mijn ervaring met mijn kit lens 55-200 is dat hij op het 200mm punt wel scherp is maar niet haar scherp, het schijnt dus met de 18-200 vr ook zo te zijn dat hij op het 200mm punt niet rag scherp is, algemeen genomen zijn de foto's wel goed maar neem je een klein onderwerp bijvoorbeeld een vogeltje en je gaat hem iets vergroten op de pc dan zie je dus duidelijk onscherpte terwijl dat op het 135 mm punt niet zo is.

Polling

Bericht door Polling » do aug 09 2007 9:43 am

Vergroten of gewoon op 100% laten zien? Ik gebruikte mijn 55-200 VR (dus geen kit-objectief, maar ik denk dat er verder optisch weinig verschil is) voor de gieren-foto's, en die heb ik uitgesneden, zodat op internet foto's van 800 px langste zijde te zien zijn, zonder dat ik de foto's heb geresized.
voorbeeld (al eerder hier geplaatst):

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn dus inderdaad niet helemaal ragscherp, maar ik weet niet of dat aan de AF ligt, aan mezelf of aan het objectief..

Helifreack

Bericht door Helifreack » vr aug 10 2007 8:22 pm

hmm dennis bedankt, ik ben erg blij met de nieuwe lens, en ik merk de vr echt. zeker op hoge snelheden, en lage sluiters. Dus is wel een overweging waard, ze verzinnen het niet voor niets. en die oudere nikonlenzen zijn zoizo rete goed, heb ik het idee. zie veel mensen met digi body's en analoge lensen.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”