Beek Avondgloed

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
TimCremers
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Beek Avondgloed

Bericht door TimCremers » vr jun 29 2012 3:07 pm

Beste mensen,

Afgelopen week ben ik begonnen met het experimenteren met mijn nieuwe Nikon D5100. Liep er mee door het veld en heb toen de volgende foto gemaakt.
Deze is niet bewerkt of niks, zoals die hier staat is die eruit gekomen.

Nog mensen met tips waar ik op moet letten.

De foto is gemaakt met een Nikon D5100 met 18-55 kitlens. Instellingen zijn:
F-stop: f/5
Sluitertijd: 1/60 sec
Iso: 100

1.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TimCremers op za jun 30 2012 2:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Voormalig clublid

Re: Beek Avondgloed

Bericht door Voormalig clublid » vr jun 29 2012 8:29 pm

Als het goed is, kan je alles op je camera aflezen, zoals sluitertijd, Diafragma opening en nog veel meer.

Transporteer je deze foto naar je pc, dan kan je ook aale Info lezen.
Klik op de foto > Eigenschappen en dan op tabblad Details, ff scrollen en je zie alles.

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za jun 30 2012 5:59 pm

Onbewerkt schrijf je. Met een beetje bewerking is er toch veel meer uit te halen.
Meestal ontkom je daar dan ook niet aan. Een beetje met de contrasten spelen en het ziet er zo uit.
Afbeelding

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » za jun 30 2012 6:08 pm

Hasselbox schreef:Onbewerkt schrijf je. Met een beetje bewerking is er toch veel meer uit te halen.
Meestal ontkom je daar dan ook niet aan. Een beetje met de contrasten spelen en het ziet er zo uit.
Afbeelding
Misschien wel erg veel van het goede ? :?
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

cacevers

Bericht door cacevers » za jun 30 2012 6:14 pm

:shock: Eugh (mijn smaak niet :P)
Al dat ge edit, vind juist foto's onbewerkt meestal mooier en erg knap als je ze al zo kan schieten.

Orginele versie iig veel realistischer :D

Hasselbox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Hasselbox » za jun 30 2012 6:24 pm

cacevers schreef::shock: Eugh (mijn smaak niet :P)
Al dat ge edit, vind juist foto's onbewerkt meestal mooier en erg knap als je ze al zo kan schieten.

Orginele versie iig veel realistischer :D
Onbewerkte digitaal opgenomen foto's bestaan in principe niet.
Door de software in de camera vindt ook bewerking plaats. Welke preset je ook kiest.
Als je daar tevreden mee bent is dat natuurlijk geen probleem.
Je kiest dan wel steeds voor een gemiddelde dat door de fabrikant is vastgelegd.

cacevers

Bericht door cacevers » za jun 30 2012 6:41 pm

Je begrijpt best wat ik bedoel, er is een groot verschil tussen contrast licht bijwerken en het voorbeeld wat jij net hebt gepost :lol:

iJoost

Bericht door iJoost » za jun 30 2012 7:53 pm

Wat je bij een zonsondergang wel even moet doen is de auto witbalans uitschakelen. Je wilt niet dat de camera het oranje/rood eruit gaat halen. Meestal is eeen stop of wat onderbelichten ook een goed idee maar dat kun je het beste even uitproberen.

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » zo jul 01 2012 2:23 pm

Probleem is dat je hier een te groot contrast verschil tussen lucht en land hebt. Je zou in deze situatie heel mooi over kunnen stappen naar HDR, om beide goed belicht te krijgen ;)

De beide uitvoeringen van de foto vind ik het allebei net niet, de een heeft te weinig, de andere teveel naar mijn idee ;) Probeer heel subtiel en desnoods plaatselijk wat meer contrast in de foto te leggen en hij zal er al op vooruit gaan ;)
Een foto bewerk je naar mijn idee om de sfeer goed weer te geven en over te brengen, en vaak is het resultaat rechtstreeks uit de camera dan niet goed genoeg ;)

EvH
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EvH » di jul 03 2012 12:00 pm

smaak is subjectief gelukkig toch anders waren alle plaatjes t zelfde (en nog veel meer op deze planeet).. zou bijzonder saai worden.
Je kunt hoog uit aangeven of je iets wel of niet mooi vind... Ik vind de bewerking van hasselbox niet zo verkeerd, maar ben van ver moeten komen.. was namelijk een ster in t roepen niet bewerken zoals die uit de camera komt is ie goed... of niet..... Inmiddels denk ik anders en gelukkig anderen ook dus blijven er diverse fraaie en minder fraaie plaatjes gepost worden.

gr. Erwin.
Gr. Erwin

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”