CaptureNX2 en color management?

Discussies over fotobewerking en archivering
CaptainHook

Re: CaptureNX2 en color management?

Bericht door CaptainHook » wo jun 27 2012 6:23 pm

@george013:
lees nog eens de eerste probleemstelling in de allereerste post.

Het gaat NIET om calibratie op zich.
Het gaat om het feit dat BINNEN EEN EN HETZELFDE programma (zoals b.v. CaptureNX2, ViewNX2, PS CS5, Irfanview) er bizarre kleurverschillen zijn tussen het venster wat wel en het venster wat niet rekening houdt (klaarblijkelijk) met kleurcalibrering.
En FrankB heeft/had precies hetzelfde probleem

Vooral bij roodtinten treedt een verschuiving op naar bruin toe.
En nee, nogmaals nee, het geopende [edit] venster (in de voorbeeldscreendump) is geen bewerking van het originele thumbnail file uit de folder browser...maar gewoon hetzelfde, onbewerkte bestand.

Sorry, maar hoe duidelijk(er) kan ik het anders nog omschrijven?

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo jun 27 2012 7:07 pm

Wat nu als je opnieuw calibreert met je xrite?

Lijkt me en bug in of de nvidia driver of in de xrite software.

george013

Bericht door george013 » wo jun 27 2012 8:03 pm

CaptainHook schreef:@george013:
lees nog eens de eerste probleemstelling in de allereerste post.

Het gaat NIET om calibratie op zich.
Het gaat om het feit dat BINNEN EEN EN HETZELFDE programma (zoals b.v. CaptureNX2, ViewNX2, PS CS5, Irfanview) er bizarre kleurverschillen zijn tussen het venster wat wel en het venster wat niet rekening houdt (klaarblijkelijk) met kleurcalibrering.
En FrankB heeft/had precies hetzelfde probleem

Vooral bij roodtinten treedt een verschuiving op naar bruin toe.
En nee, nogmaals nee, het geopende [edit] venster (in de voorbeeldscreendump) is geen bewerking van het originele thumbnail file uit de folder browser...maar gewoon hetzelfde, onbewerkte bestand.

Sorry, maar hoe duidelijk(er) kan ik het anders nog omschrijven?
Haakje,
Ik heb je eerste post gelezen en zelfs uit geciteerd. Zonder reactie jouwerzijds.
Wat jij niet begrijpt is dat als je je scherm kalibreert dat dat voor het GEHELE scherm geldt.
George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jun 27 2012 8:31 pm

george013 schreef: Wat jij niet begrijpt is dat als je je scherm kalibreert dat dat voor het GEHELE scherm geldt.
George
Oh, dat begrijp ik juist heel goed. No problemo. Tuurlijk, calibratie heeft z'n invloed op de totaal weergave van het hele scherm (eigenlijk de output van de video kaart).
Het vervelende is echter dat er bij mij iets anders gebeurt! Alleen wat????

Echt, blijkbaar gelooft iemand het pas als 'ie het ter plekke ziet... Want blijkbaar kan ik niet duidelijk maken wat er gebeurt, zelfs de screendumps helpen niet...

george013

Bericht door george013 » wo jun 27 2012 9:03 pm

Wat heb je dus opgelost?
Niets.
En je vraagt jezelf niet af waarom deze foute benadering tot resultaat leidt?
George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jun 27 2012 9:09 pm

Vertel het me dan, als je weet wat ik fout doe? :oops:
Ik heb het al zoveel mensen gevraagd, maar HET antwoord zit er nog steeds niet bij... :shock:

Ik zou het dolgraag oplossen. Ik had zelfs al iemand een halve dag langs laten komen om mee te kijken, maar die was uiteindelijk ook flabbergasted...

Begin inmiddels te vermoeden dat (wellicht) die i1display2 colorimeter rot is c.q. zich vreemd gedraagt. Maar ja, die wissel ik ook niet ff om met de buurman... (die buurman heeft geen idee wat color profiles zijn. :wink: )

george013

Bericht door george013 » wo jun 27 2012 9:40 pm

Als ik het wist had ik het je al lang verteld.
Probeer een beetje logisch na te denken. Je verandert je calibratieprofiel en alleen je werkscherm in Capture verandert. Dan weet je toch dat je niet met je calibratieprofiel bezig bent.

Je opent een NEF en zonder dat je iets gedaan hebt, ga ik even van uit, verandert je kleur. Of je instellingen in kleurbeheer zijn fout of er gebeurt iets anders. Heb je al een keer gesaved en geopend? . Bij openen mag er geen verschil zijn tussen miniatuur en werkscherm. Verscheidene keren gevraagd maar geen reactie op gehad

Je plaatst foto's van je afsluiters, had je ook problemen mee. Hoe heb je deze foto's omgezet naar JPG? Geen reactie.

Je stelt dat het ook in bijv. IrfanView gebeurt. Laat een screendump zien, ben je goed in, waarop dit zichtbaar is, miniatuur, werkscherm Capture en scherm IrfanView. Ik geloof het pas als ik het zie.

George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jun 27 2012 9:52 pm

george013 schreef:
Probeer een beetje logisch na te denken. Je verandert je calibratieprofiel en alleen je werkscherm in Capture verandert. Dan weet je toch dat je niet met je calibratieprofiel bezig bent.
Zou je denken, en toch is het zo. Zodra ik een ander monitor calibratieprofiel toeken (een foute b.v., dan wordt die rode auto ineens bruinig). Ik kan het zo reproduceren.
Ik zou niet eens weten hoe je dan wel er voor kunt zorgen dat twee verschillende vensters binnen 1 programma een andere kleurweergave krijgen... jij wel? (nee, ik heb het niet over editten)
Het is zelfs zo erg, dat als ik b.v. m'n rechter scherm van een fout kleurprofiel voorzie, en ik het CaptureNX2 scherm van links naar rechts sleur, het rood, op het moment van het oversteken van de schermrand, binnen het edit venster, verandert in dat roodbruin, terwijl het thumbnail/folder scherm NIET van kleur verandert. Laat ik dat dan zo staan op het rechter beeldscherm en ik ga op datzelfde moment naar de color management settings van Windows toe, en schakel het kleurprofiel weer uit, staat het meteen weer goed! Dat bedoel ik met flabbergasted...
george013 schreef:
Je opent een NEF en zonder dat je iets gedaan hebt, ga ik even van uit, verandert je kleur. Of je instellingen in kleurbeheer zijn fout of er gebeurt iets anders. Heb je al een keer gesaved en geopend? . Bij openen mag er geen verschil zijn tussen miniatuur en werkscherm. Verscheidene keren gevraagd maar geen reactie op gehad
M.i. heb ik daar op geantwoord. Nee, er MAG idd geen verschil zijn, maar dat IS er wel. En da's nou juist het probleem. :frown:
george013 schreef:
Je plaatst foto's van je afsluiters, had je ook problemen mee. Hoe heb je deze foto's omgezet naar JPG? Geen reactie.
Save as JPEG.

george013 schreef:
Je stelt dat het ook in bijv. IrfanView gebeurt. Laat een screendump zien, ben je goed in, waarop dit zichtbaar is, miniatuur, werkscherm Capture en scherm IrfanView. Ik geloof het pas als ik het zie.
Ja, jeetje zeg (sorry hoor) maar hoeveel screendumps moet ik nog laten zien? Ik heb nu al drie topics gestart en volgestort met schermpjes en iedere keer roept men 'dat kan niet' maar toch is het zo.
En als ik een professioneel grafisch designer (die dagelijks met PS werkt) er naar laat kijken en zit ook stomverbaasd te kijken.
Ik heb een hele lange tijd met Leon aan de telefoon gezeten.
Me dunkt, ik doe me best.

Maar als dan de uitleg lang begint te worden, reageren sommigen van "ja hoor, dat ga ik niet allemaal lezen.." Sorry, maar het is nou eenmaal niet in 2 zinnetjes beschreven.

Bovendien ben ik niet de enige met dit probleem, maar blijkbaar wel de enige die het tot op de bodem wil uitzoeken wat er fout gaat (?)

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » wo jun 27 2012 9:58 pm

Je kunt (geen idee of het effect heeft) toch nog eens kritisch kijken naar de Nvidea driver van je grafische kaart.
Wellicht heb je dat al getest

george013

Bericht door george013 » wo jun 27 2012 10:15 pm

george013 schreef:

Zou je denken, en toch is het zo. Zodra ik een ander monitor calibratieprofiel toeken (een foute b.v., dan wordt die rode auto ineens bruinig). Ik kan het zo reproduceren.
Ik zou niet eens weten hoe je dan wel er voor kunt zorgen dat twee verschillende vensters binnen 1 programma een andere kleurweergave krijgen... jij wel? (nee, ik heb het niet over editten)
Het is zelfs zo erg, dat als ik b.v. m'n rechter scherm van een fout kleurprofiel voorzie, en ik het CaptureNX2 scherm van links naar rechts sleur, het rood, op het moment van het oversteken van de schermrand, binnen het edit venster, verandert in dat roodbruin, terwijl het thumbnail/folder scherm NIET van kleur verandert. Laat ik dat dan zo staan op het rechter beeldscherm en ik ga op datzelfde moment naar de color management settings van Windows toe, en schakel het kleurprofiel weer uit, staat het meteen weer goed! Dat bedoel ik met flabbergasted...
Overstappen op XP.
george013 schreef:

M.i. heb ik daar op geantwoord. Nee, er MAG idd geen verschil zijn, maar dat IS er wel. En da's nou juist het probleem. :frown:

george013 schreef:
Kan ik mij niet herinneren en doe je nu ook niet.
Mijn simpele gedachte is dat als je histogram veranderd, zul je op 2 pc's moeten vergelijken, en bij saven als bijv. JPG de kleuren goed zijn er iets zou moeten zijn binnen Capture. Er wordt een ander beeld weggeschreven als dat je ziet.

Gaat zo verder.

Sherlock Holmes

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jun 27 2012 10:33 pm

Peter schreef:Je kunt (geen idee of het effect heeft) toch nog eens kritisch kijken naar de Nvidea driver van je grafische kaart.
Wellicht heb je dat al getest
3 verschillende versies inclusief de laatste beta driver. Maakt geen verschil

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jun 27 2012 10:35 pm

george013 schreef: Kan ik mij niet herinneren en doe je nu ook niet.
Mijn simpele gedachte is dat als je histogram veranderd, zul je op 2 pc's moeten vergelijken, en bij saven als bijv. JPG de kleuren goed zijn er iets zou moeten zijn binnen Capture. Er wordt een ander beeld weggeschreven als dat je ziet.

Gaat zo verder.

Sherlock Holmes
Ok, niet duidelijk genoeg gemaakt dus. Ja, ik heb gesaved en opnieuw geopend, dat maakt geen verschil.

En XP is zeker als grapje bedoeld?

george013

Bericht door george013 » wo jun 27 2012 11:33 pm

Dan schrijft Capture een ander beeld weg dan dat het toont. En wat ik uit jouw screendump heb gehaald, een ander histogram, zou dat bij Capture moeten liggen. Het histogram wordt bepaald door Capture, ga ik van uit.

En wat betreft XP, alle nieuwe versies van windows zijn voornamelijk ingegeven door het multimediageweld. Heb ik niets mee te maken. Zal wel ook wat anders zijn, dat mag iemand mij uitleggen.

George

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » do jun 28 2012 6:53 am

george013 schreef:En wat betreft XP, alle nieuwe versies van windows zijn voornamelijk ingegeven door het multimediageweld. Heb ik niets mee te maken. Zal wel ook wat anders zijn, dat mag iemand mij uitleggen.

George
Weliswaar off-topic.
Maar die gedachte over XP versus Win7 is onjuist.

Qua performance en memory management is Win7 vele malen beter en efficienter. Bovendien kun je onder XP (zelfs de 64-bit versie niet) niet fatsoenlijk grote hoeveelheden geheugen aanspreken, laat staan op een goede manier b.v. SSD's configureren (WinXP mist b.v. het trim commando). Ook het driver model is vele malen beter, zo is zelfs het color management gebeuren (je zou het niet zeggen, maar toch) veel beter aangepakt.
Dit ff terzijde.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”