Nikon of Tamron?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
TimCremers
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikon of Tamron?

Bericht door TimCremers » do jun 28 2012 4:19 pm

Beste mensen,

Sinds vorig weekend ben ik in het bezit van een Nikon D5100. Nu ben ik voorzichtig aan het rondkijken naar objectieven die ik me wil gaan aanschaffen. Ik ben hier tegen een vraag aangelopen en wel:
Hoe groot het verschil in kwaliteit is tussen Nikons eigen objectieven en die van Tamron? Zit hier überhaupt verschil in?

Ik ben me ervan bewust dat ieder objectief anders is, maar over het algemeen gesproken is Tamron een goed merk of kan ik me toch beter richten op de Nikon objectieven?

Mvg
Tim Cremers

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon of Tamron?

Bericht door DannySan » do jun 28 2012 4:28 pm

Hoi Tim!

Welkom op dit - uiterst gezellige - en informatieve forum!

Volgens mij is de 'trend' wel een beetje "Nikkor is the best"; maar wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk :wink:
Ik heb een (tweedehands) 55-200 van Nikkor erbij gekocht naast de kitlens; maar je moet jezelf afvragen of 'jij' het verschil ziet in een foto gemaakt me een Sigma/Tamron en een Nikkor.
Is dat iets waar je je 'heel druk 'over maakt? Of zie je het beeld van een Tamron en denk je: helemaal prima! Nou, dan hoef je ook geen Nikkor te kopen toch?

Zoveel objectieven, zoveel meningen.

Ik heb hier al wel eens een vergelijk horen maken met een auto:
Ik wil graag een auto, zit er kwaliteitsverschil tussen een Volkswagen en een Opel?
Een fervente Opel rijder zal zeggen: Opel = the best, bij een fervent Volkswagen rijder andersom.
En iemand die denkt: Beide brengen me comfortabel van A naar B maar Opel is goedkoper, dus prima; die koopt de goedkoopste van de 2.

Ik zou het per keer afwegen (voor mezelf gesproken dan); ik weet nog niet of ik me meer op macro ga richten, of een lens met grotere zoom-mogelijkheden wil; maar als het zover is bekijk ik éérst de Nikkor-opties en prijzen, leg ik ernaast wat een eventuele concurrent doet en dan beslis ik in samenspraak met mijn budget :wink:

Succes met je keuze!
Groetjes Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jun 28 2012 4:29 pm

Welkom op het forum.
Antwoord op je vraag. Het ligt een beetje aan het model of brandpunten die je kiest.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 28 2012 4:45 pm

Alle merken maken geslaagde en minder geslaagde modellen. Bij Nikon is over het algemeen wel de spreiding in kwaliteit binnen exemplaren van een model wat minder ruim.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do jun 28 2012 5:06 pm

Beste Tim,

Welkom.

Wat zou je verwachten op een forum van Nikon liefhebbers?
Als het kan lijden: liefst Nikon, ookal schuilen er op dit forum fervente liefhebbers van sommige Tamron lenzen :lol:

re: Zit hier..
Jazeker, vooral op het gebied van duurzaamheid en compatibiliteit. Als je met zorg kiest uit de vele Nikon lenzen kan je daar jaren (en vele kamera's) mee vooruit.

Gebruik vooral de zoekfunctie rechtsboven en lees naar hartelust, houd wel het zoutvat bij de hand...

Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op do jun 28 2012 5:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do jun 28 2012 5:07 pm

Patrick schreef:Bij Nikon is over het algemeen wel de spreiding in kwaliteit binnen exemplaren van een model wat minder ruim.
Misschien vroeger, maar afgaande op kritische lens-testers (o.a. Lloyd Chambers) is die spreiding tegenwoordig beslist niet minder ruim.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » do jun 28 2012 5:29 pm

Volgens mij hebben alle objectief-leveranciers wel een paar toppers in hun assortiment en op z'n minst objectieven die veel waar voor hun geld bieden.

Wel heb ik het idee dat Nikon nieuwe features aan hun camera's toevoegd die enkel werken met Nikon-objectieven. Denk bijvoorbeeld aan automatische vertekeningscorrectie in de camera. Zo kunnen er in de toekomst wel meer grappen verzonnen worden die enkel met Nikon objectieven werken. Het zullen niet gauw cruciale zaken zijn, maar toch...

Daarnaast verwacht ik dat, met de toenemende complexiteit van de camera en de electronica in de objectieven, het vaker gaat voorkomen dat je een beroep op Nikon Service moet doen om iets af te laten stellen of te laten corrigeren. Nikon doet dat niet voor niet-Nikon objectieven. In het ongunstigste geval blijf jij met een probleem zitten omdat beide leveranciers naar elkaar wijzen...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Ocram
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ocram » do jun 28 2012 8:45 pm

TimCremers schreef:
Ik ben me ervan bewust dat ieder objectief anders is, maar over het algemeen gesproken is Tamron een goed merk of kan ik me toch beter richten op de Nikon objectieven?
Beste Tim Cremers. Sluit merken als Tokina, Sigma & Samyang ook niet uit.
Wel belangrijk om rekening te houden met aankoop van objectieven. Jouw D5100 heeft geen AF motor.
Dus als je autofocus wilt blijven behouden, dan zal je objectieven met een autofocus moeten hebben.
Voorbeeld uit de praktijk.
Ik wou graag een Tokina 12 -24 groohoek lens hebben voor mijn D5100. Daar zijn 2 versies van. Allebei leverbaar.
Ik moest dus de Tokina AT-X 124 PRO DX II 12-24mm f/4 nemen ipv Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4.
De DX versie blijkt geen AF-S-systeem te hebben. De DX II is wel geschikt voor de D5100.

Op Tweakers.net staat een hele mooie overzicht van (bijna?) alle Nikon F mount objectieven
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1486077" onclick="window.open(this.href);return false;

TimCremers
Forumlid
Forumlid

Bericht door TimCremers » vr jun 29 2012 12:07 am

Bedankt allemaal voor de reacties! De vergelijking met de auto ben ik het zeker mee eens. Maar ik ben ook niet zo dat ik bespaar op kwaliteit, dan spaar ik liever nog 2 maanden door en koop me dan het objectief wat volledig aan mijn wensen voldoet!

Ik heb het geluk dat mijn vader ook een Nikon gebruiker is en een wat breder budget heeft. En hierdoor ook wat objectieven en accessoires heeft liggen. Dus die zal ik de eerste tijd gewoon innemen ter leen zullen we maar zeggen. Dat vindt hij gelukkig ook niet erg. =)

Wat betreft de autofocus, daar was ik me inderdaad al van bewust. Hier zal ik ook zeker rekening mee houden als ik een lens zou gaan aanschaffen. Misschien als ik een keer ergens een 55-200 van Nikon voor een goede prijs zie langs komen dat ik me die aanschaf. Maar eerst eens het toestel helemaal leren kennen.

Mijn vraag is beantwoord, dus wat mij betreft kan er slot op deze topic. (of werkt dat op dit forum anders? xD)

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”