Nikon D7000 opslag JPEG

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
weaponar

Nikon D7000 opslag JPEG

Bericht door weaponar » vr jun 29 2012 8:35 am

Beste forumleden,

Sinds een kleine 3 weken ben ik een gelukkige eigenaar van de D7000. Een hele stap richting een wat professionelere camera (t.o.v. D3000).
Heb er al vele mooie plaatjes mee gemaakt, ik ontdek steeds meer in de camera.

Nu zit ik met het volgende. Bij de opslag van JPEG's kun je kiezen tussen 2 opties. Opslaan op ware grootte (ongeveer 8mb) of hij maakt de foto's ongeveer even groot (5mb). Is het verschil echt zichtbaar...? Ik fotografeer vele wielerwedstrijden, waar je met best wat foto's thuis komt. Deze moeten ook in het archief op de pc en geupload worden op een website (webshop).

Wat adviseren jullie...? Ik was al zeer content met de foto's die er uit kwamen, waren dus ongeveer 5mb, omdat hij op die stand stond.

Alvast bedankt voor de respons!

Wolf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon D7000 opslag JPEG

Bericht door Wolf » vr jun 29 2012 8:44 am

Als jij de kwaliteit afdoende vind is het goed toch?
Op je website verklein je ze toch eerst toch?

Ik zou echter gewoon de grootste schieten. Een externe harde schijf erbij voor een paar tientjes en je kan megaveel schieten.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl

weaponar

Bericht door weaponar » vr jun 29 2012 8:48 am

Wolf schreef: Op je website verklein je ze toch eerst toch?
Nee de originele bestanden worden geupload, als mensen een afdruk 30x45 of 40x60cm bestellen, kom je er niet met een bestandje van 1 mb bijvoorbeeld.

Maar ik ga vandaag eens kijken of ik verschil kan zien.
Bedankt!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 29 2012 11:43 am

Waarom wil je JPG schieten? Ik schiet enkel RAW...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

weaponar

Bericht door weaponar » vr jun 29 2012 12:02 pm

Bij belangrijke foto's, zoals een fotoshoot of iets dergelijks schiet ik wel in Raw. Of als ik denk dat ik achteraf nog wat aan moet passen, dan doe ik dat wel.

Maar ik probeer altijd de dag zelf nog, na een koers/wedstrijd, de foto's uitgezocht te hebben en gelijk te uploaden. Als ik ze in RAW schiet en eventueel nog moet bewerken en (natuurlijk) omzetten, kost dit veel tijd. Vooral het converteren naar JPEG vind ik erg tijdrovend.....

Maar ik snap je punt

Rick S.

Bericht door Rick S. » vr jun 29 2012 4:57 pm

In Lightroom is het exporteren nadat je de foto's in de foto's bewerkt hebt echt super makkelijk zo heb je altijd de RAW beelden voorhanden in je Library.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr jun 29 2012 5:08 pm

weaponar schreef:Bij belangrijke foto's, zoals een fotoshoot of iets dergelijks schiet ik wel in Raw. Of als ik denk dat ik achteraf nog wat aan moet passen, dan doe ik dat wel.

Maar ik probeer altijd de dag zelf nog, na een koers/wedstrijd, de foto's uitgezocht te hebben en gelijk te uploaden. Als ik ze in RAW schiet en eventueel nog moet bewerken en (natuurlijk) omzetten, kost dit veel tijd. Vooral het converteren naar JPEG vind ik erg tijdrovend.....

Maar ik snap je punt
Vraag je.
Kan je dan niet gelijk op RAW en jpeg opslaan?
Dit kan dus wel bij de Nikon D3200.

Willem65
Forumlid
Forumlid

Bericht door Willem65 » vr jun 29 2012 5:33 pm

Dat kan dus ook met de D7000
D800/D7000/MB-D11//AF-S 17-55 f2.8GDX/AF-S 35mm f1.8G/AF-S 50mm f1.4G/AF-S 70-200 f2.8 G VRII/AF-S10-24 f3.5-4.5 G DX/AF-S 24-70 f2.8G/SB-910/SB-700/nog de nodige accesoires

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr jun 29 2012 5:37 pm

Willem65 schreef:Dat kan dus ook met de D7000
Oke, dan moet de gebruiker dat dus wel in zijn camera goed zetten RAW en jpeg te gelijk.

weaponar

Bericht door weaponar » vr jun 29 2012 10:15 pm

Casanova56 schreef:
Oke, dan moet de gebruiker dat dus wel in zijn camera goed zetten RAW en jpeg te gelijk.

Dit kan inderdaad, dat is misschien ook nog een optie hoor, moet het eens op mijn gemakje bekijken.

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr jun 29 2012 10:37 pm

weaponar schreef:
Casanova56 schreef:

Dit kan inderdaad, dat is misschien ook nog een optie hoor, moet het eens op mijn gemakje bekijken.
Juist ja, dan ga er wel wat minder foto's op die geheugen, maar je kan dan 2 kanten uit.
Hier dan wel een tip.
Wil je aan een jpeg foto werken, pak hem dan eerst in met RAR.
De reden daarvoor is, ga je te ver met bewerken en/of verkleinen, dan gooi je hem weg en pak je dat RAR bestand gewoon uit, kan dus onbeperk gedaan worden.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jun 29 2012 11:10 pm

Alleen jammer dat JPG bestanden niet of nauwelijks te comprimeren zijn met iets als RAR... :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » vr jun 29 2012 11:28 pm

Patrick schreef:Alleen jammer dat JPG bestanden niet of nauwelijks te comprimeren zijn met iets als RAR... :roll:
ja, das dus ook zo, maar wel veilig als je met een foto iets verkeerds ga, dan heb je altijd nog een origineel in die map zitten, die dan zo is uitgepakt

ErikB
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » za jun 30 2012 11:06 am

Casanova56 schreef:
Patrick schreef:Alleen jammer dat JPG bestanden niet of nauwelijks te comprimeren zijn met iets als RAR... :roll:
ja, das dus ook zo, maar wel veilig als je met een foto iets verkeerds ga, dan heb je altijd nog een origineel in die map zitten, die dan zo is uitgepakt
Klinkt als een omslachtige manier van backuppen.. Waarom niet gewoon een aparte normale map gebruik (oftewel, foto's 2 maal fysiek op de schijf zetten).

Overigens zou ik gewoon als ik RAW+JPG zou gebruiken in een D7000, beiden op een apart geheugenkaartje laten opslaan, makkelijk voor de afwerking na een dag fotograferen ;)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za jun 30 2012 11:39 am

Casanova56 schreef: Wil je aan een jpeg foto werken, pak hem dan eerst in met RAR.
De reden daarvoor is, ga je te ver met bewerken en/of verkleinen, dan gooi je hem weg en pak je dat RAR bestand gewoon uit, kan dus onbeperk gedaan worden.
Zoals hiervoor opgemerkt een omslachtige methode van een back-up.
In het datum foto-mapje waar ik vanuit werk, heb ik altijd een read only mapje met "_original". Ik werk vanuit een mapje "1_bewerking", "2_afdrukken", of meerdere genummerde mapjes in chronologische volgorde afhankelijk van de tussenstappen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”