U-points/Viveza discussie afgesplitst

Discussies over fotobewerking en archivering
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: U-points/Viveza discussie afgesplitst

Bericht door Léon Obers » do jun 28 2012 12:30 am

lock schreef:Mijn belangrijkste wens is een verbeterde ruisreductie. Maar ik las dit:
http://www.luminescentphoto.com/blog/20 ... ture-nx-2/

Dat betekent dat je via een Tiff ofvia NX2 of zelfs direct gewoon naar Dfine kan (en alle andere plugins). Dat wil ik wel eens uitproberen.
Maar ja, dan moet je eerst naar TIF en "stopt" je verdere bewerking vanuit NEF, of je moet van daaruit weer een nieuwe basis leggen om verder te gaan.

Je hebt wel wat meer mogelijkheden door de "2e methode" van de ruisreductie in Capture NX2 toe te passen en niet de default bij "camerasettings". Bij hoge ISO wordt normaal bij "camerasettings" de ruisreductie meegenomen die in de camera is ingesteld. Schakel die uit en gebruik de aparte tool onder het menu "Aanpassen" ---> "Ruisreductie". Daar heb je onderaan bij "dekking" de extra mogelijkheid de mode in "Lichtheid en Kleur" te kiezen. Kies voor het "Lichtheid kanaal" dan een percentage 30-40% lager dan die voor het "Kleur kanaal". Dat scheelt je aan verlies van detailweergave met toch een goede ruisreductie van "kleurruis". Verder wel de "Betere kwaliteit" gebruiken en niet de "Snelle".

Met die tweede methode via het menu kun je ook gedeelten meer of minder met ruisreductie in je opname poetsen of via selectiemaskers slechts bepaalde gedeelten behandelen.

EDIT 8 november 2012
Inmiddels is er vanaf versie 2.3.4 van Capture NX2 een extra verbeterde 2012 ruisreductie methode bijgekomen bij "Camera-instellingen".

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=43780" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do nov 08 2012 4:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » do jun 28 2012 11:06 am

Ik vind de NX2 implementatie van ruisonderdrukking matig....

Op zich is het niet zo erg om een TIFF als nieuwe basis te nemen. Want voor 98% van de gevallen kan je verder alles met NX2. Ik merk alleen dat ik nu in de eenvoud van CS5 (binnenkort komt CS6 binnen) het toch wel erg prettig vind om het zoveel mogelijk binnen één programma-omgeving te houden.
Laten we hopen dat NX3 een echte verbetering is. Dat scheelt een hoop in de workflow.

desire
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door desire » do jun 28 2012 7:41 pm

Léon welke instelling van intensiteit % en scherpte raad Je aan,en bij dekking in het lichtheidkanaal % en kleurkanaal % raad Je aan? zowat in het algemeen.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jun 28 2012 10:04 pm

Daar is geen algemene instelling voor. Het is sterk afhankelijk welk cameramodel je gebruikt. Afhankelijk van de ISO gevoeligheidswaarde, het onderwerp, de belichting, de ruis die je uiteindelijk weg wil werken. Dat afgezet bij je persoonlijke visie wat wel of niet meer realistisch is in die correctie.
Neem als leidraad om te beginnen de instelling wat de camera zelf heeft genomen voor intensiteit en scherpte, maar maak de verschillen in instelling voor de dekking zoals ik het hiervoor heb beschreven in percentages voor het lichtheidkanaal en het kleurkanaal. Kijk bij 100% vergroting wat het beeld doet, varieer eventueel nog wat in die waarden en bovenin bij de intensiteit. Het is vooral een kwestie van veel kijken, beoordelen, kiezen en ervaring opdoen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

desire
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door desire » ma jul 09 2012 7:02 pm

Léon bedankt voor het antwoord.
Met vriendelijke groeten van Désiré.
Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
https://vanmeulder.be

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”